Translate this page in your language

Zoeken in deze blog

3 november. Nationale Zeg Eens Hoi Dag

 

3 november. Nationale Zeg Eens Hoi Dag

 



    Veel Nederlanders  ergeren zich er aan dat we elkaar niet meer spontaan groeten op straat;

    Uit eigen ervaring lijkt het meer een regionaal verschijnsel, maar dat is natuurlijk wel persoonlijk gekleurd. Het is geen wetenschap;

    Samen een afscheidscadeau schilderen voor een aardige collega die vertrekt. Klinkt dat niet onwijs leuk voor alle betrokkenen?

Zeg eens Hoi dag




De achtergronden van de Nationale Zeg Eens Hoi Dag

Vandaag is het 3 november ofwel de Nationale Zeg Eens Hoi Dag. Deze dag komt uit de hoek van de muziekzender Q-music. Het was naar aanleiding van een onderzoek van een social lab (universitair samenwerkingsverband dat onderzoeken uitvoert) dat in een uitzending werd besproken. 

Zeg eens Hoi dag

 

Uit dat onderzoek blijkt dat veel Nederlanders zich er aan ergeren dat we elkaar niet meer spontaan groeten op straat. En dat was aanleiding om vanuit Q-music de 3e november uit te roepen tot de Nationale Zeg Eens Hoi Dag. Zodat het groeten van mensen die je tegenkomt weer heel normaal wordt. Wat het natuurlijk in wezen ook is. 


Zeg eens Hoi dag


Klopt het uitgangspunt alleen wel?

Ik vond het op zich wel een leuk idee, maar ben er eens over na gaan denken hoe dit nu zit. Want ik heb het sterke gevoel, dat dit niet voor heel Nederland geldt. Het lijkt mij meer een regionaal verschijnsel. Laat ik een paar voorbeelden geven waarop ik dit baseer:


Zeg eens Hoi dag
In Lisse doen we aan afval scheiden. Een deel van de bevolking doet het afval IN de bak en het andere deel zet het er gewoon naast. Is tenslotte ook een vorm van scheiden.

Mijn jeugd op de Veluwe

Ik denk, zeker gezien de ervaringen in Harderwijk (zie verderop) dat op de Veluwe veel mensen elkaar best wel groeten. Maar in de Kerkelijke gemeenschap waar ik vandaan kom was er meer sprake van een bubbel van gelijkgestemden. Allemaal leden van dezelfde kerk die elkaar kenden. Binnen de bubbel groette je elkaar wel. Buiten de bubbel zaten meer dubieuze types die niet naar de kerk gingen of, wat nog veel erger was, naar een kerk van een andere richting. Die groette je natuurlijk niet. Dat was heel vanzelfsprekend. Maar het was dus meer dan wel of niet doen. Er speelden gewoon andere factoren een rol.

Zeg eens Hoi dag


Vele jaren wonen in de Randstad

In de Randstad groet je je bekenden. Verder niemand. Onbekenden houd je bij voorkeur op een forse afstand, zodat je ook niet het risico loopt dat zij iets zeggen, want dan ben je haast verplicht om iets terug te zeggen. Nee, in de Randstad moet je echt niet zijn voor onbekenden, die elkaar gedag zeggen. Dat kost allemaal veel te veel tijd en je moet steeds opkijken van je telefoon, omdat iemand iets zegt. En dat is ook vervelend.

Zeg eens Hoi dag
Hoi poezebeest! Jij ook een mooie dag!


Een periode in Harderwijk

Een tijdlang heb ik een galerie gehad in Harderwijk. Één van de eerste dingen die mij daar opvielen was dat men elkaar vriendelijk gedag zei, als je elkaar op straat of in een winkel tegenkwam. Onbekenden maakten een praatje in de supermarkt. Heel leuk om te ervaren en het went heel snel. Na een paar weken weet je zelf ook niet anders meer en wordt het een goede gewoonte om onbekende mensen op straat te groeten. Best gek eigenlijk dat dit niet overal gewoon is. 


Zeg eens Hoi dag


Een bezoek aan Doesburg

Vorig jaar had ik een afspraak in het Gelderse Doesburg. Ik was flink te vroeg en de persoon waar ik moest zijn was nog niet aanwezig. Ik stond dus eventjes te wachten in een vrij drukke straat en echt iedereen die langskwam, zei mij als totaal vreemde vriendelijk gedag. Sommigen spraken me aan en vroegen of ze iets voor mij doen konden, bijvoorbeeld iemand opbellen of zo. Onwijs aardig, allemaal. 


