Translate this page in your language

Zoeken in deze blog

25 april 2022. Een paradijsvogel op het bloemencorso

 

 


Een paradijsvogel op het bloemencorso

 



    Het bloemencorso en de corsomarkt van Lisse waren weer als vanouds;

    Altijd leuk zo'n markt. Ik moet me altijd een beetje inhouden;

    Voor het eerst waren de commentaren op mijn outfit niet van de lucht en wilden mensen met me op de foto. Heel grappig.

 


www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Jetje als paradijsvogel bij het bloemencorso 2022 |

Het jaarlijkse feest van de bollenstreek

Afgelopen zaterdag was het jaarlijkse feest van de Bollenstreek, namelijk het bloemencorso. Tot groot verdriet van de betrokkenen was het door de maatregelen van de overheid een paar jaar niet mogelijk geweest om het door te laten gaan door de coronamaatregelen.

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Jetje als paradijsvogel bij het bloemencorso 2022 |

Het moet allemaal nog een beetje op gang komen

En je ziet dat alles nog lang niet op volle sterkte is. Het is uitgesproken rustig op de wegen, waar het verkeer normaal gesproken één grote file vormde. De bollenvelden zijn maar sporadisch aanwezig en ook langs de wegen waar het corso langs komt, is het duidelijk minder druk dan op andere jaren. Kennelijk moeten we met z'n allen weer wennen aan de nieuwe situatie, waarin dingen weer gewoon gaan kunnen. Het zal geleidelijk aan wel weer normaal worden.

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Jetje als paradijsvogel bij het bloemencorso 2022 |

Op de corsomarkt was het lekker druk

Onderdeel van het corsofeest in Lisse is de corsomarkt in een aantal straten in het winkelcentrum. Het gaat dan vooral om de plaatselijke winkeliers, die hun aanbod voor een deel naar kramen voor hun deur verplaatsen. Ook staan er extra kramen die het geheel een wat braderie-achtig karakter geven. En daar op die markt was dit jaar gelukkig maar weinig van de rustige situatie te merken.

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Jetje als paradijsvogel bij het bloemencorso 2022 |

Gekleed in vol ornaat

Het leek me wel leuk om weer eens op die markt te gaan kijken. En omdat ik toch wat meer vanuit het modelwerk richting de performancekunst wil gaan groeien, was ik in de kast gedoken en had een vrolijke outfit samengesteld. En dan maar eens kijken of je reacties krijgt.

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Jetje als paradijsvogel bij het bloemencorso 2022 |

Mag ik met je op de foto?

En ja, die reacties kwamen inderdaad. Van veel mensen die alleen maar kijken, tot anderen die met je op de foto willen. Heel grappig om te ervaren. En natuurlijk de gebruikelijk commentaren van mensen die vinden dat je er zo leuk uitziet. Je speciaal kleden voor zo'n gelegenheid geeft aan een bezoek direct een heel andere dimensie.

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Jetje als paradijsvogel bij het bloemencorso 2022 |

Je wordt een beetje onderdeel van het festijn

Ik werd plotseling van louter kijker een soort onderdeel van het geheel. Een leuke ervaring en voor mij het signaal dat ik toch goed bezig ben met het doorvoeren van een hoeveelheid veranderingen in mijn bezigheden.

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Jetje als paradijsvogel bij het bloemencorso 2022 |

En er zijn nog genoeg leuke dingen te vinden

Op de markt is altijd wel aanbod van bijzondere sieraden en dat was dit jaar niet anders. En het lukt me dan ook om enkele mooie halskettingen te vinden, die weer goed passen bij een volgende gelegenheid. En ook wat nieuwe, aparte kleding ging weer mee naar huis.  Naarmate ik anders tegen het kleden van mijzelf aan ga kijken, kan ik steeds meer kleding, accessoires en sieraden gebruiken.

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Jetje als paradijsvogel bij het bloemencorso 2022 |

Mijn appartement moet wel aangepast worden voor alle nieuwe kleding

Wat dat betreft moet ik mij tegenwoordig echt bedwingen om niet "failliet te gaan" aan de kleding waar ik dan weer mogelijkheden in zie. Maar ik hanteer altijd een norm qua prijs. Ik wil mijn outfit zelf samen kunnen stellen uit goed betaalbare kledingstukken, die ik dan weer samenvoeg tot iets bijzonders. Meestal lukt me dat vrij goed, al zeg ik het zelf.

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Jetje als paradijsvogel bij het bloemencorso 2022 |

Het kost allemaal wel flink wat ruimte

Maar de hoeveelheid ruimte die nodig is in mijn appartement om alles een plekje te geven, moet ook steeds groter worden. Maar daar wordt op dit moment druk aan gewerkt. Daar hoef ik mij niet meer door te laten remmen.

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Jetje als paradijsvogel bij het bloemencorso 2022 |

Het bloemencorso zelf was weer als vanouds

In de middag kwam dan het traditionele bloemencorso langs. Het was 75 jaar geleden dat het eerste corso weer reed na de tweede Wereldoorlog. In 1947 had het eerste corso weer gereden en dat had dan ook de inspiratie gegeven voor het corso van dit jaar. Het was als altijd weer een buitengewoon kleurig geheel.

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Jetje als paradijsvogel bij het bloemencorso 2022 |

De maatschappij verandert duidelijk wel

Opmerkelijk was de enorme politiemacht die op de been was. De politie was uitermate zichtbaar aanwezig, veel meer dan eerdere jaren, toen een paar agenten te paard de menigte wel in bedwang wisten te houden. Ook dat is kennelijk noodzakelijk tegenwoordig. Een naar verschijnsel van de moderne samenleving, zelfs bij een feestelijk gebeuren als dit.

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Jetje als paradijsvogel bij het bloemencorso 2022 |

Enthousiasme vanaf de praalwagens

Ik had mijn outfit van de markt nog aan, en merkte tot mijn verbazing dat die zelfs vanaf de corsowagens aandacht trok. Een bestuurder van een corso wagen ging helemaal staan om zijn positieve mening te roepen. Hij kon beter kijken waar hij reed, maar het enthousiasme was te groot. Wel heel grappig en het ging verder goed.

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Jetje als paradijsvogel bij het bloemencorso 2022 |

Commentaren vanaf de corsowagens

Er werden zelfs positieve commentaren als "You're beautiful" vanaf de corsowagens naar mij geroepen. Dat had ik nog nooit meegemaakt tijdens het bloemencorso. Meestal is het enthousiasme andersom. Een leuke ervaring en dit ga ik vaker doen!

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Jetje als paradijsvogel bij het bloemencorso 2022 |

Hoed goed vasthouden

Het was op zich wel lekker zonnig weer, maar er stond een harde oostenwind. Het was dus wel zaak om mijn hoed goed vast te houden, want anders ging hij er spontaan vandoor. En om over mijn haar maar te zwijgen. 

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Jetje als paradijsvogel bij het bloemencorso 2022 |

Er was mooi werk geleverd.

De grote schare vrijwilligers die het corso mogelijk maken, hebben dit jaar in elk geval weer hun best gedaan en het is te hopen dat de wereld volgend jaar weer wat normaler in elkaar zal zitten, zodat het feest de omvang van vorige jaren weer krijgt.



Morgen in Jetje's dagMorgen gaan we eens kijken naar een diersoort, die voor de meeste mensen niet echt zo nodig hoeft. Het is namelijk de week van de teek. En laat daar nu nog een verband met Jetje's dag liggen ook.

Colofon

Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, een ondersteunend team met een wisselend aantal medewerkers.

Bijdragen

Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft wel een leuke exposure want het weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website of weblog is altijd toegestaan. Affiliatelinks zijn niet toegestaan. 

Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact opnemen en dan kijken we graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is best veel.

 

Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:

e-mail

Chat via Messenger  

Jetje's dag op Twitter 

Jetje's dag op Facebook

Jetje's dag op Instagram

Jetje's dag op Friendweb 

Alle foto's uit Jetje's dag staan op Pinterest 

Natuurlijk ook te vinden op Linkedin

Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan hier  

Zoekt u een begrip uit de kunst? Een kunstenaar? Een kunststroming? Klik hier

 Meer onderwerpen vinden? Gebruik de index!

 


Disclaimer en copyright

privacystatement


 

Meer informatie over Team Jetje


 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nieuws uit de kunstbranche

Populaire posts