Translate this page in your language

Zoeken in deze blog

11 oktober, tijd voor wat veranderingen

11 oktober, tijd voor wat veranderingen

 



    Uitbreiding van de organisatie met twee communities;

    Een nieuw bedrijf;

    En hoe krijg je een goed gevoel?


Jetje's dag gaat uitbreiden

Jetje's dag gaat een beetje op de schop. Ik ga op korte termijn een aantal zaken veranderen, zoals je zult zien. Liever gezegd, we krijgen een uitbreiding!. Laten we daarom eerst maar eens een goed gevoel gaan krijgen bij deze uitbreiding. 

De uitbreiding komt voor het "een goed gevoel" project waar ik deze week mee ga starten. 

 

de veranderingen in Jetje's dag





Het Waarom, Hoe en Wat van “een goed gevoel”


Het "Waarom"


De kunstwereld in Nederland is een vrij afgebakende groep. Daarnaast bestaat er een groep liefhebbers die deze kunstwereld wel weet te vinden en er eigenlijk wel een goede toegang toe heeft. Maar verreweg de grootste groep kent de kunstwereld alleen van "horen zeggen" en heeft er verder helemaal niets mee. Voor deze groep is de drempel naar de in hun ogen elitaire en bijzonder afstandelijke kunstwereld onneembaar hoog. De kunstwereld is voor hen letterlijk een andere wereld, die ook niet of nauwelijks moeite neemt om van hun kant de drempel te verlagen.

Ik heb een kleine 20 jaar in verschillende functies bovenop deze denkbeeldige drempel gewerkt. Ik zat als model deels in de ene wereld en deels in de andere. En ik heb met eigen ogen de effecten daarvan gezien. Ook de ervaring met mijn galerie heeft er aan bijgedragen. Mensen die voor de deur vroegen of ze zomaar binnen mochten kijken. Dat heeft me aan het denken gezet.

Mijn doel met mijn nieuwe "een goed gevoel" project is, om die drempel die nu voor zoveel mensen voor de kunstwereld ligt, minimaal flink te verlagen en waar mogelijk zelfs helemaal te laten verdwijnen. Platstampen dat ding! Weg met die drempel!

Ik wil met "een goed gevoel" kunst toegankelijk maken voor een zeer groot publiek en dus vooral voor dat deel, dat er nu nog bewust afstand van houdt. De kunstwereld zelf krijgt er daardoor een fors aantal klanten bij. We krijgen daardoor een duidelijke win/win situatie voor alle bij "een goed gevoel" betrokken partijen.  

Een bredere opzet zal de kunstwereld ook nog beter verankeren in de maatschappij, waar nu nog te veel gesproken wordt over verwaarlozing van de sector, bijvoorbeeld door de politiek. 


de veranderingen in Jetje's dag

Het "Hoe"

Om mijn doel met "een goed gevoel" te bereiken zal ik veel aan voorlichting gaan doen, aan beide kanten van de drempel. Maar als mijn bedrijf niet zichtbaar is, kan ik nog steeds niets beginnen. Mijn eigen bedrijf komt daarmee op de drempel te zitten, precies tussen beide werelden in.

Binnen de kunstwereld zal ik de voordelen van het verlagen van de drempel gaan benadrukken en laten zien hoe ik die drempel wil verlagen. Een flink deel van de voordelen die uit de verlaging van de drempel voortkomen, moet ook aan deze kunstwereld ten goede komen om er voor te zorgen dat ik daar voldoende medewerking kan krijgen. Met name op het gebied van marketing en promotie van kunst en kunstenaars ligt er nog een hele wereld open.

Aan de andere kant van de drempel zal de nadruk op de positieve werking van het maken en bezitten van kunst komen te liggen. Ik ga mensen leren om vanuit niets zelf kunst te gaan maken en degenen die door het kunstvirus gegrepen worden, zich verder te laten ontwikkelen. Het is duidelijk dat ik daarvoor de vele educatieve mogelijkheden van de kunstwereld voor nodig heb.

Maar niet iedereen zal zelf kunst willen maken. Daar komt de nadruk te liggen op het goede gevoel dat kunst uit kan stralen.

Het "Wat"

Voorlichting zal op verschillende fronten en niveau's worden opgepakt. Denk aan boeken, artikelen, weblogs, websites, stands op kunstmarkten en beurzen, social media, communitybuilding en noem maar op. Er zijn tientallen varianten denkbaar.

In de kunstwereld zal een groot aantal cursussen en workshops worden aangeboden op het gebied van zichtbaarheid als kunstenaar, het opbouwen van een merk (je naam als kunstenaar), marketing en promotie, zowel live als online. Hierbij komt het stimuleren van  "een goed gevoel" aan beide kanten van de drempel centraal te staan.

Waar mensen zonder ervaring nu naar de galerie etc. moeten komen, is het de bedoeling om de kunst meer naar de mensen toe te laten gaan. Kunst moet je voelen en ervaren. Het is pure emotie. En die emotie breng je niet over via een galerie of kunstbeurs met zeer hoge drempels.

Ook online kopen en verkopen is naar mijn mening beslist niet ideaal. Je kunt hooguit een klein plaatje laten zien en het gevaar van een miskoop is voor de kopers levensgroot. En van dat gevaar zijn die kopers zich maar al te bewust. Dus die kopers eisen een lijst aan garanties, voordat ze aankoop zelfs maar overwegen. Dat betekent dat je eigenlijk als verkoper naar je klant toe moet op een vrijblijvende basis, om het te verkopen schilderij ter plaatse te laten zien. Daarnaast is kunst niet iets om van een plaatje te kopen. Daarvoor is kunst als gezegd teveel emotie. Plaatjes op internet brengen geen emotie over. Hoe zouden ze dat kunnen?

Er komt een flink aantal cursussen, kennismakingsworkshops en dergelijke om mensen kennis te laten maken met de kunstwereld. Die zijn dan niet gericht op het aanleren van technieken maar om mensen met "een goed gevoel" kennis te laten maken.  

de veranderingen in Jetje's dag


En nu verder!

Centraal staat de oprichting van een bedrijf met de naam "een goed gevoel". Verkooppunten van kunst, zoals bijvoorbeeld een galerie, worden meer dan een collectie schilderijen aan de muur. Een galerie wordt een open, goed toegankelijke ruimte, waar je een goed gevoel van krijgt. Het krijgen van dat goede gevoel zal op allerlei manieren ondersteund gaan worden. Super-laagdrempelig en zeker ontdaan van elke vorm van elitaire uitstraling.

Bij "een goed gevoel" komen een tweetal communities om intensief contact te gaan houden met beide kanten van de drempel. De makers van kunst aan de ene kant en degenen die via kunst een goed gevoel willen vinden aan de andere kant. De communities heten dan ook "Makers van een goed gevoel" en "Vinders van een goed gevoel". Puur vanwege de gemakkelijke techniek zijn deze communities voorlopig gebaseerd op Facebookgroepen. Slaat het concept zodanig aan dat we met een sterke groei geconfronteerd worden, dan gaan we wel over op een maatproduct.

De beide communities zullen ondersteund gaan worden met de uitgebreide Jetje's dag. Jetje's dag blijft daarvoor gewoon dagelijks verschijnen, maar de artikelen zullen meer praktisch op kunst aan beide zijden van de drempel gericht zijn. Maandag 11 oktober verschijnt het eerste exemplaar in de nieuwe stijl. Ook het werken met foto's zal vaak wat anders worden, omdat ik minder tijd ter beschikking heb om te fotograferen.  

Natuurlijk wil ik wel vreemde fotoseries van mijzelf als "model" kunnen blijven tonen. Daarnaast wil ik er ook meer de richting van de artistieke fotografie op. Niet zozeer de klassieke modelfotografie meer. Als ik zo eens op Facebook rondkijk, dan is dat in mijn ogen gewoon veel te veel van hetzelfde. Dat wil ik niet meer. De leeftijd dat alles er om draaide om "mooi gevonden te worden" heb ik al lang en breed achter me gelaten. Ik zoek andere wegen. Dus fotografen die ook graag met andere wegen experimenteren, zijn van harte welkom om samen die andere wegen uit te proberen. En ook die foto's blijven gewoon op Jetje's dag komen. 

de veranderingen in Jetje's dag


Soms zie ik een goed en gedurfd gekleed model ook als een soort van kunstwerk. Een soort performance of een "happening" zoals dat in de jaren '60, de hippietijd, werd genoemd. De verschijning als model wordt dan veel meer, dan alleen voor een cameralens te staan en mooi staan te zijn.

In de komende dagen zal ik wat verder ingaan op de opzet van de beide communities die één dezer dagen vrijgegeven gaan worden. Wat hebben die communities straks eigenlijk voor bijzonders te bieden aan degenen die er lid van gaan worden? Het lidmaatschap van de beide communities krijgt trouwens geen enkele verplichting. Helemaal niets. Er zijn zelfs geen verplichte kosten aan verbonden. Hooguit eens een kleine bijdrage als er ergens derden voor iets betaald moeten worden. Maar dat zien we dan wel weer.




Morgen in Jetje's dag

Morgen gaan we één van de twee nieuwe communities eens tegen het licht houden.

Colofon

Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, een ondersteunend team met een wisselend aantal medewerkers.

Bijdragen

Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft wel een leuke exposure want het weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website of weblog is altijd toegestaan. Affiliatelinks zijn niet toegestaan. 

Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact opnemen en dan kijken we graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is best veel.

 

Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:

e-mail

Chat via Messenger  

Jetje's dag op Twitter 

Jetje's dag op Facebook

Jetje's dag op Instagram

Jetje's dag op Friendweb 

Alle foto's uit Jetje's dag staan op Pinterest 

Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan hier  

Zoekt u een begrip uit de kunst? Een kunstenaar? Een kunststroming? Klik hier

 Meer onderwerpen vinden? Gebruik de inhoudsopgave!  

 


Disclaimer en copyright

privacystatement


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nieuws uit de kunstbranche

  • [JETJE GAAT BANKZITTEN] - Kunst, fotografie en modelwerk | JETJE GAAT BANKZITTEN Goedemorgen vrienden, Daar zit ik dan. Op de bank. Ik ben zogezegd aan het bankzitten. En dat z...

Populaire posts