Translate this page in your language

Zoeken in deze blog

24 september 2021. Pak de fiets naar je werk dag

 

  

24 september 2021. Pak de fiets naar je werk dag

 


Vandaag is de "Pak de fiets naar je werk" dag. Nou ben ik niet zo'n fietser. Laat mij maar lopen. Dat kan in een normaal tempo naar de Dirk, maar het mag ook best wat sneller op zijn tijd.

Pak de fiets naar je werk dag



Een aantal jaren geleden ben ik een tijd lid geweest van een atletiekvereniging waar ik een cursus hardlopen heb gevolgd. Het was verbazend hoe snel je daarbij resultaat opbouwde. Na twee maanden liep ik probleemloos 5 kilometer hard, terwijl ik daarvoor nooit iets op dat gebied gedaan had.

Pak de fiets naar je werk dag



En dat hardlopen ben ik daarna ook blijven doen. Je kon ook in groepsverband blijven lopen, maar ik miste daarvoor een bepaald soort fanatisme. Daar zaten mensen die gloedvol konden vertellen over hun nieuwe hardloopschoenen van 234 euro.
Van hardlopen in de regen krijg ik een identiteitscrisis
Dan keek ik eens naar mijn eigen simpele, maar effectieve schoenen en dacht van "laat maar". Of degenen die hele verhalen hadden als je een afstand in plaats van in 45 minuten in 44 minuten en 52 seconden hadden gelopen en daar helemaal van uit hun dak gingen. 

Pak de fiets naar je werk dag



Nee, dat soort groepsgewijs lopen is niets voor Jetje. Maar ik loop nog wel graag in duin. En dan ben ik niet de enige want in "Hollands duin" is het gewoon druk met hardlopers, op welk moment van de dag je er ook bent. 

Pak de fiets naar je werk dag



Waar ik wel een hekel aan heb (in tegenstelling tot de echte liefhebbers) is hardlopen in de stromende regen. Daar krijg ik echt een acute identiteitscrisis van. 

Pak de fiets naar je werk dag


En na afloop altijd even rekken en strekken natuurlijk! Dat is beter voor de spieren.




Quote van de dag


quote van de dag


Muziek luisteren met Jetje's dag

 Der Kommissar

Begin jaren '80 ging ik naar Oostenrijk om te skiën. 

En natuurlijk de onvermijdelijke after-ski partijtjes. Daar was toen een Oostenrijkse zanger buitengewoon populair, met een voor die tijd vrij vreemd nummer. Het leek wel wat op wat we tegenwoordig rapmuziek noemen,  maar dan wel met iets meer onderliggende melodie. 

Het was de zanger Falco  met zijn lied "Der Kommissar" . 



De songtekst (in het Duits is te vinden op https://songteksten.net/lyric/1759/27310/falco/der-Kommissar.html

Nu was Falco een Oostenrijker, die op de skipistes dus inderdaad aan een soort van thuiswedstrijd bezig was.
Alles klar Herr Kommissar?
En zoals dat dan vaak gaat, gaat een succesvol nummer op reis over de wereld. Dus toen ik weer thuis kwam, kon ik de radio niet aanzetten of de klanken van de commissaris kwamen weer naar binnen marcheren. Der Kommissar had inmiddels Nederland bereikt.

Enige maanden na die Oostenrijkse vakantie was ik New York. Halverwege de taxirit van John F. Kennedy airport naar mijn hotel in Manhattan zette de taxichauffeur de radio aan. Om direct mee te gaan zitten swingen op de muziek van -inderdaad- "Der Kommissar". Daar was hij weer. De chauffeur schatte me kennelijk in als een Duitser en begon een vreemd verhaal dat hij zo'n liefhebber was van Duitse muziek. Vermoedelijk om een hogere fooi te krijgen. Maar inderdaad, het nummer bleek ook in de USA inmiddels maar al te bekend te zijn. En dat voor een Duitstalig nummer. Dat kom je in Engelstalige landen inderdaad niet veel tegen.

Het gaat bij Der Kommissar als al gezegd een beetje rap achtig nummer. Het is op zich wel een swingend nummer. Dat het aansloeg op feesten is dan ook niet zo gek.

Het nummer speelt dan ook in de partyscene van Wenen, waar de zanger van het verhaal zich doorheen beweegt, al dan niet in vrouwelijk gezelschap. In het nummer geeft hij een beschrijving van waar hij zoal mee te maken krijgt.

En dan duikt daar iedere keer "Der Kommissar" op. Een titel die in die tijd waarschijnlijk ook wel aanspreekt, omdat de Duitse politieseries ofwel "Krimies" in die tijd heel populair waren. Zo hadden we op de televisie bijvoorbeeld "Derrick" die samen met collega Harry Klein aan de lopende band misdaden oploste. Hoofdrolspeler Horst Tappert bleek echter later een niet al te frisse rol in de tweede wereldoorlog gespeeld te hebben en viel in Duitsland in ongenade.

Een andere, zeer populaire "Kommissar" was Horst Schimanski of Schimmi, zoals alleen zijn vrienden hem mochten noemen. Deze rol van George Götzis was een personage uit de eveneens veelbekeken televisieserie Tatort. Maar het is het topje van de ijsberg. Er was een groot aantal vergelijkbare series.

Maar het zorgde er wel voor dat het begrip "Der Kommissar" ook bij niet-Duitssprekenden een beeld op kon roepen en daar maakte Falco met zijn rapnummer dankbaar gebruik van.

Later raakte Falco in opspraak met het nummer Jeanny, dat een lustmoord op een jong meisje leek te verheerlijken. Daarna was Falco over zijn internationale hoogtepunt heen. Hoewel hier en daar te horen is, dat hij daarna zelfmoord heeft gepleegd, is dat verhaal niet waar. Hij is om het leven gekomen bij een auto-ongeluk op de Dominicaanse republiek, het eiland in de Caraïben waar hij naar toe geëmigreerd was.



Morgen in Jetje's dag

Het is al weer weekend. Maandag ga ik weer verder. Dan ga ik mij eens in de wereld van het toerisme verdiepen. Tot die tijd wens ik iedereen een fijn weekend met heel veel mooi weer.

Colofon

Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, een ondersteunend team met een wisselend aantal medewerkers.

Bijdragen

Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft wel een leuke exposure want het weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website of weblog is altijd toegestaan. Affiliatelinks zijn niet toegestaan. 

Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact opnemen en dan kijken we graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is best veel.

 

Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:

e-mail

Chat via Messenger 

Jetje's dag op Facebook

Jetje's dag op Instagram

Jetje's dag op Twitter  

Jetje's dag op Friendweb

Alle foto's uit Jetje's dag staan op Pinterest 

Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan hier  

Zoekt u een begrip uit de kunst? Een kunstenaar? Een kunststroming? Klik hier

 


Disclaimer en copyright

privacystatement


 

Meer informatie over Team Jetje






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nieuws uit de kunstbranche

  • [JETJE GAAT BANKZITTEN] - Kunst, fotografie en modelwerk | JETJE GAAT BANKZITTEN Goedemorgen vrienden, Daar zit ik dan. Op de bank. Ik ben zogezegd aan het bankzitten. En dat z...

Populaire posts