Translate this page in your language

Zoeken in deze blog

Donderdag 14 oktober 2021. Nationale Groente- en Fruitdag

 

Donderdag 14 oktober 2021. Nationale Groente- en Fruitdag



    Voor de groente en fruitdag gaan we eens kijken in een gebied dat er vroeger bekend om stond;

    Het eerste deel van het overzicht over wat we in de "maker community" aan marketing, promotie en branding gaan doen;

    Kunst is overal. In Leiden bijvoorbeeld.

Nationale groente en fruit dag


Groenten en fruit, hoe ging dat vroeger?

Vanuit het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) wordt sinds 2020 de 'Nationale Groente- en Fruitdag' georganiseerd als een soort van bewustwordingsdag. Op deze dag staat de overvloed aan groenten en fruit uit Nederland in de spotlight en wordt het meer eten van groente en fruit (extra) gestimuleerd.

Nationale groente en fruit dag


Dat groente eten populair is, is al snel te zien bij het enorme aanbod in de winkels, maar ook aan de enorme kassencomplexen in bijvoorbeeld het Westland. Vroeger was het kweken van groenten vooral een plaatselijke aangelegenheid. Zo had het kleine Katwijk a/d Rijn vroeger een grote groenteveiling, waar de tuinders met platte vaartuigen, zogenaamde groentevletten, hun groenten via het water tot in de veilinghal aanvoerden voor de verkoop. 

Nationale groente en fruit dag

 

Omdat alles netjes schoon aangeleverd werd en bijvoorbeeld wortelen onder het zand zitten als ze net geoogst zijn, was er ook een peenwasserij. De groenten werden gekweekt op de landerijen om het dorp heen. De afgegraven duingrond was heel geschikt voor de teelt van met name wortelen en bloemkool.

Nationale groente en fruit dag



Omdat Katwijk van huis uit toch een vissersdorp is, werd daar wat minachtend neergekeken op de tuinderij. In het vissersdorp sprak men van "peenduikers" over de tuinders uit Katwijk a/d Rijn die moesten bukken om hun groenten uit de grond te halen. 

 

Nationale groente en fruit dag

Inmiddels is er niets meer van terug te vinden. Zoals de visserij uit het dorp is verdwenen, is dat ook met de tuinderij gebeurd. De landerijen zijn volgebouwd met woonwijken. De veiling en de wasserij zijn gesloopt en volgebouwd met woonhuizen. Het levendige dorp van vroeger is nu een slaapdorp geworden voor de omliggende grotere steden en Schiphol. 

Nationale groente en fruit dag



Nederland is nog altijd één van de grootste spelers ter wereld als het aankomt op het kweken van groente en fruit. Maar Katwijk a/d Rijn doet daar niet meer aan mee.

Katwijk, de zanderij in 1970
Een blik op het tuinbouwgebied van Katwijk a/d Rijn, de zogenaamde Zanderij in 1970. Vanaf het Vlaggenduin.  De zanderij was een afgegraven duingebied. Inmiddels is het volledig volgebouwd.
Zanderij Katwijk a/d Rijn
Nog een foto van het tuinbouwgebied eind jaren '60. De zwarte strepen tussen de landerijen zijn rails van een zogenaamde lorrie, een platte kar die op rails reed en waarop de groenten etc. naar de zandsloot werden gereden. Daar werden ze in een groentevlet overgeladen en naar de veiling gebracht.




 



Kunst verkopen is vaak behoorlijk lastig

Dat het verkopen van kunst niet eenvoudig is, weet elke kunstenaar. Bemiddeling door bijvoorbeeld een galerie is duur en succes is ook dan lang niet altijd verzekerd. En een probleem is je zichtbaarheid als kunstenaar. Als mensen niet weten dat je er bent (en dat is al snel als je uit een onopvallend rijtjeshuis werkt), dan komen de mensen ook niet kopen. En je moet opvallen tussen je enorme aantal collega's dat er nu eenmaal is. Daar kun je ook niets aan veranderen.

Marketing en promotie zijn belangrijk

Marketing en promotie zijn voor kunstenaars dan ook van enorm groot belang als ze tot zaken willen komen. Volgens sommige kunstenaars kan dit oplopen tot wel 75% van de beschikbare tijd. Een heel groot percentage dus. En als je zoveel tijd al vrij kunt en wilt maken, wat ga je dan doen? Er zijn heel veel mogelijkheden en het is lastig om er uit te kiezen. Zeker als je er weinig kennis van hebt. Om over ervaring met internetmarketing maar te zwijgen, want dat hebben ook niet veel mensen. Dat betekent dat we informatie moeten gaan zoeken, die meer algemeen is en die we om moeten gaan zetten naar de kunstenaarspraktijk.

Jetje's dag heeft dit onderkend en het team achter Jetje's dag, Team Jetje, is druk bezig om een groot aantal producten uit de wereld van de marketing en promotie om te zetten naar de kunstwereld. 
 
Het gaat daarbij vooral om producten om:
1. Naam te maken als kunstenaar;
2. Je verkoop te stimuleren;
3. Jezelf zakelijk te profileren.

Laten we eens kijken wat er nu op de plank ligt om de komende maanden in de community te gaan verspreiden: We beginnen met de eerste groep. De andere groepen komen in de komende dagen.

1. Producten voor zichtbaarheid, bestaande uit informatie in de vorm van artikelen, e-boeken, white papers, cursussen, korte maar krachtige workshops:

Artikelmarketing

Zwaar onderschatte techniek om naam te maken. Schrijf artikelen over de duizenden onderwerpen die in de wereld van de beeldende kunst liggen te wachten en publiceer die, bijvoorbeeld op social media, je weblog, je website. Stuur ze rond met messenger, whatsapp en e-mail. Artikelen laten zien wat je weet. Je bouwt aan je naam en je autoriteit als kunstenaar. Het zogenaamde halo-effect (de neiging om te denken dat als iemand iets goed kan, hij dan wel veel meer goed zal kunnen) doet de rest en zorgt er voor  dat je ook als kunstenaar steeds hoger wordt ingeschat.

Blogging 

Het dagelijks of in elk geval regelmatig publiceren van teksten over relevante onderwerpen. Staat bekend als een goede manier om naam te maken, maar is heel veel werk

Contentmarketing

Het plaatsen van teksten, foto's, tekeningen, schilderijen, video, animatie en noem maar op, als het maar opvalt.

E-books

Zeker voor kunstenaars zijn er duizenden mogelijkheden om je met een boek te onderscheiden van je collega's. Je kunt eigenlijk niet echt zonder een stapeltje e-books.

Hergebruik van content

Heb je eenmaal iets geschreven, dan kun je dat op vele punten kwijt op het internet. Maar dan moet je schrijfwerk wel aan wat eisen voldoen. En het is aan te raden om verschillende formaten voor je presentatie van je teksten  te kiezen.

Nieuwsbrieven

Een nieuwsbrief is een soort lange email. Ze worden te pas en te onpas ingezet en het is daardoor heel moeilijk om ze zelfs maar geopend te krijgen door de ontvangers. Meestal gaan ze ongeopend naar de prullenbak. Nieuwsbrieven zijn heel gemakkelijk om verkeerd te doen, maar moeilijk om het goed te doen. Wat natuurlijk niet wil zeggen, dat we ze niet goed zouden kunnen gebruiken.

White papers

Een white paper zit tussen een artikel en een e-book in. Meestal een pagina of 5 tot 10 met informatie over een specifiek onderwerp.

Al deze producten hebben gemeen dat ze niet bedoeld zijn voor de directe verkoop, maar voor "branding" (=jezelf als kunstenaar neerzetten als een soort merk), het krijgen van de bij branding behorende naamsbekendheid en het zorgen voor je zichtbaarheid. 
 
Maar er is meer. Want we willen niet alleen onze kennis uitdragen en autoriteit opbouwen, maar we willen ook gaan verkopen. Hoe meer hoe beter, nietwaar?  En liefst op een wat professionele manier. 
 
Nou, dat komt goed uit, want daar gaan we het dan vrijdag en maandag a.s. eens over hebben. Want ook daar hebben we bij Team Jetje nog wel iets voor liggen.

Wordt dus vervolgd!

PS: Wie even spieken wil op de bouwplaats:
https://teamjetje.blogspot.com/2021/08/wat%20is%20team%20jetje.html
 


 

Waar vindt een mens kunst?  

Zomaar? Gratis en zonder er voor te betalen? 

Laten we eens beginnen op straat. Want bijna elke gemeente plaatst wel kunstwerken in de eigen openbare ruimte. En sommige gemeentes gaan daar zelfs nog wat verder mee. 
 
Bijvoorbeeld de stad Leiden die jaarlijks in de zomermaanden een tentoonstelling organiseert van moderne beeldhouwkunst.  In de foto's hieronder een paar voorbeelden uit de expositie van 2019.
 
 
maker en titel helaas niet bekend

 
maker en titel helaas niet bekend


Want als je wilt leren om naar kunst te kijken, dan begint dat toch eigenlijk met de kunst direct om ons heen. En vaak is dat meer dan je op het eerste gezicht zou denken. En al kijkend krijg je er oog voor en zie je ook steeds meer.

maker en titel helaas niet bekend



Dus als de gemeente eens een openluchttentoonstelling  organiseert, kijk er dan rustig even rond. Vind je het mooi? Des te beter. Vind je het niet mooi? Probeer dan zoveel mogelijk voor jezelf te formuleren waarom je het niet mooi vindt. Dan heeft je bezoek aan de expositie in elk geval nog voor een leermoment gezorgd. 

maker en titel helaas niet bekend

Volgend jaar zal er waarschijnlijk wel weer een tentoonstelling zijn in Leiden. En een bezoek is zeker aanbevolen als je je eens in het moderne beeldhouwwerk wilt verdiepen.
 

Morgen in Jetje's dag

Morgen is het de internationale handenwasdag. Dat wordt handen wassen geblazen!  En misschien nog wel meer? We gaan het zien.

Colofon

Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, een ondersteunend team met een wisselend aantal medewerkers.

Bijdragen

Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft wel een leuke exposure want het weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website of weblog is altijd toegestaan. Affiliatelinks zijn niet toegestaan. 

Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact opnemen en dan kijken we graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is best veel.

 

Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:

e-mail

Chat via Messenger  

Jetje's dag op Twitter 

Jetje's dag op Facebook

Jetje's dag op Instagram

Jetje's dag op Friendweb 

Alle foto's uit Jetje's dag staan op Pinterest 

Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan hier  

Zoekt u een begrip uit de kunst? Een kunstenaar? Een kunststroming? Klik hier

 Meer onderwerpen vinden? Gebruik de inhoudsopgave!  

 


Disclaimer en copyright

privacystatement


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nieuws uit de kunstbranche

Populaire posts