Translate this page in your language

Zoeken in deze blog

15 oktober. Internationale Dag van het Handen Wassen


15 oktober. Internationale Dag van het Handen Wassen

 



    De overheid heeft het ons bij corona wel geleerd: "Was je handen kapot!!";

    Goed verkoopmateriaal is voor kunstenaars belangrijk. De copywriter maakt het. Of je doet het zelf. Kan ook;

    Is fotografie kunst? Een kleine aanzet in het starten van een discussie.

Was je handen dag


Handen wassen en toiletpapier hamsteren

De 'Internationale Dag van het Handen Wassen' of wel de "global handwashing day" of de "wereld handenwasdag" genoemd, is een initiatief van enkele organisaties onder toezicht van de Verenigde Naties. Deze dag wordt jaarlijks op 15 oktober gehouden. Op globalhandwashing.org kun je er trouwens veel meer over vinden. 


Was je handen dag


De 'Internationale Dag van het Handen Wassen' wordt al sinds 2008 georganiseerd om aandacht te vragen voor het belang van handen wassen met zeep, als middel om de verspreiding van ziektes en virussen tegen te gaan.


Was je handen dag


Natuurlijk, in grote delen van de wereld is nog veel te winnen op het gebied van persoonlijk hygiëne, waar het handen wassen natuurlijk een heel groot deel van uitmaakt.
Dus dat een internationale beweging op het gebied van gezondheid en verzorging dat wil promoten is niet meer dan logisch.

Was je handen dag

En hier in Nederland zagen we het in het voorjaar van 2020 natuurlijk ook. Ik zie ze nog staan. Onze minister-president en Hugo de Jonge met zijn clownsschoenen aan. En de druk gebarende doventolk Irma Sluis er tussenin. Waarbij met name de manier waarop zij het begrip "Hamsteren" uit wist te beelden veel indruk op de meeste kijkers heeft gemaakt. "Was je handen kapot." Dat is en was het motto van beide heren. Of het veel indruk maakte? Dat was niet zo duidelijk. Er is in elk geval altijd op gehamerd en er is over geklaagd dat "men" zich er niet voldoende aan hield.

Was je handen dag



Eigenlijk was er maar één uitspraak van die eerste persconferentie die echt indruk maakte en dat was de oproep om "vooral niet te gaan hamsteren." Heel Nederland die dat hoorde, hees zich uit de luie stoel, sprong in de auto of op de fiets en ging op hoge snelheid naar de winkel om met name voorraden toiletpapier in te slaan. Die voorraden waren in de winkel al met een paar uur op en iedere hamsteraar zag daar de bevestiging in dat hij of zij er goed aan gedaan had, om nog snel even een voorraadje in te slaan. Je was goed bezig geweest. Dat bleek wel.

Was je handen dag


Waar die vreemde obsessie voor toiletpapier op dat moment vandaan kwam, is eigenlijk nooit duidelijk geworden, maar op dat moment dreigde toiletpapier het nieuwe goud te worden. Iets waar iedereen achteraan wilde en de zoektocht naar toiletpapier leek inderdaad wel wat op de beelden van de goldrush...Iedereen achter elkaar aan rennend om naar goud te gaan zoeken.

Maar goed, het drukte Nederland op het feit dat een epidemie ook hier mogelijk is. Iets wat de meeste mensen waarschijnlijk nooit voor mogelijk hebben gehouden. De toespraken van de overheid zorgden soms voor een lichte vorm van paniek, wat hier en daar na anderhalf jaar nog steeds niet echt verdwenen is. Het virus zal wel een keertje uitsterven of minimaal onschadelijk gemaakt worden. Maar de directe en indirecte effecten die de epidemie op de samenleving hebben gehad zullen waarschijnlijk nog vele jaren nawerken.

En de manier waarop we als bevolking naar de stapel toiletpapier in de supermarkt kijken is voor altijd veranderd. 

Was je handen dag

Heb jij nog gekke anekdotes uit de begintijd van de corona? Ik zie ze graag komen en voeg ze (eventueel anoniem) toe aan dit artikel. Ik ben benieuwd.

Samenvatting:

Handen wassen is in Nederland pas een dingetje geworden bij de corona epidemie. Samen met het hamsteren van toiletpapier en het feit dat Irma Sluis een nationale beroemdheid werd.





Het tweede deel van het drieluik


Gisteren hebben we meer naar het marketing en promotiewerk via zogenaamde content gekeken. Daar is het doel vooral het kweken van bekendheid, zichtbaarheid en vertrouwen. Iets dat daar aantoonbaar mee te bereiken is, maar het kost tijd en veel energie. En ook als kunstenaar is het toch leuk als we gaan verkopen. Dat is uiteindelijk toch een soort bewijs van vertrouwen en waardering. Altijd leuk. Maar het percentage kunstenaars dat echt goed verkoopt lijkt heel klein te zijn.

