29 januari 2024. Jetje was in de gang aan de gang
Jetje aan het woord
Goedemorgen allemaal op deze mooie dag
Jullie Jetje
Samenvatting van vandaag
1.Jetje laat even haar nieuwe gang zien; | ||
2. De eerste indruk is altijd de belangrijkste; | ||
3. Lekker algen snuiven in Vlissingen. |
Nou, dit is hem geworden!
Maar het resultaat hebben jullie nog nooit gezien, omdat Jetje's dag door de nodige andere perikelen een tijdje uit de lucht was. Maar dat is inmiddels verleden tijd, we hebben de derde week al weer achter ons gelaten en gaan nu de vierde al weer in. Dus alle reden om dat eerst eens even goed te maken en wat meer van mijn gang en knutsels aan jullie te tonen.
Maar goed, een flinke spuitkoker montagekit deed wonderen. Er is nooit meer iets naar beneden gekomen. Of ze er ooit weer af te krijgen zijn? Geen idee! Dat zien we dan tegen die tijd wel weer.
Die belangrijke eerste indruk
Mijn gang is nu ingericht om een goede eerste indruk te maken. Want indrukken zijn van groot belang. De eerste indruk zet nu eenmaal vaak de sfeer. Die indruk moest bij mij creativiteit zijn. En dan mag die indruk best stevig tot zelfs wat over de top zijn. Want indrukken hebben we allemaal. En anders doen we ze nog wel op. En we gaan allemaal op dezelfde manier met onze indrukken om, hoe vreemd dat soms ook gaat. Neem als voorbeeld eens de eerste indruk van een restaurant.
Stel, er is een nieuw restaurant in de buurt gekomen. Iedereen heeft het er over, iedereen wil er naar toe en je moet een lange tijd van te voren reserveren. Dus de verwachtingen worden steeds hoger gespannen én ons geduld wordt danig op de proef gesteld. Maar op een goede dag is het dan zo ver. We gaan blij in de richting van het restaurant om van deze maaltijd van ons leven te gaan genieten. We beginnen met het voorgerecht.
Het voorgerecht komt op de tafel en tja, het is niet slecht. Maar bijzonder? Nee, dat ook niet. Het is te eten. Maar is het fantastisch? Het eerste enthousiasme krijgt toch een dreun. De (te) hooggespannen verwachtingen worden niet waargemaakt. Je vraagt je af, waar de hype rond dit restaurant vandaan gekomen is. En wat er verder ook nog op tafel komt, hoe fantastisch het ook klaargemaakt is, de kans is groot, dat je nooit meer teruggaat naar dit restaurant. In elk geval geldt dat voor een groot deel van de mensheid.
De eerste kennismaking, in dit geval de kennismaking met het voorgerecht, heeft bij jou de toon gezet. En je mening zit muurvast verankert en komt niet gemakkelijk meer los. Want het is gewoon een bekend feit, op allerlei gebieden is de eerste kennismaking en de eerste indruk bepalend. Erger nog, volgens sommige psychologen wordt de mening bepaald in een halve tot drie seconden. Langer hebben we daar niet voor nodig.
Dat geldt ook in hoge mate voor het materiaal, waarmee we aandacht willen trekken voor onszelf of onze producten. Verwaarloos je de eerste indruk van je geschreven teksten? Dan ben je al weg. Hoe goed de rest van je verhaal, whitepaper of boek ook is, het zal niet gelezen worden. Laat staan dat het na het lezen een goede indruk achter gaat laten. Je eerste indruk is te vergelijken met het voorgerecht uit het restaurant. En vandaar de opmerkelijke eerste indruk van mijn gang op nieuwe bezoekers.
Wat trekt trouwens meer, denk je? Een restaurant uit een keten waarbij alle vestigingen er overal hetzelfde uitzien of een uniek vormgegeven restaurant? Ongetwijfeld het laatste. Kom je regelmatig bij de hotelketen van Van der Valk? Dan zie je dat alle eetzalen misschien qua concept hetzelfde zijn, maar de inrichting is altijd totaal verschillend. En dat geldt ook voor de menukaarten. Elk hotel doet zijn best om een eigen stijl te hebben, anders en uniek te zijn. En dat is beslist niet voor niets.
En ook dat geldt weer voor je aandachtstrekkers. Ze moeten anders zijn dan wat een ander aanbiedt. Zit je bijvoorbeeld in de financiële sector? Dan weet je wel dat alle aanbieders met hetzelfde verhaal komen. Dus wijk af. Hoe meer hoe beter. Wees in de teksten die je schrijft eigenwijs en probeer zo uniek mogelijk te blijven. Dat trekt lezers. En met lezers trekt je op den duur klanten aan. Lever niet altijd dat wat iedereen heeft. Alles hetzelfde werkt gewoon niet meer. Wees anders. Doe anders. Maak iets anders.
Het verschijnsel van de eerste indruk en dat van de unieke vormgeving zijn bekend genoeg. Toch zijn er velen die zich er niets van aantrekken en zich blijven focussen op het aanbieden van een eigen product dat eigenlijk al vele aanbieders kent. Ze maken het zichzelf daarmee heel moeilijk. De kans is groot dat belangstellenden zo ver helemaal niet komen, omdat hun eerste "Moah" indruk de toon direct al heeft gezet.
Dus kijk alle materiaal dat je direct of indirect gebruikt om reclame te maken, jezelf of je werk te promoten, er nog eens op na. En weet dat die eerste indruk bepalend is. Een goede opzet kan de effectiviteit van je aanpak een stuk verbeteren.
Herinner je je deze nog?
Bananen smaken best lekker en zijn voedzaam. Punt is wel dat het moment van eten goed gekozen moet zijn. Ze kunnen te groen zijn, dan zit er nog niet veel smaak aan. Maar een banaan mag ook weer niet overrijp zijn, want dan zit hij rot in de schil en is ook oneetbaar. Geen wonder dat Jetje nog wel wat te stellen heeft met deze gele, kromme vruchten. Vier 16 April, bananen dag met Jetje mee en beleef het allemaal op https://jetjesdag.blogspot.com/2021/04/16-april-bananendag.html
Zo'n bananenschil kan nog best taai zijn |
Vlissingen
Vlissingen ademt zwaar en moedeloos vannacht
De haven is verlaten, want er is nog maar een vracht
En die moet in het donker buitengaats worden gebracht
citaat uit "De Zeeuwse kust" van "Blof"
Vlissingen is de voornaamste havenstad van Zeeland aan de zuidwestkust van het voormalige eiland Walcheren. Vlissingen laat een onuitwisbare indruk achter met zijn maritieme charme en zichtbaar rijke geschiedenis. Bij aankomst word je begroet door de verfrissende zeewind. Die wind waait daar altijd en brengt de geur van algen, zoutwater en een vreemd gevoel van avontuur met zich mee.
Vlissingen is gelegen aan de monding van de Westerschelde, de vaarroute naar de havens van Antwerpen. De boulevard van Vlissingen biedt een adembenemend uitzicht op voorbijvarende, soms zeer imposante zeeschepen.
De molen op de dijk lijkt als een soort wachter over het groengrijze, grauwe water uit te kijken. Naast deze molen vinden we nog de nodige sporen van de tweede wereldoorlog die aan Vlissingen zeker niet ongemerkt voorbij gegaan is. Veel monumenten en herdenkingsplaten getuigen van zware strijd die om de Scheldemonding gevoerd is. Maar al met al is Vlissingen een plaats waar het best een tijdlang goed toeven is. Ze gaan me daar nog wel eens een keertje zien.
Morgen weer eens een stel mooie foto's van een voor mij nieuwe fotograaf. Uit Apeldoorn dit keer.
Colofon
Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, het team dat haar ondersteunt. Het team bestaat uit een wisselend aantal medewerkers. Team Jetje is inmiddels ook in te zetten voor ander schrijf- en fotografiewerk, waar bijvoorbeeld een regionale krant al gebruik van maakt. Voorwaarde is wel dat je in de kunst of de fotografie bezig bent.
Bijdragen
Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan plaatsing verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft jouw werk wel een leuke exposure. Want dit weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website, weblog, Facebookpagina en vergelijkbaar is altijd toegestaan maar liever geen affiliate links.
Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact met me opnemen en dan kijk ik graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is wat mij betreft best veel.
Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:
Chat kan gemakkelijk via Messenger
Jetje's dag is dagelijks op Twitter te vinden
Jetje's dag is op mijn eigen Facebook en enkele pagina's
Jetje's dag is natuurlijk aanwezig op Instagram
Een fotomodel hoort ook op modelmayhem
Al mijn foto's uit Jetje's dag staan ook op Pinterest
Natuurlijk ben ik ook te vinden op Linkedin
Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan op een eigen blog
Meer onderwerpen vinden? Gebruik Jetje's index!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten