15 april 2025. Dag van de kunst
Jetje aan het woord
Goedemorgen allemaal op deze mooie dag vol mogelijkheden en nieuwe kansen
In het begin van Jetje's dag werkten we veel met zogenaamde inhaakdagen. Dat was "De dag van..." en dergelijke. Maar na een paar seizoenen heb je ze allemaal gehad of ze zijn voor ons doel niet bruikbaar. Maar vandaag is het de dag van de kunst. Een wat minder bekende dag, want in veel "inhaakkalenders" staat deze dag niet. Toch is het een wereldwijde officiële dag, opgericht door de Unesco, onderdeel van de Verenigde Naties. Misschien moet er juist in Nederland eens wat meer aandacht voor komen. Speciale exposities bijvoorbeeld.
Jullie Jetje
Samenvatting van vandaag
1.Jetje viert de dag van de kunst met een fotoshoot samen met Frank de Leeuw; | ||
2. Er is meer verband tussen beeldende kunst en performancekunst dan je zou denken; | ||
3. In Enkhuizen is het goed wandelen en het verleden opsnuiven. |
15 april. De dag van de kunst
Op 15 april viert de wereld jou en jouw kunst
Waarom de wereld kunstdag zo belangrijk is
Kunst is dé universele taal
Vrijheid en expressie staan in het middelpunt
Doe mee aan deze dag en laat je kunst spreken
Bezoek, ontdek en beleef
Een dag met impact die ver voorbij 15 april doorwerkt
Kunstenaars als culturele ambassadeurs
Laat je inspireren. En zorg zelf voor inspiratie
Vier de kunst, vier jezelf
De krachtige onderlinge versterking van beeldende kunst en performancekunst
Beiden kunstvormen hebben meer gemeen dan je zou denken
In de wereld van de hedendaagse kunst worden grenzen steeds vaker overschreden. Vroeger waren er voor iedereen duidelijke scheidslijnen tussen de verschillende kunstvormen zoals schilderkunst, beeldhouwkunst, theater en dans. Maar in de huidige tijd zien we een steeds grotere vervlechting. Een van de meest intrigerende verbindingen is wel die tussen beeldende kunst en performancekunst. Hoewel ze ogenschijnlijk verschillen in vorm en uitvoering, vullen deze kunstvormen elkaar op verrassende manieren aan. Hoe zouden ze elkaar kunnen versterken? Zodat de combinatie kan leiden tot een rijkere kunstervaring voor het publiek? Laten we ze eerst beiden maar eens even bekijken.
Wat is beeldende kunst?
Beeldende kunst verwijst naar artistieke uitingen die tastbaar of zichtbaar zijn, zoals schilderijen, tekeningen, fotografie, installaties en sculpturen. De nadruk ligt bij beeldende kunst meestal op de vorm, de compositie, het materiaal en de impact die een kunstwerk maakt. Beeldende kunst is meestal statisch. Het hangt waar het hangt en het staat waar het staat. Het kunstwerk is een object dat een tijdloze aanwezigheid heeft in een bepaalde ruimte.
![]() |
Performance bij opening van een expositie over textielkunst |
Wat is performancekunst?
Performancekunst is daarentegen per definitie tijdelijk. Zeer tijdelijk zelfs. Performancekunst draait om actie. Het gebruik van het lichaam. De aanwezigheid en een vaak intensieve onderlinge interactie tussen de kunstenaar, het publiek en de ruimte. Een performance kan dans bevatten, gesproken teksten in verschillende varianten, stilte, rituelen of gewone alledaagse handelingen. Performance is meestal live, maar het kan ook worden gedocumenteerd met behulp van video of fotografie waardoor het weer een andere waarde als kunstwerk kan krijgen. Dan heb je een vorm die wél heel goed bewaard kan blijven. Het werk van vele performancekunstenaars is dan ook vastgelegd in boeken.
Toch is het onderscheid tussen deze twee kunstvormen in de praktijk lang niet altijd zo scherp. Juist in de ruimte tussen het gemaakte beeld en de performance ontstaat vaak de mogelijkheid tot een boeiende dialoog.