Een belangrijke taak ligt dan bij het vervolgproces van het schrijven van die content als artikelen, boeken, brochures, white papers en dergelijk. We komen daarna in de wereld van de copywriter. Het schrijven van artikelen en andere teksten, bijvoorbeeld op websites, om mensen te bewegen een bepaalde actie te nemen.

Er zijn heel veel dikke boeken geschreven over het koopgedrag van consumenten. En er is geen reden om aan te nemen dat die in de wereld van de beeldende kunst niet zouden gelden. Integendeel, alles wijst er op dat in de wereld van de kunst dezelfde processen spelen. En dat daar ook een heel belangrijke drijfveer de emotie van de mensen is.

Als kunstenaar moet je om kunnen gaan met het bewerken van de emoties van je klanten. Je wilt tenslotte toch dat je kunst gekocht gaat worden. En dan is het heel handig om goed met copywriting uit de voeten te kunnen.

Net als gisteren geef ik een overzicht van hulpmiddelen die ook de kunstenaar ten dienste staan om de juiste gemoedstoestand bij geïnteresseerden en klanten te realiseren:

Advertenties

Van de drieregelige speurder in de krant van €7,50 tot een billboard langs de A4 bij Schiphol van €100.000 per dag, elke advertentie kent een optimale plaats. De vaak geringe tekst heeft dus een extreem belangrijke taak. Elk woord moet een aantoonbare functie hebben in het geheel. En daar valt heel wat over te zeggen.
 

Advertorials

Advertorials zijn grote advertenties die vermomd zijn als redactionele tekst. Ergens vallen ze daarmee mogelijk meer onder de content van gisteren. Maar ze zijn wel effectief. Het schrijven en geplaatst krijgen van een advertorial vraagt een goede connectie met de redactie. En mogelijk een dikke portemonnee, hoewel dat vaak meer een kwestie van gunnen is.

Artiststatement

Wat is de doelstelling van jouw kunst? Wat drijft je om te doen wat je doet? Het is heel nuttig om dat goed te formuleren. Immers, als je het zelf niet uit kunt leggen, hoe kan een ander dat dan doen? Je artiststatement moet dan ook een positief beeld van je werk neerzetten, gecombineerd met een beschrijving van jou als persoon.

Biografie en autobiografie

De biografie en de autobiografie zijn eigenlijk een aanvulling op het artiststatement. Waar het artiststatement de feitelijke en huidige situatie beschrijft, beschrijft de biografie hoe het allemaal ontstaan en gegroeid is. Hoe je als kunstenaar je kennis, ervaring en ontwikkeling in de kunst hebt opgedaan.

Buyer persona

De buyer persona is je ideale klant als kunstenaar. Het is de persoon waar je het voor doet en waarvan je de beste reacties mag verwachten. Er is één probleem en dat is dat deze persoon alleen op papier bestaat. Maar voor het beschrijven van je doelgroep waar je je kunst voor maakt, is het een onovertroffen hulpmiddel.

Call to action

Een belangrijk onderdeel van elk product van de copywriter is de "call to action" waarin beschreven wordt welke actie de lezer moet gaan nemen. Is dat nodig? Ja, hard nodig zelfs. Neem een webpagina. Het is vrijwel nooit duidelijk wat er nu van ons wordt verwacht als we die doorgelezen hebben. Een goede call to action vertelt ons dat en liefst op een subtiele wijze.

Elevatorpitch

Een elevatorpitch is een beschrijving van jezelf en je werk die je in minder dan 30 seconden kunt geven. Genoeg tijd voor in de lift. Maar het is toch vooral een eerste indruk die je geeft op netwerkbijeenkomsten, beurzen, markten en dergelijke. Je hebt maar weinig tijd, dus elk woord moet raak zijn. Het opstellen is daarmee minder eenvoudig dan het lijkt.

Landingspagina's

Een onmisbaar en bijna altijd verwaarloosd onderdeel van een website is de landingspagina. Daar komt een bezoeker terecht als hij of zij op een link heeft geklikt, bijvoorbeeld een link op een advertentie. En die pagina zorgt voor een op die bezoeker gerichte ontvangst, zodat deze zich direct thuis voelt en gemotiveerd wordt om de rest van de website te gaan bekijken. Wees eens eerlijk: Heeft jouw website zo'n pagina of mag je bezoeker zelf uitzoeken waar hij terecht is gekomen en hoe hij nu verder moet?

