15 februari 2024. Jetje struint op de jaarmarkt
Jetje aan het woord
Goedemorgen allemaal op deze mooie dag
Elk jaar is het jaarmarkt in Lisse. Nou, het is meer een soort toeristenmarkt aangevuld met kraampjes van de lokale ondernemers. Maar het vervult wel een soort van regiofunctie en dus is het er meestal druk. Omdat ik altijd op zoek ben naar vreemde kleding of andere zaken die ik kan gebruiken voor een fotoshoot ga ik meestal wel even kijken. En ook dit jaar ben ik er even langs gegaan, zoals jullie in deze Jetje's dag kunnen zien.
Jullie Jetje
Samenvatting van vandaag
1. Jetje bezoekt de jaarmarkt in Lisse; | ||
2. E-mail versturen is ook al niet meer wat het geweest is; | ||
3. Een wandeling door "De glazen stad." |
De magie van jaarmarkten
Hier bij ons in Lisse zijn ieder jaar twee van dit soort markten. Een markt van twee dagen met het bloemencorso in april en één dag tijdens de Najaar feesten in september. Het is in elk geval altijd lekker druk en best gezellig.
Ik zoek graag naar dingen op dit soort markten. Vooral naar kleding, omdat er nog al eens vaak iets te vinden is, dat alle ketens in de winkelstraat niet kunnen bieden. Nu is het vinden van exclusieve kleding misschien nog wel te doen, maar dan moet je meestal een onwijs volle portemonnee meenemen waarbij je vaak vooral het merk betaalt. Een jaarmarkt is dan nog wel eens een leuk alternatief om aan aparte, niet-alledaagse kleding te komen.
Wil je ook aandacht?
Hoe krijg je de aandacht met je e-mail?
Als mensen iets binnen krijgen op de computer of telefoon, bijvoorbeeld een e-mail, WhatsAppbericht, Telegrambericht, Messengerbericht en dergelijke, dan wordt dat onbewust en automatisch direct aan een soort van test onderworpen. Iedereen doet dat. Ook jij. Al is het misschien ook zonder er maar een fractie van een seconde over na te denken. Die test moet het antwoord geven op de vraag "Is dit bericht mijn kostbare tijd waard?" of anders geformuleerd "Waarom moet ik hier aandacht aan schenken?"
Mensen die moeten kiezen tussen twee dingen zullen altijd kijken wat de twee dingen waaruit gekozen moet worden, opleveren. Onbewust wegen we in ons brein af of de te verwachten kosten en opbrengsten wel overeen komen. De kosten drukken we dan uit in minuten van onze kostbare tijd. In de praktijk kiest de helft van de ontvangers voor direct weggooien van het bericht. Inderdaad, de helft, zo blijkt uit onderzoek.
Het curieuze is dus, dat men de boodschap al afwijst voor men die kent. De inhoud van het bericht is niet bekend op het moment dat de "delete" wordt ingedrukt of een swipende beweging wordt gemaakt. We nemen deze beslissing kennelijk op opgebouwde ervaring, waarbij we een bliksemsnelle indruk van het bericht opbouwen en gebruiken om direct te beslissen. We hebben hier kennelijk onbewust een soort van vuistregels voor opgebouwd. En die regels zijn niet altijd even rationeel. Immers, het is onmogelijk om een serie e-mails onderling te vergelijken, die je niet eens gezien hebt omdat ze al weer verwijderd zijn. Als onze vuistregel zegt "Goed genoeg," dan is dat zo en heeft het geen enkele rationaliteit.
De informatie die onze vuistregel gebruikt kan maar uit twee componenten bestaan, namelijk de afzender en de onderwerpregel.
Mensen waar we een vorm van een band mee hebben en die we direct herkennen, zullen een goede kans hebben om geselecteerd te worden. De kans dat een onbekende organisatie door ons gekozen wordt, is te verwaarlozen. Opbouwen van een band met je klanten en ze niet als iets anoniems beschouwen is dus essentieel om zelfs maar contact te kunnen krijgen.
Een tweede belangrijke informatiebron is de onderwerpregel. Die moet dus zo goed zijn dat het een lezer, die ons niet kent, zover kan krijgen om ons niet direct weg te gooien. Die onderwerpregel moet kort en krachtig zijn en de lezer wijzen op een voordeel op de zeer korte termijn. Voordelen op lange termijn zijn te vaag en de kans dat ze genoten kunnen worden is klein. De omvang van het voordeel doet er niet toe.
Kortom, besteed aan de onderwerpregel minstens zoveel moeite als aan het bericht zelf. En bouw een band op met je potentiële lezer. Want als die je niet direct herkent dan ligt de prullenbak voor je bericht op de loer voor het zelfs maar gelezen is.
Herinner je je deze nog?
Duurzaamheid. Wie heeft het er nu niet de gehele dag over? Alles moet duurzaam en klimaatvriendelijk. En dus doet Jetje's dag er natuurlijk vrolijk aan mee.
Op https://jetjesdag.blogspot.com/2021/07/1%20september.html , De dag van de duurzaamheid, was het zover.
Dus leef jij ook zo onwijs duurzaam en zal het klimaat door jouw gedrag echt geen krasje oplopen, dan is dit "The place to be."
Zo ziet mijn gevel van isolatiemateriaal er uit. Ik woon nu in een soort koelbox. |
Informatie over de komende evenementen, workshops of andere belangrijke dagen die interessant voor je kunnen zijn bij Jetje's dag.
De volgende sessies "Model met koffie" zijn gepland:
Naaldwijk
Vandaag zitten we weer eens in een heel andere hoek. In Naaldwijk om precies te zijn. Tussen de broeikassen. De Glazen stad heette het vroeger, maar ook daar slaat de onbeheerste nieuwbouw en verdozing wel toe. Toch is het er wel interessant om eens een wandeling te maken. Naaldwijk is dan een leuke startplaats.
Kun je je kleden in doeken? Morgen gaan we het proberen.
Colofon
Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, het team dat haar ondersteunt. Het team bestaat uit een wisselend aantal medewerkers.
Team Jetje is inmiddels ook in te zetten voor ander schrijf- en fotografiewerk, waar bijvoorbeeld een regionale krant al gebruik van maakt.
Wil je een bijdrage leveren?
Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan plaatsing verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft jouw werk wel een leuke exposure. Want dit weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website, weblog, Facebookpagina en vergelijkbaar is altijd toegestaan maar geen affiliate links.
Belangstelling of vragen?
Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact met me opnemen en dan kijk ik graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is wat mij betreft best veel.
Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:
Chat kan gemakkelijk via Messenger
Jetje's dag is dagelijks op Twitter te vinden
Jetje's dag is op mijn eigen Facebook en enkele pagina's
Jetje's dag is natuurlijk aanwezig op Instagram
Een fotomodel hoort ook op modelmayhem
Al mijn foto's uit Jetje's dag staan ook op Pinterest
Natuurlijk ben ik ook te vinden op Linkedin
Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan op een eigen blog
Meer onderwerpen vinden? Gebruik Jetje's index!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten