Translate this page in your language

Zoeken in deze blog

13 februari 2024. Jetje en het mannetje van de radio

 

13 februari 2024. Jetje en het mannetje van de radio

 


Jetje aan het woord

Goedemorgen allemaal. Staat de radio aan?

Weet je nog wanneer je je eerste draagbare radio kreeg? Mijn generatie weet dat nog. Een transistorradio was toen nog iets bijzonders. Daar kon je mee naar Veronica luisteren. Naar Tineke en Joost de Draaier. 's Avonds laat had je de gedichten van de pas overleden Jan van Veen in Candlelight. De radio had invloed. Dus dat er een speciale Radiodag is gekomen, is niet vreemd. 

"Wereld Radio Dag" is ingesteld door de UNESCO en wordt wereldwijd op 13 februari gevierd. Overal zijn evenementen om het belang van vrije en onafhankelijke radio te benadrukken. Zaken als de vrijheid van meningsuiting die overal onder druk staat en vrije toegang tot informatie die ook steeds lastiger wordt gemaakt, staan op de "Wereld Radio Dag" centraal. En dus moet Jetje's dag zich daar ook maar eens mee bemoeien.

Jullie Jetje


Samenvatting van vandaag


 1. Het is vandaag Wereld Radio Dag;


 2. Heeft de radio de waarheid dichterbij gebracht? ;

  3. Terug in de tijd, op reis uit Zoetermeer.


Wereld Radio Dag

Het mannetje van de radio

Lekker onder de warme douche met een muziekje 2
Lekker onder de warme douche met een muziekje erbij

In mijn jonge jaren had je de degelijke radio met de "Mededelingen voor land- en tuinbouw,"  de waterstanden ("Grave vóór de sluis. Plus 2) en natuurlijk Mr. G.B.J. Hilterman die "De toestand in de wereld" besprak. Concurrentie van de televisie was er nog niet. De enige dreiging voor de Hilversumse zenders lag op zee, waar Radio Veronica, Radio Noordzee en Radio Caroline de dienst uit gingen maken voor een snel groeiende schare liefhebbers. Deze zenders waren de overheid dan ook een doorn in het oog. Maar wat was nu de kracht van radio in de jaren?

Lekker onder de warme douche met een muziekje 2
En de radio past precies achter de mengkraan

De geschiedenis van de radio

De geschiedenis van de radio is doordrenkt van technische innovatie, allerlei natuurkundige uitdagingen en invloed op de manier waarop mensen met elkaar communiceren. Maar ook hoe ze vermaakt worden. En velen zagen het als een manier waarop je het denken van mensen kon beïnvloeden.

Bij stofzuigen hoort vanzelfsprekend een radio
Bij stofzuigen hoort vanzelfsprekend een radio

De pioniersjaren

Het verhaal van de radio begint in de late 19e eeuw, toen pioniers als Guglielmo Marconi en Nikola Tesla experimenteerden met draadloze communicatie.  Het was Guglielmo Marconi die al sinds 1885 bezig was met de ontwikkeling van draadloze telegrafie. In 1896 slaagde zijn eerste demonstratie in Londen. In 1899 kon een boodschap draadloos over het Kanaal worden gestuurd. In 1901 werd voor het eerst een morsebericht draadloos over de Atlantische Oceaan gestuurd. Marconi's succesvolle trans-Atlantische draadloze telegrafie in 1901 markeert een keerpunt. Vanaf dat moment was radio geen interessant speeltje van wetenschappers meer, maar werd radio ook een praktisch communicatiemiddel.

Eventjes de Linda lezen met de radio aan
Eventjes de Linda lezen met de radio aan

De Gouden Eeuw van de radio

De jaren 1920 en 1930 staan bekend als de "Gouden Eeuw" van de radio. Het medium, dat inmiddels voor nieuws en entertainment werd ingezet groeide snel in populariteit. Hele families verzamelden zich 's avonds rond de radio om naar nieuws, muziek, drama en komedie te luisteren. De radio bracht de wereld naar de huiskamers. Geografische afstanden verdwenen. En de radio kende geen  scheidslijnen. Als je een radio kon kopen kon je luisteren naar wat je maar wilde.

radio luisteren in de auto is altijd fijn
Radio luisteren in de auto is altijd fijn

Radio als propagandamiddel in de 2e wereldoorlog

Tijdens de Tweede Wereldoorlog diende de radio als een krachtig propagandamiddel. Zowel geallieerde als vijandelijke strijdkrachten maakten een driftig gebruik van radio-uitzendingen om hun boodschappen te verspreiden. En dat was dan vooral om propaganda te voeren en het moreel van hun burgers te beïnvloeden. De stemmen die uit de luidsprekers schalden, hielpen bij het sturen van publieke opinies en ze mobiliseerden de massa's.