Mission statement

Een mission statement vertelt in een zo gering mogelijk aantal woorden waarom jij doet wat je doet. Het is een belangrijk onderdeel om een klant te overtuigen. Je mission statement is ook op veel promotiemateriaal dat je gebruikt te vinden.

"Over mij" pagina

Op websites, in boeken en op andere plaatsen vinden we een pagina of rubriek met informatie over de maker. De "Over mij" pagina is dan een soort visitekaartje, dat best de nodige aandacht mag hebben. Ook hier weer: Elk woord heeft een doel, een betekenis én moet dus raak zijn.

Persbericht

Een persbericht zorgt ervoor dat je in het nieuws komt. Althans, dat is de bedoeling, maar het lukt lang niet altijd. Dat ligt dan vooral aan het feit dat je persbericht geen enkele aandacht heeft weten te trekken tussen de honderden persberichten die de krant wekelijks krijgt. Dat kan beter en het is aan te leren. Overigens is het volgieten van redacteuren met koppen koffie al een goed begin.

Schrijven voor e-commerce

Alle tekst heeft een doel. De tekst die je nu leest heeft die ook. Je website heeft een doel. Elke reclame-uiting die je deur uit gaat heeft een doel. En het beschrijven van dat doel is niet altijd even eenvoudig, temeer daar alles elkaar moet ondersteunen. Geen tekst staat op zichzelf. Alles is onderdeel van iets groters. Het opzetten van het totaal beleid en het realiseren daarvan is het werkgebied van de e-commerce.

Shoutcards

Een shoutcard is een soort anoniem visitekaartje om de aandacht te trekken. Het zijn bijvoorbeeld prima gesprek starters op netwerkbijeenkomsten. Maar als advertentie op social media werken ze bijvoorbeeld ook goed. Ze zijn wat minder bekend, maar ze werken goed om hun doel "aandacht trekken" te realiseren.

Slogans en payoffs 

Een goede slogan is vaak bekender dan het product of bedrijf waar hij voor staat. Het bedenken of beschrijven is daarmee een lastige klus. In slechts enkele woorden moet de slogan of payoff vertellen wat de naam van het bedrijf je niet vertelt. Of wat je bijvoorbeeld doet als kunstenaar. Niet "voor al uw kunstschilderwerk", maar "voor de zoutste zeegezichten". Dat vertelt wat je schildert en het valt op. Wat wil je nog meer?

Speeches schrijven

Onderdeel van het zichtbaar worden als kunstenaar is het houden van lezingen, het geven van speeches en vergelijkbare uitingen in het openbare leven. Maar een goede tekst schrijven is nog niet zo eenvoudig. Maar het is te leren, zoals elke vorm van copywriting.

Squeezepagina

Squeeze? Wat is dat? Volgens het woordenboek betekent het uitwringen. En dat is ook wel een beetje het doel. Als iemand op onze website is geweest, dan willen we daar een vorm van een resultaat van zien. We willen dat de bezoeker zich inschrijft op onze e-maillijst, op onze nieuwsbrief. Of dat hij een folder of brochure ophaalt. Dat soort taken om toch nog iets aan de bezoeker over te houden, is het werk van de squeezepagina. Niet het eenvoudigste stukje tekst van je website, wel één van de belangrijkste onderdelen.

Vision statement

Hoe denk jij dat de kunst zich gaat ontwikkelen? Als onderdeel van de maatschappij bijvoorbeeld? Of als hetgeen waar jij je brood mee verdient? Het is een goed onderdeel van de beschrijving, die elke kunstenaar van zichzelf moet hebben voor gebruik bij exposities, publicaties, presentaties en noem maar op. Ook een stukje tekst dat aandacht verdient.

Kwaliteit is belangrijk voor een goede werking

Bij AL deze hulpmiddelen geldt, dat de kwaliteit van de tekst, ofwel de kwaliteiten van de copywriter, essentieel zijn om ze al dan niet te laten werken. Er ligt nog best een taak voor de community "Makers van een goed gevoel" en dat maakt het alleen maar leuker om ermee aan de gang te gaan. En dat gaan we binnen de community doen. Samen, met artikelen, e-books, white papers en onderlinge terugkoppeling voor wie dat op prijs stelt.

Maar het kost allemaal wel tijd. Veel tijd waarin we geen kunst kunnen maken. Hoe komen we aan al die tijd? Nou, bijvoorbeeld met het inzetten van een ghostwriter. En daar gaan we morgen naar kijken in het derde deel van het drieluik over de community "Makers van een goed gevoel".
 

Nog een vraagje: 

Heb jij als kunstenaar al positieve of juist negatieve ervaringen met copywriting? Of  heb je je er nog nooit aan gewaagd? Laat het eens weten, wellicht kan ik er iets mee. 
 

Samenvatting

Kennis van copywriting is voor iedereen van belang die iets te verkopen heeft. Ook kunstenaars dus en Jetje's dag gaat er samen met Team Jetje aan werken om de nodige kennis over dit onderwerp onder de leden te gaan verspreiden.

Wordt vervolgd!






 

"De camera is het penseel van de kunstenaar zonder talent"

Deze weinig genuanceerde uitspraak kwam ik een keer tegen in een artikel, dat ik helaas niet meer boven de tafel kan krijgen. Het lijkt wel een kritisch rapport bij de overheid, die raken ook altijd zoek op een ministerie. Maar goed, het is duidelijk een zin om mensen aan het denken te zetten en discussie los te maken.

Als je zoals ik een lange tijd in zowel de kunst als de fotografie werkzaam bent, dan stuit je vanzelf op dit soort discussies. Kunstenaars die én kunst maken én fotograferen zijn er wel, maar ze zijn zeldzaam. Meestal is het of het ene of het andere. En zoals met de meeste dingen die in Nederland ter discussie staan is er weinig ruimte voor een middenweg.

Iedereen kan op de knop van een camera drukken, zo wordt dat wel gezegd. Klopt, maar iedereen kan ook een paar krabbels tekenen op een bierviltje of in de marge van een document. In beide gevallen is er geen sprake van kunst, naar mijn mening.

Een kunstenaar kan lang bezig zijn om op een perfecte manier uit te drukken wat hij of zij uitdrukken wil. Maar sommige fotografen steken enorm veel energie in het maken van een goede foto, in het perfectioneren van die foto met nabewerkingssoftware en het verzorgen van de perfecte afdruk voor aan de wand. In beide gevallen is een prachtig kunstwerk het resultaat. Wie durft het werk van Erwin Olaf of Helmut Newton geen kunst te noemen?

Het zet de botte kop boven dit artikeltje dan ook in een heel ander daglicht.

Het combineren van beide disciplines is uitstekend mogelijk. Hoeveel schilders zijn er niet die een portret schilderen naar een foto? Ik zou ze niet graag de kost geven.

Hoeveel mensen worden onderweg niet geraakt door een bepaald beeld dat ze vast zouden willen leggen? De moderne telefoon heeft een heel behoorlijke camera. Dus een foto is snel gemaakt. Het tafereel dat indruk op ons maakte is definitief vastgelegd en waarom niet? En dan kan een vervolgstap zijn om het vast te gaan leggen op een schilderdoek, waarbij we alle emotie in het doek willen leggen die we maar willen.

Naar mijn persoonlijke mening is er niet veel verschil tussen het maken van kunst en fotograferen. De hulpmiddelen die gebruikt worden zijn anders. Dat is wel heel erg duidelijk. Maar is dat erg of zelfs maar van belang? Wel is er zowel tussen kunstenaars als tussen fotografen sprake van grote kwaliteitsverschillen. En als je een beginnend kunstenaar vergelijkt met een vergevorderde fotograaf (of andersom), dan krijg je rare vergelijkingen. Net als tussen een beginnend en een gevorderd kunstenaar. Of een beginnende en gevorderde fotograaf. Misschien liggen daar eerder de verschillen en de discussiepunten.

Maar ik hoor heel graag jouw mening en ik voeg hem beslist aan dit artikel toe. 

Samenvatting

Kunst en fotografie liggen waarschijnlijk veel dichter bij elkaar dan velen denken. Zowel fotografie als kunst kunnen qua vakkennis op hetzelfde niveau liggen en je moet ze dan ook op het hetzelfde niveau vergelijken. En dan is er meer overeenkomst dan verschil.



Morgen in Jetje's dag

Het is weer weekend. Na deze week met heel veel nieuwe informatie is een paar dagen rust ook wel weer prettig. En maandag ga ik weer volop verder. Ik wens intussen iedereen een heel prettig weekend toe.

Colofon

Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, een ondersteunend team met een wisselend aantal medewerkers.

Bijdragen

Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft wel een leuke exposure want het weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website of weblog is altijd toegestaan. Affiliatelinks zijn niet toegestaan. 

Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact opnemen en dan kijken we graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is best veel.

 

Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:

e-mail

Chat via Messenger  

Jetje's dag op Twitter 

Jetje's dag op Facebook

Jetje's dag op Instagram

Jetje's dag op Friendweb 

Alle foto's uit Jetje's dag staan op Pinterest 

Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan hier  

Zoekt u een begrip uit de kunst? Een kunstenaar? Een kunststroming? Klik hier

 Meer onderwerpen vinden? Gebruik de inhoudsopgave!  

 


Disclaimer en copyright

privacystatement


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nieuws uit de kunstbranche

Populaire posts