Zeg eens Hoi dag


Een probleem van de Randstad

Dus als ik het zo op een rijtje zet, dan denk ik persoonlijk dat het probleem dat Q-music hier geschetst heeft, zich vooral in de Randstad en in stedelijke gebieden daar buiten voor doet. Kom je wat meer op het platteland, dan lijkt het steeds beter te gaan en worden de mensen aardiger en vriendelijker. Natuurlijk is dit geen conclusie van een wetenschappelijk onderzoek. Maar het geeft me wel te denken.


Zeg eens Hoi dag


In elk geval zou het helemaal geen kwaad kunnen als mensen inderdaad eens wat aardiger en vriendelijker naar elkaar zouden worden. Daar ben ik echt van overtuigd. 

Ik vraag me wel af hoe anderen in verschillende delen van het land dit ervaren. Laat je het eens weten?



Quote van de dag


quote van de dag

 


Word de Karel Appel van de contentmarketing


Deze week is het contentmarketingweek bij Jetje's dag. Aan het weblog wordt druk gewerkt. Heb je al wat artikelen op dit weblog over contentmarketing gelezen? Wat denk je? Is contentmarketing ook iets voor jou? Zo ja, dan gaan we nu eens kijken hoe je tot een eigen gezicht in dit fascinerende deel van de marketingwereld kunt komen. Want zeg nu zelf: Als je als kunstenaar iets wilt, dan is dat toch een eigen gezicht, nietwaar?
 
Want als je content eenmaal een eigen gezicht heeft, dan wordt je content vanzelf wel herkend. En als men zover is dat men je “handschrift” gaat onderscheiden van andere producenten, dan is dat ook goed voor een stukje vertrouwen. Zowel in de content die je schrijft als in jezelf. Men herkent je dan als een kunstenaar die weet waar hij (of zij natuurlijk) het over heeft. Belangrijk voor je beeldvorming, je ontwikkeling als merk (branding) en je zichtbaarheid.

Mensen worden aangetrokken door personen met een duidelijk eigen geluid, die zich daarmee losgemaakt hebben van de massa. Maar wat die mensen zich niet realiseren, is hoeveel tijd het heeft gekost om dat eigen geluid te ontwikkelen. En om dat geluid verder te perfectioneren. Een eigen geluid is namelijk zeker niet iets, dat zomaar vanzelf komt. Dat vraagt ontwikkeling en training.

Dus wat moet je doen als je zelf met contentmarketing aan de gang gaat en een eigen geluid of gezicht wilt gaan ontwikkelen?

1 -  Begin altijd met een onderwerp waar je echt iets mee hebt.


Ben je een echte sportliefhebber? Ga dan met sport aan de gang. Heb je wel iets met marketing? Ga dan daar over schrijven. Als je een liefhebber van kunstschilderen bent, pak dan dat op als jouw onderwerp.  Is er een bepaald onderwerp waar je vele uren achter elkaar over kunt spreken? Wat zou je best willen doen en waar zou je geobsedeerd over kunnen praten, zonder dat je er zelfs maar voor betaald werd? Wat is het dat je echt stimuleert en motiveert in het leven? Wat is het dat je een plezierig soort gevoel bezorgt? De antwoorden op al dat soort vragen geven een hele lijst met onderwerpen. Al dat soort onderwerpen zijn geschikt voor jou om content van te maken.

Hoewel natuurlijk niet ieders passie zomaar om te zetten is, zou je er wel eens verrast door kunnen worden hoeveel mensen een passie toch om weten te buigen naar een vorm van inkomen. Vaak is dat dan in een specialisme in de meest onduidelijke uithoeken van hun vakgebied.  

En waarom je deze keuzes moet maken? Omdat het bij je content die je maakt gewoon te lezen, te zien en te horen is, als het gaat om een onderwerp waar je echt plezier in hebt en waar je helemaal voor kunt gaan.

2 -  Wees expressief in je uitingen


Ofwel ga je eigen werk nooit censureren.  Maak je niet al te ongerust over politieke correctheid of de juiste grammatica. Dat wil niet zeggen dat je maar “Wat aan rotzooit,” zoals de schilder Karel Appel dat noemde, maar het wil vooral zeggen, dat met name de boodschap die je over wilt brengen van belang is. De vorm is daarbij minder van belang, evenals de toonzetting van het stuk. Hoewel veel mensen zich enorm druk kunnen maken over “de toon van het debat".  Zo druk, dat ze de inhoud niet eens meer horen. Maar het is de vraag of dat de juiste lezers voor je zijn.

Wees gerust een beetje vrij in je stijl van schrijven. Als je bij een discussie of een debat vol vuur een standpunt staat te verdedigen,  dan is toch ook je eerste zorg niet of je alles wel exact genoeg en grammaticaal correct formuleert? Nee, je wilt je boodschap overbrengen. En dat doe je desnoods met wat stemverheffing of flinke armgebaren. Allemaal prima, als de boodschap maar over komt. 
 