De opkomst van de radiojournalistiek

Met de opkomst van de radio kwam ook een nieuwe vorm van nieuwsverspreiding tot stand. Radiopresentatoren en verslaggevers brachten belangrijke gebeurtenissen rechtstreeks naar de huiskamer van de luisteraars. Die kregen een gevoel dat ze overal live bij aanwezig waren. Radiojournalisten zoals Edward R. Murrow en Orson Welles werden iconen van hun tijd, met legendarische uitzendingen, zoals Murrow's verslaggeving tijdens de Blitz in Londen en Welles' beroemde hoorspel "War of the Worlds" dat zo realistisch was dat mensen in paniek de straat op gingen.

De opkomst van de muziekindustrie

Radio heeft ook een diepgaande invloed gehad op de muziekindustrie. Het medium fungeerde als een effectief platform voor het promoten van artiesten. Zeker nadat in de jaren '50 de transistorradio werd ontwikkeld. Een radio op batterijen die overal naar toe meegenomen kon worden om naar de radio te luisteren. Radio werd voor meer groepen en meer generaties beschikbaar. Het leende zich prima voor het verspreiden van muziekgenres, waardoor het culturele landschap steeds weer werd gevormd en weer verschoven door iets nieuws. Van de opkomst van rock-'n-roll tot de verspreiding van jazz en blues, radio maakte de toegang tot muziek mogelijk en bracht verschillende gemeenschappen samen die naar bepaalde programma's of zenders luisterden. 

Radio in het digitale tijdperk

Hoewel televisie en later internet en streamingdiensten de ooit de grote nadrukkelijke aanwezigheid van de radio drastisch hadden verminderd heeft het medium radio zich toch weten aan te passen en mee te ontwikkelen. Moderne radiostations bieden nu een mix van live-uitzendingen, podcasts, online streaming en interactieve spellen en dergelijke die het medium interactief maken. Luisteraars hebben een breed scala aan inhoud en formats om uit te kiezen. Bovendien heeft de opkomst van internetradio en podcasts nieuwe kansen gecreëerd voor onafhankelijke makers en alternatieve stemmen om gehoord te worden. Je bent niet meer afhankelijk van een handvol zenders dat de macht in handen had. 

Door de goedkope en eenvoudige toegang tot de techniek is het aantal zenders extreem gegroeid. Een moderne radio kan rustig 60.000 verschillende zenders ontvangen. Waar de meeste mensen er eentje van kiezen, die dan altijd aanstaat.

Conclusie

De geschiedenis van de radio is een verhaal van voortdurende ontwikkeling en aanpassing. Vanaf het bescheiden begin als een technologisch wondertje, tot de rol als een krachtig sociaal en cultureel medium, heeft de radio de manier waarop we communiceren, luisteren en denken diepgaand beïnvloed. 

De radio werd een constante metgezel in ons dagelijks leven. De radio is en blijft een bron van inspiratie en verbinding.
 
 


Heeft radio de waarheid naar de mensen gebracht?

Radio was ooit bedoeld om de waarheid te kunnen verspreiden onder grote groepen mensen. Maar is dat gelukt? Je kunt er vraagtekens bij zetten. Net als bij andere media. Begin daarvoor altijd met het kijken waar het belang zit.

Kranten en andere papieren media

Wat is het belang van een krant? Geld verdienen voor de eigenaren en de aandeelhouders! De tijd dat de media als controleurs van de macht optraden, ligt ver achter ons. De aandeelhouders bepalen kennelijk wat geschreven mag worden en wat niet. Welke partij omhoog geschreven moet worden en welke omlaag. Het is allemaal indirect van belang voor de omzet. Een krant moet lezers hebben. Hoe meer lezers, hoe hoger de advertentietarieven. En "nieuws" met opvallende koppen trekt lezers. Elke krant kent dat verschijnsel en maakt er driftig gebruik van. Is het nieuws waar? Is het op feiten gebaseerd? Elke krant zal zeggen van wel. Maar hoe betrouwbaar is de bron waar men zich op baseert? Of heeft die bron ook weer een belang?

Radio en televisie

Wat is het belang van de televisie? Kijkcijfers natuurlijk. En luistercijfers bij de radio. Want kijk- en luistercijfers bepalen de advertentietarieven. En die bepalen weer voor een groot deel de winst van de televisiemaatschappij. Mensen met nogal uitgesproken of zeer opmerkelijke meningen zijn dan zeer geliefd. Want of je nu gek op ze bent of ze intens haat, ze zorgen wel voor betrokken kijkers. Of hun mening ergens op slaat of totaal niet is daarbij minder van belang. Als die mening kijkers trekt, is het een goede mening. Klaar. Overigens geldt voor internetsites vaak exact hetzelfde verhaal. 

