Donderdag 14 oktober 2021. Nationale Groente- en Fruitdag
Voor de groente en fruitdag gaan we eens kijken in een gebied dat er vroeger bekend om stond; |
||
Het eerste deel van het overzicht over wat we in de "maker community" aan marketing, promotie en branding gaan doen; |
||
Kunst is overal. In Leiden bijvoorbeeld. |
Groenten en fruit, hoe ging dat vroeger?
Vanuit het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) wordt sinds 2020 de 'Nationale Groente- en Fruitdag' georganiseerd als een soort van bewustwordingsdag. Op deze dag staat de overvloed aan groenten en fruit uit Nederland in de spotlight en wordt het meer eten van groente en fruit (extra) gestimuleerd.
Dat groente eten populair is, is al snel te zien bij het enorme aanbod in de winkels, maar ook aan de enorme kassencomplexen in bijvoorbeeld het Westland. Vroeger was het kweken van groenten vooral een plaatselijke aangelegenheid. Zo had het kleine Katwijk a/d Rijn vroeger een grote groenteveiling, waar de tuinders met platte vaartuigen, zogenaamde groentevletten, hun groenten via het water tot in de veilinghal aanvoerden voor de verkoop.
Omdat alles netjes schoon aangeleverd werd en bijvoorbeeld wortelen onder het zand zitten als ze net geoogst zijn, was er ook een peenwasserij. De groenten werden gekweekt op de landerijen om het dorp heen. De afgegraven duingrond was heel geschikt voor de teelt van met name wortelen en bloemkool.
Omdat Katwijk van huis uit toch een vissersdorp is, werd daar wat minachtend neergekeken op de tuinderij. In het vissersdorp sprak men van "peenduikers" over de tuinders uit Katwijk a/d Rijn die moesten bukken om hun groenten uit de grond te halen.
Inmiddels is er niets meer van terug te vinden. Zoals de visserij uit het dorp is verdwenen, is dat ook met de tuinderij gebeurd. De landerijen zijn volgebouwd met woonwijken. De veiling en de wasserij zijn gesloopt en volgebouwd met woonhuizen. Het levendige dorp van vroeger is nu een slaapdorp geworden voor de omliggende grotere steden en Schiphol.
Nederland is nog altijd één van de grootste spelers ter wereld als het aankomt op het kweken van groente en fruit. Maar Katwijk a/d Rijn doet daar niet meer aan mee.
Een blik op het tuinbouwgebied van Katwijk a/d Rijn, de zogenaamde Zanderij in 1970. Vanaf het Vlaggenduin. De zanderij was een afgegraven duingebied. Inmiddels is het volledig volgebouwd. |
Kunst verkopen is vaak behoorlijk lastig
Dat het verkopen van kunst niet eenvoudig is, weet elke kunstenaar. Bemiddeling door bijvoorbeeld een galerie is duur en succes is ook dan lang niet altijd verzekerd. En een probleem is je zichtbaarheid als kunstenaar. Als mensen niet weten dat je er bent (en dat is al snel als je uit een onopvallend rijtjeshuis werkt), dan komen de mensen ook niet kopen. En je moet opvallen tussen je enorme aantal collega's dat er nu eenmaal is. Daar kun je ook niets aan veranderen. Marketing en promotie zijn belangrijk
Marketing en promotie zijn voor kunstenaars dan ook van enorm groot belang als ze tot zaken willen komen. Volgens sommige kunstenaars kan dit oplopen tot wel 75% van de beschikbare tijd. Een heel groot percentage dus. En als je zoveel tijd al vrij kunt en wilt maken, wat ga je dan doen? Er zijn heel veel mogelijkheden en het is lastig om er uit te kiezen. Zeker als je er weinig kennis van hebt. Om over ervaring met internetmarketing maar te zwijgen, want dat hebben ook niet veel mensen. Dat betekent dat we informatie moeten gaan zoeken, die meer algemeen is en die we om moeten gaan zetten naar de kunstenaarspraktijk.Jetje's dag heeft dit onderkend en het team achter Jetje's dag, Team Jetje, is druk bezig om een groot aantal producten uit de wereld van de marketing en promotie om te zetten naar de kunstwereld.