Mensen herkennen onnatuurlijk gedrag onbewust direct als ze het zien. En de herkenning dat je een rol staat te spelen is heel slecht voor het vertrouwen dat je toch op wilt bouwen bij je lezers, je toekomstige klanten.

Let maar op: Mensen met een krachtige stem vallen altijd op. Meestal zijn ze ofwel geliefd ofwel gehaat, zonder al te veel daar tussenin. Maar dat is wél de manier waarop je tot volgers komt. Volgers komen zelden af op mensen die iedereen te vriend willen houden. Een krachtige mening of houding mag wat dat betreft beslist wel.

Dus als je content aan het schrijven bent, probeer dan te schrijven alsof je iemand moet overtuigen. 
 
Wees altijd jezelf, schrijf natuurlijk en in spreektaal. Je praat altijd tegen iemand, ook al is het op papier of op een beeldscherm.  

3 -  Concentreer jezelf op de boodschap die je over wilt brengen

 
Kun je het verschil zien, tussen iemand die content heeft geschreven waar hij je mee helpen wil versus iemand die content heeft geschreven, omdat hij nu eenmaal content nodig had voor zijn website?  
 
Waarschijnlijk kun je dat zelfs heel goed zien. De uitstraling en het gevoel dat de tekst jou geeft, zijn gewoon heel anders. We hebben een natuurlijke neiging om ons aangetrokken te voelen tot mensen die ons echt helpen willen.

Dus als je content aan het schrijven bent, vraag jezelf dan af voor wie deze content is! Wie wil je er mee helpen? Hoe kan je tekst een positieve bijdrage aan hun leven leveren?

Als je echt mensen wilt helpen dan voelen die dat prima aan. Men leest het als het ware tussen de regels door in je teksten. Men hoort het aan je stem en aan je intonatie als je spreekt. En daarmee zorgt het voor een stuk loyaliteit van je lezers en je luisteraars naar je toe. Of juist niet als het onecht is.

De uitstraling van je content is niet het enige waaraan mensen zien of je boodschap goed of fout is. Het is meer de algemene indruk die je content achterlaat. Een totaalbeeld. Het is hoe alles gepresenteerd wordt. Goede content zal zorgen voor een goed gevoel bij de lezers of luisteraars. En daarmee zorgt die content voor volgers en voor een vanzelfsprekende vorm van samenwerking. Content die hier niet aan voldoet zal eerder zorgen voor mensen die weg lopen. Weg lopen bij je content vandaan én bij je bedrijf vandaan. Dus dat moeten we niet willen.

Samenvattend

Content moet mensen helpen, maar dat moet echt en gemeend zijn. Is je content dat niet, gebruik het dan liever helemaal niet, want dan gaat het tegen je werken.




Samen een afscheidscadeau voor je collega schilderen


Mensen komen en gaan. Dat is normaal en gebeurt in elk bedrijf. Er kunnen legio redenen zijn om te vertrekken. Dat is geen punt. En als het goed is gaat een vertrek in een prettige harmonie, want de meeste bazen weten ook wel, dat mensen nu eenmaal komen en gaan. En zullen je dat niet kwalijk nemen.

De gebruikelijke aanpak bij een vertrek

Maar een gewaardeerde collega wil je niet zomaar laten gaan. Dan moet er minimaal een cadeau komen. Er wordt een inzameling georganiseerd en iedereen doet een bijdrage. Uiteindelijk wordt daar een cadeau voor gekocht. Maar het bedenken van een cadeau, dat zowel gewenst als leuk om te geven is, is vaak lastig. Om over een echt origineel en uniek cadeau nog maar te zwijgen. Gelukkig zijn er oplossingen voor. Lees vooral verder als je zo'n oplossing zoekt.

Ook AOW en pensioen zorgen voor afzwaaiende collega's

En je hebt natuurlijk mensen die met pensioen of AOW gaan. Dat is nog weer een heel andere groep, omdat die meestal niet meer naar een ander bedrijf vertrekken, maar dingen gaan doen die gepensioneerden nu eenmaal gaan doen. Soms is er jarenlang naar het pensioen uitgekeken. En zeker dan is een uniek cadeau natuurlijk een geweldige iets om te geven. Je gunt je collega zijn pensioen en een fijne oude dag. Maar daar hoort wel een bijzonder cadeau bij, dat realiseren de meeste mensen zich ook wel.

Iets dat meer uniek is, dan een gezamenlijk gemaakt cadeau, ga je niet vinden

Zou het niet heel bijzonder zijn voor de vertrekkende collega, als de rest van zijn afdeling samen een cadeau maakt? Bijvoorbeeld een schilderij dat samengesteld is uit een groot aantal kleinere doeken, die in een groter geheel passen? En zo samen een schilderij vormen? De grootte van het totale doek verschilt met het aantal deelnemers.  En dat geldt dus ook voor de kleinere schilderijen die we gebruiken.

Alles kan als onderwerp dienen, maar geen portretten

Het onderwerp kan van alles zijn, maar begin niet aan portretten. Die gaan namelijk nooit lijken en dat kan voor heel pijnlijke confrontaties zorgen. En dat is voor niemand leuk. Houd het neutraal. Zoek een onderwerp dat gemakkelijk in kleinere delen te schilderen is. Denk bijvoorbeeld aan een landschap. Het uitzicht uit het raam van de collega, om maar eens iets te noemen? Het geheel zou dan een beetje aan moeten sluiten bij de interesses van de vertrekkende collega, maar daar moet toch achter te komen zijn, nietwaar?

Hoe werkt dat maken van zo'n schilderij dan?

Een contactpersoon van het bedrijf, of de afdeling neemt enkele weken, zeg een week of zes vóór het vertrek, contact op met Jetje's Art fun. We willen dan graag weten om hoeveel mensen het gaat en wat er voor onderwerp zou moeten komen. Dan zorgen we voor een schets en een financieel voorstel, meestal binnen enkele dagen. Is dat akkoord, dan gaan we aan de gang en zorgen voor de doeken en het voortekenen van de doeken.

Dat voortekenen is nodig om een beetje consistent geheel te krijgen. Erg gedetailleerd wordt het niet,want dan gaat de spontaniteit er uit. Maar een grote lijn is wel wenselijk. Anders gaat iedereen maar iets doen en dan moet je ook maar afwachten wat er uiteindelijk tevoorschijn komt. 
 
En we maken een afspraak voor een plaats en een tijd waarop we gaan schilderen. Dat kan natuurlijk niet met een onbeperkt grote groep, dus het kan zijn dat we twee of nog meer afspraken nodig hebben. De meeste bedrijven hebben wel een plek die een paar uur gebruikt kan worden.

Hoeveel tijd kost dat dan?

Omdat iedereen slechts een relatief klein doek gaat schilderen, zal de tijd die men nodig heeft wel meevallen. Ongeveer een uur of twee per persoon zal genoeg zijn. Materiaal als ezels, verf etc. is geen probleem, want dat regelen wij. We zorgen ook voor het samenvoegen van alle gemaakte schilderijtjes tot één groot schilderij. We doen geen lijst, want die is erg smaakgevoelig. Dan kan degene die afscheid neemt beter nog een bijdrage krijgen om een lijst te regelen.

In meerdere opzichten een uniek resultaat

Het resultaat is dus een uniek cadeau voor de vertrekkende collega. Uniek qua ontwerp en omdat er zoveel mensen aan deelgenomen hebben. Je vertrekkende collega zal heel verrast zijn, zoveel is wel zeker. 

Samenvattend

Een cadeau voor een vertrekkend collega dat meer uniek is dan een samen geschilderd kunstwerk, zul je niet snel vinden. Via Jetje's dag is dat uitstekend te regelen en je kunt verzekerd zijn van een leuk en heel bijzonder resultaat. En je hebt er nog een leuke, ontspannende middag aan met de collega's als je het schilderij gaat maken. Iedereen heeft er plezier en voordeel van.
 
Uiteraard kunnen de zaken die we met Jetje's Art Fun organiseren alleen doorgang vinden als de regering daar ruimte voor geeft. Of dat gebeurt en wanneer is nog onmogelijk te voorspellen. 
 

Morgen in Jetje's dag

Morgen duiken we in de wereld van de lingerie. Een dankbaar onderwerp in de modelfotografie. Maar waar komt het eigenlijk vandaan?

Colofon

Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, een ondersteunend team met een wisselend aantal medewerkers.

Bijdragen

Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft wel een leuke exposure want het weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website of weblog is altijd toegestaan. Affiliatelinks zijn niet toegestaan. 

Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact opnemen en dan kijken we graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is best veel.

 

Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:

e-mail

Chat via Messenger  

Jetje's dag op Twitter 

Jetje's dag op Facebook

Jetje's dag op Instagram

Jetje's dag op Friendweb 

Alle foto's uit Jetje's dag staan op Pinterest 

Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan hier  

Zoekt u een begrip uit de kunst? Een kunstenaar? Een kunststroming? Klik hier

 Meer onderwerpen vinden? Gebruik de inhoudsopgave!  

 


Disclaimer en copyright

privacystatement


 

Meer informatie over Team Jetje



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nieuws uit de kunstbranche

Populaire posts