Vroeger was een politicus iemand die het vertrouwen van de bevolking had. Het was een integer persoon waar verder niemand ook maar een moment aan twijfelde. Als deze politicus zei, dat men rustig kon gaan slapen, dan sliep men die nacht inderdaad rustig. Ook dat vertrouwen is, net als de berichtgeving vanuit de media drastisch verandert. Politici willen vooral herkozen worden. Hun partij moet weer de grootste worden. Meeregeren is het belangrijkste dat er is. Want het vergroot de kans op mooie baantjes. Baantjes waar heel, heel veel geld voor het oprapen ligt. En dan is een klein leugentje, ofwel een licht gemanipuleerde waarheid ,zoals het in de politiek heet, al heel snel gemaakt.

Al met al is het voor een buitenstaander niet meer te zien wat nu echt is en wat niet. De zogenaamde controleurs hebben allemaal een eigenbelang en komen ook niet verder dan een zogenaamd wc-eend onderzoek. 

Social media staat bol van de mensen die al dit toch al bedenkelijke nieuws nog wel wat bij willen stellen en aan de eigen belangen aanpassen. 

Het resultaat? Een verbijsterde wereld, die niets meer zeker weet en dus zelf alles maar in gaat vullen. Dat is nog niet eens zo erg, maar het is bedenkelijker dat men op basis daarvan allerlei acties en beslissingen neemt. Stemmen bijvoorbeeld.

Radio is leuk voor muziek. Maar als medium dat de waarheid brengt heeft het hopeloos gefaald. Net als elk ander medium, trouwens. 



Herinner je je deze nog?

We gingen op 30 augustus 2021 weer door waar we gebleven waren. Het stof van de verbouwing was aan het neerdalen. Er lag nog heel veel werk, maar Jetje's dag trok ook. Intussen was een lange serie gemaakt met fotograaf Marcel van der Looij in Zoetermeer en dat was een goede serie om weer met Jetje's dag te beginnen. Voor wie de reis wil volgen, dat kan op



Waarom neem ik altijd zoveel mee?






Informatie over de komende evenementen, workshops of andere belangrijke dagen die interessant voor je kunnen zijn bij Jetje's dag.

De volgende sessies "Model met koffie" zijn gepland:


Zondag 3 maart 2024   van 13:30 tot 16:00
        geklede sessie met verrassingsthema

Zondag 7 april 2024   van 13:30 tot 16:00
        ongeklede sessie, thema nog te overleggen

Zondag 12 mei 2024   van 13:30 tot 16:00
        geklede sessie, thema nog te overleggen








Zaandam

Normaal gesproken kun je hier niet lopen van de toeristen. Maar zo bij het vallen van de avond verandert de sfeer volkomen. Dan is er bijna niemand meer en kun je rustig rondkijken. En dan ziet het gebied van de Zaanse Schans er plotseling heel anders uit.








Morgen in Jetje's dag
Met een hoedje, een kapotte broek en een roestig keukentrapje kun je een eind komen.

Colofon

Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, het team dat haar ondersteunt. Het team bestaat uit een wisselend aantal medewerkers. 

Team Jetje is inmiddels ook in te zetten voor ander schrijf- en fotografiewerk, waar bijvoorbeeld een regionale krant al gebruik van maakt. 

Wil je een bijdrage leveren? 

Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan plaatsing verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft jouw werk wel een leuke exposure. Want dit weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website, weblog, Facebookpagina en vergelijkbaar is altijd toegestaan maar geen affiliate links. 

Belangstelling of vragen?

Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact met me opnemen en dan kijk ik graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is wat mij betreft best veel.

Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:

Natuurlijk via e-mail

Chat kan gemakkelijk via Messenger  

Jetje's dag is dagelijks op Twitter te vinden 

Jetje's dag is op mijn eigen Facebook en enkele pagina's

Jetje's dag is natuurlijk aanwezig op Instagram

Jetje's dag zit op Friendweb 

Een fotomodel hoort ook op modelmayhem

Al mijn foto's uit Jetje's dag staan ook op Pinterest 

Natuurlijk ben ik ook te vinden op Linkedin

Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan op een eigen blog  

Zoekt u een begrip uit de kunst? Een kunstenaar? Een kunststroming?Klik hier, al wordt er nog druk aan gewerkt  

 Meer onderwerpen vinden? Gebruik Jetje's index!

 


Disclaimer en copyright

privacystatement


 

Meer informatie over Team Jetje


 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nieuws uit de kunstbranche

Populaire posts