1. Naam te maken als kunstenaar;
2. Je verkoop te stimuleren;
3. Jezelf zakelijk te profileren.
Laten we eens kijken wat er nu op de plank ligt om de komende maanden in de community te gaan verspreiden: We beginnen met de eerste groep. De andere groepen komen in de komende dagen.
1. Producten voor zichtbaarheid, bestaande uit informatie in de vorm van artikelen, e-boeken, white papers, cursussen, korte maar krachtige workshops:
Artikelmarketing
Zwaar onderschatte techniek om naam te maken. Schrijf artikelen over de duizenden onderwerpen die in de wereld van de beeldende kunst liggen te wachten en publiceer die, bijvoorbeeld op social media, je weblog, je website. Stuur ze rond met messenger, whatsapp en e-mail. Artikelen laten zien wat je weet. Je bouwt aan je naam en je autoriteit als kunstenaar. Het zogenaamde halo-effect (de neiging om te denken dat als iemand iets goed kan, hij dan wel veel meer goed zal kunnen) doet de rest en zorgt er voor dat je ook als kunstenaar steeds hoger wordt ingeschat.Blogging
Het dagelijks of in elk geval regelmatig publiceren van teksten over relevante onderwerpen. Staat bekend als een goede manier om naam te maken, maar is heel veel werkContentmarketing
Het plaatsen van teksten, foto's, tekeningen, schilderijen, video, animatie en noem maar op, als het maar opvalt.E-books
Zeker voor kunstenaars zijn er duizenden mogelijkheden om je met een boek te onderscheiden van je collega's. Je kunt eigenlijk niet echt zonder een stapeltje e-books.Hergebruik van content
Heb je eenmaal iets geschreven, dan kun je dat op vele punten kwijt op het internet. Maar dan moet je schrijfwerk wel aan wat eisen voldoen. En het is aan te raden om verschillende formaten voor je presentatie van je teksten te kiezen.Nieuwsbrieven
Een nieuwsbrief is een soort lange email. Ze worden te pas en te onpas ingezet en het is daardoor heel moeilijk om ze zelfs maar geopend te krijgen door de ontvangers. Meestal gaan ze ongeopend naar de prullenbak. Nieuwsbrieven zijn heel gemakkelijk om verkeerd te doen, maar moeilijk om het goed te doen. Wat natuurlijk niet wil zeggen, dat we ze niet goed zouden kunnen gebruiken. White papers
Een white paper zit tussen een artikel en een e-book in. Meestal een pagina of 5 tot 10 met informatie over een specifiek onderwerp.Al deze producten hebben gemeen dat ze niet bedoeld zijn voor de directe verkoop, maar voor "branding" (=jezelf als kunstenaar neerzetten als een soort merk), het krijgen van de bij branding behorende naamsbekendheid en het zorgen voor je zichtbaarheid.
Wordt dus vervolgd!
PS: Wie even spieken wil op de bouwplaats:
https://teamjetje.blogspot.com/2021/08/wat%20is%20team%20jetje.html
Waar vindt een mens kunst?
Zomaar? Gratis en zonder er voor te betalen?
Colofon
Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, een ondersteunend team met een wisselend aantal medewerkers.
Bijdragen
Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft wel een leuke exposure want het weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website of weblog is altijd toegestaan. Affiliatelinks zijn niet toegestaan.
Bij belangstelling of vragen
kun je altijd contact opnemen en dan kijken we graag samen met jou wat
er mogelijk is. En dat is best veel.
Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:
Alle foto's uit Jetje's dag staan op Pinterest
Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan hier
Zoekt u een begrip uit de kunst? Een kunstenaar? Een kunststroming? Klik hier
Meer onderwerpen vinden? Gebruik de inhoudsopgave!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten