Translate this page in your language

Zoeken in deze blog

10 april 2024. Geen oranje maar paars

 

10 april 2024. Geen oranje maar paars 


Jetje aan het woord

Goedemorgen allemaal

Na wat vreemde experimenten met rookworsten en schakende eenden doen we het vandaag eens wat rustiger aan. Sterker nog, we gooien een psychologisch verantwoorde kleur in de strijd, namelijk de Koninklijke kleur paars ofwel violet. Ook de verouderde naam purper komen we nog wel eens tegen. Hoewel we in Nederland meer de kleur oranje met onze vorst en vorstin associëren. En al helemaal als er straks door 22 multimiljonairs achter een leren, met lucht gevulde bol aangeschopt moet worden ter meerdere glorie van het land. Maar goed, iedereen mag, ja moet zelfs, leuk vinden wat hij of zij zelf wil. Gelukkig maar.

Dus vandaag een serie foto's in het koninklijke paars van studio Haaglanden in het altijd sfeervolle Katwijk aan Zee.  https://rustig-katwijk.blogspot.com//


Jullie Jetje


Samenvatting van vandaag


 1. Jetje draagt de koninklijke kleur paars;


 2. Ga niet te snel omlaag met de prijs van je kunst;

  3. Maastricht is altijd een bezoek waard, ook de omgeving.



Vandaag ziet alles paars

Vandaag zien we alles paars. Of violet, zoals de officiële naam luidt die trouwens bijna niemand buiten de verfleverancier gebruikt. Paars behoort tot de secundaire kleuren. Dat zijn de kleuren die ontstaan door het mengen van twee primaire kleuren. In dit geval zijn dat rood en blauw.


Paars kent oneindig veel varianten

Het gevolg van het feit dat paars een mengkleur is, is dat er enorm veel varianten van in omloop zijn. Van roodachtig naar blauwachtig naar een meer naar lila neigende pasteltint waar wit is bijgemengd. 


Paars is geen vaak gebruikte kleur

Paars is ook weer geen kleur die heel veel gebruikt wordt. Een paarse auto zie je bijna nooit en zo wel, dan is het de clubkleur van een bedrijf. Ooit iemand met een paars interieur gezien? Nee, hè. Daarvoor is de kleur te intens en komt ook teveel op je af. Wel vinden we paars terug in de modewereld. 



Een kleur met een zekere uitstraling


Wel is voor veel mensen paars een kleur met een zekere uitstraling. Het is een kleur met veel symboliek. Een kleur waar een geschiedenis aan hangt. Voor velen is paars domweg een wat mysterieuze kleur die door de eeuwen heen de mensheid gefascineerd en geïntrigeerd heeft. 


Vooral een Koninklijke kleur

Uit de geschiedenis kennen we allerlei Koninklijke associaties. Paars was de kleur van de kleding en insignes van Koninklijke families. In de Romeinse tijd was paars een symbool van status en rijkdom. Want de kleurstof, waar het pigment van afkomstig was, was van de zeldzame purperslak. Dat pigment was zeer kostbaar en moeilijk te krijgen. Deze exclusiviteit maakte paars tot een teken van macht en prestige voor degenen die zich het permitteren konden.


Spiritueel gebruik van paars

En er is een spiritueel gebruik bij paars. In de Europese middeleeuwen werd paars geassocieerd met de Kerk en het Christendom. De kleur paars werd vaak gebruikt in religieuze kunst en liturgische gewaden, waarbij het symbool stond voor de spiritualiteit en waardigheid van het geloof.


Psychologie van paars

Psychologisch gezien wordt paars beschouwd als een intrigerende kleur met een mix van de stabiliteit van blauw en de energie van rood. Het staat voor creativiteit, verbeelding en mysterie. Mensen die een voorkeur hebben voor paars worden vaak gezien als artistiek, intuïtief en gevoelig.

Bovendien wordt aan paars een kalmerend effect op de geest toegeschreven en kan paars helpen bij het bevorderen van ontspanning. De kleur wordt daarom ook vaak gebruikt in therapeutische omgevingen om daar voor een gevoel van kalmte en evenwicht te zorgen.

Paars in de mode 


In de mode wordt paars vaak gezien als een gedurfde keuze, die creativiteit en individualiteit uitdrukt. Het wordt in alles, van avondjurken tot streetwear gebruikt en het blijft een favoriete kleur onder ontwerpers en trendsetters.

Dus tijd voor een serie foto's in paars. 

Op een paarse ondergrond, dus veel paarser ga je het niet krijgen. 
 
 


Houd vast aan de waarde van je kunst

Het leven is duur. Peperduur vaak zelfs. En jij maakt mooie kunst. Die kunst zal zichzelf niet altijd gemakkelijk verkopen in de huidige verzadigde markten. En dan klinkt het vaak heel aantrekkelijk om dan de prijs van het kunstwerk maar eens aan te gaan passen. Net als in de supermarkt alles goedkoper maken dus, zodat het kunstwerk aantrekkelijker wordt. Maar is dat wel zo?