De gedeelde basis van performancekunst en beeldende kunst
Zowel beeldende kunst als performancekunst vertrekken vaak vanuit een conceptueel uitgangspunt. Dus vanuit een idee. In beide gevallen probeert de kunstenaar een idee, emotie, visie of maatschappelijk thema naar het publiek te communiceren. De keuze van het medium, of dat nu een sculptuur of een menselijk lichaam is, is ondergeschikt aan de boodschap die overgebracht moet worden. Deze gemeenschappelijke basis maakt het logisch dat de disciplines elkaar op gaan zoeken en er sprake is van onderling beïnvloeden.
Een beeldend kunstenaar die zich bezighoudt met sociale kwesties kan er voor kiezen zijn kunstwerk letterlijk tot leven te brengen door middel van performance. Omgekeerd kan een performancekunstenaar beeldende elementen inzetten om een beeld of afbeelding te maken die de handeling verder weergeeft en verdiept.
Performance in de beeldende kunst
Veel hedendaagse beeldende kunst heeft elementen van een performance in zich. Denk aan kunstenaars die live aan hun kunstwerk werken in een galerie, of interactieve installaties waar het publiek een essentiële rol speelt. In zulke gevallen wordt de handeling (het maken, het deelnemen) zelf een vorm van performance.
Een treffend voorbeeld is de Belgische kunstenaar Jan Fabre, die tekeningen maakt met zijn eigen bloed of zich als een levend standbeeld in een museum plaatst. Hier wordt de kunstenaar zelf onderdeel van het kunstwerk. Zijn lichaam, handelingen en keuzes worden net zo belangrijk als het visuele eindresultaat.
Beeldende kunst als decor en rekwisiet
In de performancekunst zijn de beeldende elementen zoals kostuums, gebruikte objecten, props en decors vaak van doorslaggevend belang. Die elementen zorgen voor de sfeer van de omgeving, waarin de handeling plaatsvindt. Ze geven onder meer een symbolische lading aan de performance. Een performance zonder beeldende componenten kan wel heel kaal of vluchtig aanvoelen. Beeldende elementen verankeren de actie in iets tastbaars.
De kunstwerken van Annette Messager illustreren dit mooi. Haar installaties bestaan uit objecten, tekeningen en textiel, maar wanneer ze deze combineert met performance – bijvoorbeeld door elementen langzaam te laten bewegen of door haar eigen lichaam erbij te betrekken – ontstaat er een veel meer gelaagd en poëtisch geheel.
De performance als verlenging van het beeldende werk
Sommige kunstenaars gebruiken performance als een middel om hun beeldend werk te activeren. Een sculptuur of installatie krijgt pas echt betekenis wanneer het lichaam er verbinding mee heeft. Dit zien we bijvoorbeeld bij Rebecca Horn, die kinetische sculpturen maakt die reageren op beweging, of die gedragen kunnen worden op het lichaam van de kunstenaar of een performer.
Performance wordt hier geen losstaande kunstvorm, maar een tijdelijke verandering van het beeldende kunstwerk. Het moment van uitvoering laat een andere kant zien van het kunstwerk. En dat kun je als toeschouwer niet ervaren door alleen maar naar het kunstwerk te kijken.
Documentatie slaat een brug tussen tijdelijk en blijvend
Een belangrijk aspect van performancekunst is haar vergankelijkheid. Wat overblijft is vaak alleen de gemaakte documentatie. Denk aan foto’s, video’s, schetsen, of objecten die gebruikt zijn tijdens de performance. Deze documenten krijgen een eigen status binnen de beeldende kunst. Ze worden tentoongesteld als autonome kunstwerken en maken het mogelijk om de performance alsnog via afbeeldingen te ervaren, zij het dat de aanwezigheid natuurlijk altijd veel toevoegt.
De legendarische kunstenaar Marina Abramović speelt hier nadrukkelijk mee. Haar performances zijn zeer intens en uitermate fysiek, maar de video-opnamen, foto’s en notities die ervan overblijven, worden wereldwijd in musea gepresenteerd als volwaardige kunstobjecten. De documentatie is niet slechts een vorm van bewijs. Het is een nieuwe vorm van beeldende kunst geworden.
De rol van het publiek bestaat uit participatie en beleving
Een ander belangrijk raakvlak is de manier waarop het publiek betrokken wordt. In beeldende kunst is de toeschouwer traditioneel passief: Je kijkt, je denkt, je bewondert. In performancekunst wordt die passiviteit vaak doorbroken. Je staat in dezelfde ruimte. Je wordt aangekeken. Je wordt aangesproken of je wordt zelfs uitgenodigd om deel te nemen.
Door performance en beeldende kunst te combineren, ontstaat er een nieuwe kunstvorm waarin de kijker zowel waarneemt wat er gebeurt als vaak deelneemt. Dit kan leiden tot een diepere betrokkenheid. Het maakt de kunstervaring nog veel intenser en een stuk persoonlijker.
Een vruchtbare kruisbestuiving
Het verband tussen beeldende kunst en performancekunst is dynamisch en inspirerend. Beide disciplines hebben hun eigen kracht. Maar juist in hun samenspel ontstaat een rijkere en meer gelaagde kunstvorm. Beeldende kunst geeft een performance een zekere verankering. Performancekunst brengt weer beweging, tijd en emotie in die beeldende kunst. Zo versterken ze elkaar.
Kunstenaars die deze disciplines combineren, scheppen ervaringen die niet alleen mooi zijn om naar te kijken, maar die ook het publiek raken, verrassen en zelfs tot actie aanzetten. Ze nodigen het publiek uit om niet alleen te kijken, maar ook te voelen, te denken en te handelen. In een tijd waarin kunst steeds meer over beleving en betekenis gaat, is de samenwerking tussen beeld en performance actueler dan ooit.
Herinner je je deze nog?
Vandaag in de herinnering: 11 maart 2022. Reigers en aardbeien
Een aardbeiennet kan nodig zijn om te voorkomen dat de vogels jouw met zoveel moeite gekweekte aardbeien opeten. Maar ze hebben ook een risico. Namelijk dat er een reiger in verstrikt raakt. En een reiger met een grote scherpe snavel die volkomen in paniek is, heb je er dan nog niet uit. Een verslag staat in de herinnering van vandaag.
ENKHUIZEN
Er zijn van die plaatsen in Nederland die blijven trekken om er weer eens een bezoekje te brengen. En zo kom ik regelmatig in de oude steden rond het IJsselmeer, zoals Monnikkendam, Hoorn, Medemblik en Enkhuizen. Van die laatste stad zijn hier een paar foto's opgenomen. Enkhuizen heeft door zijn ligging vroeger een grote rol gespeeld en daar zijn zeker nog sporen van te vinden. Dit was vroeger niet het vooral op de watersport en het toerisme ingestelde plaatsje dat het nu is. Het is echt zo'n plaats waar je rondslentert en het verleden nog op kunt snuiven. Ik kom er vast nog wel eens.
Colofon
Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, het team dat haar ondersteunt. Het team bestaat uit een wisselend aantal medewerkers.
Team Jetje is inmiddels ook in te zetten voor ander schrijf- en fotografiewerk, waar bijvoorbeeld een regionale krant al gebruik van maakt.
Wil je een bijdrage leveren?
Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan plaatsing verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft jouw werk wel een leuke exposure. Want dit weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website, weblog, Facebookpagina en vergelijkbaar is altijd toegestaan maar geen affiliate links.
Belangstelling of vragen?
Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact met me opnemen en dan kijk ik graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is wat mij betreft best veel.
Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:
Chat kan gemakkelijk via Messenger
Jetje's dag is dagelijks op X, het voormalige Twitter te vinden
En natuurlijk ook op Bluesky al staat dat nog in de kinderschoenen
Jetje's dag is op mijn eigen Facebook en enkele pagina's
Jetje's dag is natuurlijk aanwezig op Instagram
Een fotomodel hoort ook op modelmayhem
Al mijn foto's uit Jetje's dag staan ook op Pinterest
Natuurlijk ben ik ook te vinden op Linkedin
Een nieuwe eend in de bijt is bluesky
Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan op een eigen blog
Meer onderwerpen vinden? Gebruik Jetje's index!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten