Translate this page in your language

Zoeken in deze blog

26 januari 2022. Jetje heeft een nieuwe jas

 

 26 januari 2022. Jetje heeft een nieuwe jas

 



    Het combineren van losse kleding is veel leuker dan het kant-en-klaar kopen van een heel ensemble;

    Ik zoek altijd naar losse kledingstukken in kleine winkeltjes waar je nog wel eens iets aparts kunt kopen;

    Voor een fotoshoot is natuurlijk ook een leuke achtergrond nodig en dan voldoet de bouwval van het vroegere postkantoor van Lisse wel.

 

 

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Jetje heeft een nieuwe jas |

Hoe Jetje haar kleding koopt

Ik heb een nieuwe jas. Dat is niet wereldschokkend zul je misschien denken, maar ik vind het toch leuk om mijn nieuwste aanwinst eventjes hier op Jetje's dag te laten zien, vooral omdat ik hem toch best wel bijzonder vind.

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Jetje heeft een nieuwe jas |

Ik mag graag een beetje rondstruinen in kledingwinkels. Ik heb heel wat verschillende soorten kleding in allerlei uitvoeringen nodig voor mijn werk als model. En al helemaal als ik daarmee door wil gaan groeien naar een soort van levend kunstwerk. Een zogenaamde paradijsvogel, want dat lijkt mij heel leuk om straks eens te gaan doen.

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Jetje heeft een nieuwe jas |

Dus ga ik op zoek naar aparte kledingstukken die ik combineren kan. Ik vind het leuker en een grotere kunst om dan van simpele, voordelige kledingstukken een aparte combinatie samen te stellen dan iets compleets te kopen. En daarom ben ik niet zo'n type voor de grote ketens op het gebied van kleding en mode.

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Jetje heeft een nieuwe jas |

Voor mijn gevoel hebben die ketens vooral grote hoeveelheden van hetzelfde. En dat trekt me niet. Natuurlijk loop ik er regelmatig wel even binnen. Soms kun je het treffen. Maar aparte zaken of bruikbare aanbiedingen zijn vaak van die momentopnames. Nu is dat niet alleen iets dat je bij de grote ketens tegenkomt.

Want ik ga dan graag op zoek naar de kleine winkeltjes. Vaak zijn dat van die pop-ups, die ergens tijdelijk zitten om een partij kleding te verkopen. In tegenstelling tot de ketens hebben ze hier weinig van het zelfde. Maar het is ook een komen en gaan. Als je er iets ziet, moet je het direct kopen want de kans is groot dat de winkel over een paar dagen alweer verdwenen is.

Soms zijn dit soort winkeltjes slecht te vinden. Je vind ze niet in dure winkelcentra, hooguit om een paar weken leegstand op te vullen. Maar normaal gesproken is de vierkantemeterprijs van dit soort locaties voor deze kleine winkeltjes gewoon te hoog. Die kunnen niet voldoende omzet draaien om dit soort locaties te kunnen verantwoorden. 

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Jetje heeft een nieuwe jas |


Maar goed, ik ben dus aan het zoeken naar speciale dingen. Juist de losse kledingstukken kan ik veel in combinatie gebruiken. Een compleet duur ensemble kan ik een keertje aan, maar dan in lange tijd niet meer. Dat valt veel te veel op. Als ik losse kledingstukken gebruik, dan valt dat reuze mee. Die kan ik regelmatig in andere combinaties gebruiken en niemand die het zal zien. Hergebruik is dan bijna altijd mogelijk.

Een belangrijk punt als je je eigen combinaties samenstelt is, dat je de mogelijkheden wel moet zien. Je moet er een beetje oog voor hebben wat je nu of in de toekomst zou kunnen gebruiken. Ik koop zelden iets dat ik direct gebruik. Maar dat komt vanzelf wel. Ik zie er dan iets in en plotseling heb ik een fotoshoot waarbij ik blij ben dat ik het ooit gekocht heb. Je moet zeker niet bang zijn om te experimenteren. En het bijeenzoeken en leuke combinaties samenstellen is een fijne, rustgevende en creatieve bezigheid.

Over experimenteren gesproken: Voor dit soort foto's is een goede achtergrond natuurlijk ook van belang en hier heb ik gebruik gemaakt van het oude postkantoor van Lisse dat al een lange periode leeg staat. Ik schat al een jaar of vijftien en dat is er vanaf te zien. De gemeente heeft het pand verkocht aan een projectontwikkelaar, die meer geld verdient door er niets mee te doen, dan er op te gaan bouwen.

Het is best gek. Eind jaren negentig stond er altijd een rij van 20 mensen voor de 5 loketten die men daar had. Nu is er geen enkele behoefte meer aan een postkantoor. De tijden veranderden wat dat betreft toch echt gigantisch. Maar voor een shoot als deze, waar je even wat kleding showen wilt, levert een dergelijke bouwval een geweldig e achtergrond op. Een paar attributen erbij en klaar ben je. 

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Jetje heeft een nieuwe jas |

Tot slot

Wie weet er nog leuke kleine kledingzaakjes? Pop-ups en dergelijke? Ik ben er altijd naar op zoek en houd mij dus sterk aanbevolen als iemand iets voor mij weet. Ik hoor er graag over.

