Translate this page in your language

Zoeken in deze blog

7 september 2021. Wereld baard dag

  

7 september 2021. Wereld baard dag 

 

wereld baard dag

Afgelopen zaterdag, 4 september was het Wereld baard dag.  Deze Wereld baard dag wordt gehouden op  elke 1e zaterdag van september. Wie deze dag nu weer bedacht heeft, is niet echt te achterhalen. Maar de dag is eigenlijk bedoeld als een reden voor mannen om echte mannendingen te doen. 

Bier drinken en zo. 


wereld baard dag


De dag wordt vooral op de social media gevierd en het is de bedoeling dat je dan je baard laat zien. Scheren is op de Wereld baard dag natuurlijk niet toegestaan, maar dat spreekt voor zich. Trouwens, heel veel informatie over de Wereld baard dag is te vinden op hun website: https://worldbeardday.com/

wereld baard dag


Nu is het vandaag natuurlijk dinsdag de 7e en ik had niet eerder gelegenheid met plaatsen. Maar verder heb ik mij keurig aan zaterdag de 4e gehouden. Dat wel. Nu had ik bij het vieren natuurlijk een extra handicap. Ik ben namelijk geen man. Dat maakt het extra lastig om een fatsoenlijke hoeveelheid haar tot onder de kin te krijgen, maar in deze genderloze tijden is natuurlijk helemaal niets onmogelijk. Wil je als vrouw een baard in de kleur van je haar? Dan krijg je een baard in de kleur van je haar. Met een beetje trekken en duwen kun je al een heel eind komen. 

wereld baard dag



Dus ik was wel nieuwsgierig hoe dat nu bevalt, zo'n baard. Zou ik mij mannelijk gaan gedragen? Zou mijn testosteron spiegel door deze haargroei omhoog gaan? Zou ik plotseling interesse krijgen in voetbal? Of agressief gaan rijden met de auto? Kwestie van uitproberen.  

wereld baard dag



Op zaterdagmiddag, dus inderdaad op de 4e september, de echte Wereld baard dag ben ik eens wat rond gaan wandelen in het dorp Lisse, samen met een fotograaf. Ik was benieuwd of ik reacties zou krijgen. Nou, dat viel behoorlijk tegen. Er werd wat gelachen en gekeken maar kennelijk durfde niemand het aan om er iets over te zeggen. Nu liggen dit soort zaken best gevoelig tegenwoordig dus ik kan me daar ook nog wel wat bij voorstellen.

wereld baard dag



Verder viel het tegen. Ik voelde mij gewoon wie ik altijd al was en ik had geen sterke aandrang tot "mannendingen". Maar misschien moet ik het vaker doen en me niet alleen tot Wereld baard dag beperken. Dan krijg ik misschien vanzelf trek in bier. Of in andere mannendingen. 

 

Jetje met baard, reuzenbol



Quote van de dag




 

Jetje meets "The Messenger"


In de serie beelden uit het beeldenpark "Zee van staal" in Wijk aan zee kijken we vandaag naar het eerste beeld dat de aandacht trekt als je door de poort het park binnengaat. Het is "The Messenger" ofwel "de boodschapper" van Aleš Veselý.
 
"The Messenger" ofwel "de boodschapper" van Aleš Veselý



Aleš Veselý studeerde van 1952 tot 1958 grafische kunst aan de kunstacademie van Praag. Geleidelijk groeide zijn belangstelling voor de beeldhouwkunst toe. Hij legde zich toe op de object- en installatiekunst toe. Bij deze kunstvorm worden beelden en plastieken gemaakt van allerlei voorwerpen. Het hier besproken beeld "The Messenger" is daar met zijn verschillende materialen en voorwerpen een goed voorbeeld van. Van 1990 tot 2006 was Aleš Veselý hoogleraar in de monumentale kunst aan de kunstacademie in zijn woonplaats Praag. 
 
"The Messenger" ofwel "de boodschapper" van Aleš Veselý



"The Messenger" van Aleš Veselý is opgebouwd uit stukken metaal die volgens de traditie van de objectkunst door de kunstenaar bijeen gezocht zijn op het terrein van de Hoogovens. Nu heet het daar Tata steel.

Het beeld "The Messenger" bestaat grotendeels uit platen die uit de walserij van de hoogovens komen en waar tijdens het wals proces iets mee misgegaan is. Door een ontsporing of andere gebeurtenis zijn enkele platen behoorlijk krom getrokken. Wat Aleš Veselý er zeker niet van weerhield om ze in zijn beeld te gebruiken. Integendeel zou je zeggen.
 
"The Messenger" ofwel "de boodschapper" van Aleš Veselý



In het kunstwerk "The Messenger" zijn twee grote stenen verwerkt. Hoewel het grote stukken natuursteen lijken te zijn, zijn het zogenaamde "beren" in hoogovenjargon. Dat zijn grote klompen aan elkaar gekoekte cokes en gesmolten staalresten. 
 
Opvallend is hoe de staalplaten zich om de onderste beer hebben gebogen. Of dit volledig de vorm is waarin ze zijn gevonden of dat Veselý de kromming wat geholpen heeft om de juiste vorm te vinden is niet helemaal duidelijk. Wat wel echt is, zijn de gebruikte bouten en moeren die het kunstwerk in model houden. Ook de springveren spelen daar een rol bij. 
 
"The Messenger" ofwel "de boodschapper" van Aleš Veselý



"De Messenger" draagt zoals de naam al zegt een boodschap uit. Jammer genoeg heeft Aleš Veselý niet onthuld wat die boodschap dan wel is. We weten het niet en zullen het ook nooit weten omdat de kunstenaar is op 14 december 2015 is overleden op 80-jarige leeftijd. 
 
"The Messenger" ofwel "de boodschapper" van Aleš Veselý

Zelf heb ik er wel een conclusie aan verbonden. Ik heb "The Messenger" op mij in laten werken in combinatie met het duinlandschap waar "Zee van staal" deel van uitmaakt en de boodschap die ik dan in zie, is de liefde voor de natuur. Een natuur waar deze staalkolos behoorlijk van lijkt los te komen. Maar het bruin van het verroeste staal heeft een perfecte harmonie met het landschap en de flora. Zeker als die in bloei staat. 
 
Wat mij betreft is de boodschap dat we zuinig moeten zijn op de natuur. Maar dat is uiteraard volkomen persoonlijk. 
 
"The Messenger" ofwel "de boodschapper" van Aleš Veselý
Een waaier van wolken lijkt de boodschap van "The Messenger"
te ondersteunen en verder te willen vertellen.




Morgen in Jetje's dag

Morgen is het de dag van de alfabetisering. Dan wordt er gekeken wat de status daarvan is. Tijd om eens terug te kijken in de tijd, hoe dat vroeger hier ging.

Colofon

Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, een ondersteunend team met een wisselend aantal medewerkers.

Bijdragen

Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft wel een leuke exposure want het weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website of weblog is altijd toegestaan. Affiliatelinks zijn niet toegestaan. 

Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact opnemen en dan kijken we graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is best veel.

 

Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:

e-mail

Chat via Messenger 

Jetje's dag op Facebook

Jetje's dag op Instagram

Jetje's dag op Twitter  

Jetje's dag op Friendweb

Alle foto's uit Jetje's dag staan op Pinterest 

Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan hier  

Zoekt u een begrip uit de kunst? Een kunstenaar? Een kunststroming? Klik hier

 


Disclaimer en copyright

privacystatement


 

Meer informatie over Team Jetje



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nieuws uit de kunstbranche

Populaire posts