Als jij zeker bent van je kunst en van de voordelen ervan, dan moet je er toch ook zeker van kunnen zijn dat jouw kunst de waarde heeft die je er voor vraagt? Bedenk ook dat je met een prijsverlaging aangeeft dat je zelf onzeker over je prijzen bent en dat je kennelijk voorheen te duur was, als je het hier ook voor verkopen kunt. En veranderingen in je prijzen nodigen je klanten als het ware uit om er nog meer vanaf te gaan knabbelen totdat je echt niets meer overhoudt.

Zijn klanten die jouw werk niet naar waarde weten te schatten dan wel de geschikte klanten voor jou? Waarschijnlijk niet, toch? Dus is het erg als ze naar een collega gaan? Ja, misschien loop je hun aankoop mis. Maar misschien ook juist wel niet. Misschien werkt een stukje vasthoudendheid met je prijzen op den duur juist wel in je voordeel. 

We gaan dus niet over de prijs onderhandelen. We zitten niet op een markt in het verre oosten waar afdingen en onderhandelen bij de handelscultuur hoort. Nee, in plaats van te onderhandelen gaan we de voordelen van onze kunst nog eens uitgebreid doornemen. Praat vanuit je kracht. Je weet wat je doet, wat je kunt en hoeveel zelfvertrouwen je hebt. Want dat heb je allemaal al uitgebreid voor jezelf doorgenomen toen je begon. 

De bezwaren die je afdingende klant ongetwijfeld zal hebben, komen je inmiddels al bekend voor en je weet ze dus prima te weerleggen. Probeer je wel in de klant te verdiepen om te ontdekken wat deze nu precies wil. Dat is niet alleen bij deze eventuele transactie van belang, maar het is ook goed als je precies weet wat toekomstige klanten mogelijk zouden willen. Het versterkt jouw onderhandelingspositie. Hoe meer we weten van onze klanten, hoe meer we weten wat ze willen en vooral ook niet willen, hoe beter het is. 

En dan zul je zien dat die prijs echt niet zo belangrijk is als de buurtsuper met al zijn aanbiedingen je wekelijks voor probeert te spiegelen.


Herinner je je deze nog?

Weet je wat pas irritante onderdelen van de schepping zijn? Bladluizen. Zeker als je auto altijd op een parkeerplaats staat met bomen waarin deze miskleunen van de natuur hun onderkomen hebben gezocht. Je auto plakt en kleeft als een Chihuahua die teveel karameltoffees heeft gehad. En die kleven enorm, neem dat even van mij aan. Maar even terug naar de bladluizen. Zie op "2 November 2021. Jetje's plakken en kleven feestje" ofwel  https://jetjesdag.blogspot.com/2021/11/2-november-jetjes-plakken-en-kleven.html hoe ik met dit plaktuig afreken. 

weg met alle kleverigheid



Maastricht

Het meest on-Nederlandse landschap vinden we ongetwijfeld in het mooie Zuid-Limburg. Ik mag er graag regelmatig een keertje komen en het is al weer een tijdje geleden. Het was toen voorjaar en al behoorlijk warm. Dat weet ik nog wel. Een flinke wandeling bracht me toen op de Pietersberg ten zuiden van Maastricht. Echt een plek waar je eigenlijk af en toe eens langs moet gaan. Gewoon zomaar, omdat het kan. 









Morgen in Jetje's dag
We moeten toch nog eens even bij de bollenvelden kijken. Want honderdduizenden bezoekers kunnen er toch niet allemaal naast zitten, nietwaar? Het moet ergens toch wel de moeite waard zijn. 

Colofon

Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, het team dat haar ondersteunt. Het team bestaat uit een wisselend aantal medewerkers. 

Team Jetje is inmiddels ook in te zetten voor ander schrijf- en fotografiewerk, waar bijvoorbeeld een regionale krant al gebruik van maakt. 

Wil je een bijdrage leveren? 

Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan plaatsing verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft jouw werk wel een leuke exposure. Want dit weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website, weblog, Facebookpagina en vergelijkbaar is altijd toegestaan maar geen affiliate links. 

Belangstelling of vragen?

Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact met me opnemen en dan kijk ik graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is wat mij betreft best veel.

Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:

Natuurlijk via e-mail

Chat kan gemakkelijk via Messenger  

Jetje's dag is dagelijks op Twitter te vinden 

Jetje's dag is op mijn eigen Facebook en enkele pagina's

Jetje's dag is natuurlijk aanwezig op Instagram

Jetje's dag zit op Friendweb 

Een fotomodel hoort ook op modelmayhem

Al mijn foto's uit Jetje's dag staan ook op Pinterest 

Natuurlijk ben ik ook te vinden op Linkedin

Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan op een eigen blog  

Zoekt u een begrip uit de kunst? Een kunstenaar? Een kunststroming?Klik hier, al wordt er nog druk aan gewerkt  

 Meer onderwerpen vinden? Gebruik Jetje's index!

 


Disclaimer en copyright

privacystatement


 

Meer informatie over Team Jetje


 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nieuws uit de kunstbranche

Populaire posts