 



Quote van de dag

 





Mari Kapteijns fotografie

Ook vandaag weer een fraaie serie foto's van Mari Kapteijns. Omgeving van de Stabrechtse heide dit keer. De teksten onder de foto's zijn eveneens van Mari.

www.jetjesdag.nl | Mari Kapteijns fotografie | De Stabrechtse heide |
Kasteel Heeze, met een gracht er omheen, is een van de belangrijkste rijksmonumenten van Nederland. Het ligt middenin een prachtig natuurlandschap, de Herbertusbossen, in de nabijheid van de Strabrechtse heide. De veelal 18de-eeuwse inrichting van het Kasteel is door de eeuwen heen intact gebleven.

www.jetjesdag.nl | Mari Kapteijns fotografie | De Stabrechtse heide |
Vóór het kasteel Heeze liggen ‘De Waarden’, drassige weilanden. In de volle sloten zie je altijd wel een reiger vissen. En sinds kort groeien er weer orchideeën.

www.jetjesdag.nl | Mari Kapteijns fotografie | De Stabrechtse heide |
Er gebeurde hier in de middeleeuwen wel het een en ander!

De oudste beschikbare bron die spreekt over de Heerlijkheid Heeze-Leende is een akte uit 1172. De Heerlijkheid was toen in het bezit van Herbertus, een edelman in dienst van de hertog Godfried III van Brabant. Ook blijkt uit een document dat zowel de hertog van Brabant als de graaf van Gelre aanspraak maakten op gebieden in de Brabantse Kempen. Uiteindelijk werd de graaf van Gelre gevangen genomen bij een veldslag tussen Gelre en Brabant en zag hij af van zijn aanspraak op de betwiste gebieden.

www.jetjesdag.nl | Mari Kapteijns fotografie | De Stabrechtse heide |
In dit gebied stromen de beekjes Aa en Kleine Dommel

In 1285 komt de Heerlijkheid in het bezit van de ridder Willem, Heer van Horn en Althena, een belangrijke edelman aan het hof van hertog Jan I van Brabant. De nieuwe heer van Heeze was strijdlustig en heeft met zijn krijgslieden deelgenomen aan de achtste kruistocht in 1270 onder leiding van de Franse koning Lodewijk IX, aan de slag bij Woeringen in 1288 onder hertog Jan I van Brabant en aan de Gulden Sporenslag in 1302 onder hertog Jan II van Brabant. Willem sneuvelde twee jaar later, met zijn zoon Engelbert, in de slag bij Zierikzee. Willem werd opgevolgd door zijn zoon Gerard van Horn, die in 1294 huwde met Johanna van Brabant. Gerard van Horn werd in 1333 vermoord. Hij werd opgevolgd door zijn zoon Willem. Een van de laatste Van Horns was Willem "Hezius", een petekind van Willem de Zwijger. Hij werd onthoofd in 1580 toen zijn plan om de hertog van Parma te ontvoeren werd ontdekt.

www.jetjesdag.nl | Mari Kapteijns fotografie | De Stabrechtse heide |
In 1615 kocht René van Renesse de Heerlijkheid. Hij was een dubieus persoon die altijd in geldnood verkeerde en daarom de Koning van Spanje verraadde ten behoeve van stadhouder Frederik Hendrik en de Fransen. Later heeft hij deze weer verraden en heeft hij de burgemeester van Luik vermoord in opdracht van de Spanjaarden. Toen in 1659 Albert Snouckaert van Schauburg, Baron van Dorestadt, de Heerlijkheid overnam, was het oude kasteel "Eymerick" een ruïne.



Morgen in Jetje's dagMorgen komt er weer informatie binnen voor het opknappen van mijn gang. Dan kan ik daar ook weer mee verder en zoals ik had beloofd zal ik jullie een beetje op de hoogte houden van de voortgang.

Colofon

Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, een ondersteunend team met een wisselend aantal medewerkers.

Bijdragen

Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft wel een leuke exposure want het weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website of weblog is altijd toegestaan. Affiliatelinks zijn niet toegestaan. 

Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact opnemen en dan kijken we graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is best veel.

 

Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:

e-mail

Chat via Messenger  

Jetje's dag op Twitter 

Jetje's dag op Facebook

Jetje's dag op Instagram

Jetje's dag op Friendweb 

Alle foto's uit Jetje's dag staan op Pinterest 

Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan hier  

Zoekt u een begrip uit de kunst? Een kunstenaar? Een kunststroming? Klik hier

 Meer onderwerpen vinden? Gebruik de index!

 


Disclaimer en copyright

privacystatement


 

Meer informatie over Team Jetje


 





1 opmerking:

  1. Nou Henriëtte succes met je zoektocht naar leuke kleding. Vaak vind je bij kleine winkels apartere kleding. Maar ik ben het niet helemaal met je eens dat je bij bv C&A, H&M, ZARA en andere winkelketens meestal geen leuke kleding kunt vinden. Het is dan wel goed opletten en vooral goed combineren om een eigen stijl te creëren. Ook kun je zelf kleding aanpassen/wijzigen met een beetje fantasie. Mij lukt dat best dus kan iedereen dat.
    En dan dat vervallen postkantoor, beetje van deze tijd dat die ruimtes niet benut worden voor woningen die betaalbaar zijn. Een vervallen postkantoor dus. Gelukkig, in ieder geval zo te zien, sta jij NIET op instorten. Dus een mooi contrast met het verdwenen imperium dat PTT heette. Toen was het salaris van de postbezorgers nog goed en konden ze nog een huis kopen of huren. Nu hebben ze voor de postbezorging slecht betaalde 'loonslaven' zou ik bijna zeggen. Daarmee bedoel ik weinig verdienen, hard werken en onzekerheid, de 'vooruitgang' dus, ook wel 'privatisering' genoemd.

    BeantwoordenVerwijderen

Nieuws uit de kunstbranche

Populaire posts