Translate this page in your language

Zoeken in deze blog

8 April. Brillendag

8 April. Brillendag

 

Het is brillendag vandaag. De bril is natuurlijk een hulpmiddel dat niet uit de samenleving is weg te denken.
8 April. Brillendag



Door verouderingsprocessen ontkomt bijna niemand aan een bril

De bril. Bijna iedereen krijgt er in zijn leven wel mee te maken. Sommige mensen al op heel jonge leeftijd, anderen pas als ze hun AOW al krijgen. Maar vrijwel niemand ontkomt er aan, puur door verouderingsprocessen in de ogen. 


8 April. Brillendag


De bril die "Niet meer kan"

Nu is een bril in de loop der tijd verschoven van een puur lichamelijk hulpmiddel, naar een mode-attribuut. Kijk maar eens naar foto's van enkele jaren geleden. Dan zie je toch dat men toen een bril droeg, die nu "echt niet meer kan".  Een "verouderde" bril is bij veel mensen al reden voor de nodige hilariteit.

 8 April. Brillendag

Maar diezelfde bril was destijds wel hiepermodern en ongetwijfeld waren er toen ook brillen die "niet meer konden". Als je steeds de laatste mode wilt blijven volgen, dan is dat eigenlijk niet echt te doen. Tenzij je elk jaar een nieuwe bril gaat kopen. Iets waar de opticien beslist niet op tegen zal zijn, trouwens. 


8 April. Brillendag


De extra's van de zonnebril

Een extra functie van een bril kan het regelen van de hoeveelheid licht zijn. Nu kan een bril niet voor meer licht zorgen, maar verminderen van de hoeveelheid licht gaat prima. Vandaar de zonnebril bij fel zonlicht al snel wordt opgezet. En ook de zonnebril is weer zo'n attribuut, waar vooral het stijlbewuste en modebewuste in terug te vinden moet zijn. 


8 April. Brillendag


Onopvallende valsspelers

En dan is er natuurlijk nog een groep onopvallende valsspelers. En dat zijn de mensen met contactlenzen. Van contactlenzen merk je niet veel. Zowel de drager niet als anderen, want je moet wel heel goed kijken, wil je kunnen zien dat iemand contactlenzen in heeft.

8 April. Brillendag


Ook kunstenaar Frans Vogels heeft zo een eigen kijk op Brillen. 



 
Meer werk van Frans is te vinden op https:// www.vogelsartworks.com en zijn Facebookpagina https://www.facebook.com/fraaaaanske
 
Over de exposities, onder andere in het Hilton in Leiden, heb ik op Jetje's dag een artikel geschreven dat te  vinden is op https://jetjesdag.blogspot.com/2021/03/2-maart-wereldsgebedsdag.html





Quote van de dag


quote van de dag



 
 
 

Hoe kom je (bijna) altijd aan een idee


Ondernemerschap gaat heel vaak over innovatie. En omdat de meeste beeldende kunstenaars ook ondernemers zijn, speelt dat daar ook. Misschien niet zozeer om een idee voor een nieuw kunstwerk te krijgen, maar meer om producten te vinden, die het kunstenaarschap kunnen ondersteunen. Een nieuw soort workshop bijvoorbeeld. Of een product dat van één van je eigen kunstwerken afgeleid kan worden. Een papieren printversie van een schilderij of tekening bijvoorbeeld.

Het gaat er in alle gevallen om, om met nieuwe ideeën te komen. En die ideeën dan ook daadwerkelijk te gaan gebruiken. En niet alleen de manier waarop men naar bestaande zaken kijkt te gaan veranderen, maar ook de manier waarop er geld verdiend kan worden eens tegen het licht te houden. De moderne consultant spreekt bij dit soort zaken van een "verschuiving van het paradigma". Of in normaal Nederlands: "Ergens op een andere manier tegenaan kijken".

Maar wat als je nu eens iemand bent die niet zo snel tot een nieuw idee komt? Of als je werkzaam bent in zo'n branche, waar alles al gedaan lijkt te zijn?

Nu is er natuurlijk nooit de garantie dat je onder alle omstandigheden met een nieuw en opwindend idee kunt komen. Maar wat we wel altijd kunnen doen, is de voorwaarden scheppen om het ontstaan van een nieuw wereld-idee wel degelijk mogelijk te maken. Een goed begin daarbij is het leren stellen van de juiste vragen.

Hoe stel je de juiste vragen?


Wat zijn dan die magische vragen, die moeten gaan helpen om een superidee voor innovatie te krijgen? Zijn die vragen dan zo bijzonder? Nee, dat valt best mee. Het is meer een kwestie van structureel aanpakken.

Het eerste waar we over na moeten denken is de manier waarop een idee in het algemeen ontstaat. Bij bedrijven wordt er meestal uitgegaan van één of andere behoefte, waar we daarna in gaan proberen te voorzien. Daarmee verleggen we ons probleem een beetje.

Iets anders dat je jezelf af kunt gaan vragen is wat er beter zou kunnen. Je gaat dan op zoek naar die dagelijkse pijnpuntjes. Dingen die niet lekker lopen, zaken die wat irritatie opwekken etc. Iedereen kent er wel een aantal in zijn omgeving. En dan ga je nadenken hoe dat beter kan. Hoe voorkom je bijvoorbeeld met een nieuw product dat anderen met dezelfde frustraties te maken krijgen?

Kijk ook naar een bepaalde leeftijdscategorie of een andere dwarsdoorsnede van de maatschappij. 
 
Misschien heeft de groep waar je zelf in zit helemaal geen problemen. Maar misschien heeft een andere groep die wel? Het is een grote fout om de groep waar je zelf deel van uit maakt als enige uitgangspunt te nemen. Het kan je verschrikkelijk op het verkeerde been zetten.

Een voorbeeld: Je hebt een prima product of dienst ontwikkeld. Maar kan iemand die onderweg is er iets mee? Kan een bejaarde er mee uit de voeten? Kan iemand die niet zo handig is met computers of smartphones er iets mee beginnen? Hoe zit het met gehandicapten, slechtzienden of slechthorenden? Mensen die moeilijk lezen? Mensen die last van dyslexie hebben? Er zijn vele groepen waar speciale aandacht op zijn plaats kan zijn. 

Als je zo'n groep eruit pakt en je product rond hun behoeften op gaat zetten, dan kun je met iets totaal nieuws komen, dat waarschijnlijk daarna wel mogelijkheden in zich heeft om weer naar andere doelgroepen doorgerold te worden. 

En is dat uiteindelijk toch allemaal mislukt? Neem dan twee mislukte producten of diensten en maak daar iets heel nieuws van. Ga vooral op zoek naar verrassende combinaties. Die zijn niet alleen het interessantste, maar gewoon ook het leukste om eens flink over na te denken. En de kans dat daar uiteindelijk toch weer iets bruikbaars uit komt rollen is groot. 





Morgen is het de dag van de bibliothecaris, in elk geval in de USA. Maar boekenwurmen als we bij Jetje's dag zijn, vinden we het wel belangrijk om in Nederland ook de wereld van de boeken (en dus ook de bibliotheek) eens tegen het licht te houden. En dat gaan we morgen doen.

Colofon

Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, een ondersteunend team met een wisselend aantal medewerkers.

Bijdragen

Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft wel een leuke exposure want het weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website of weblog is altijd toegestaan. Affiliatelinks zijn niet toegestaan. 

Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact opnemen en dan kijken we graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is best veel.

 

Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:

e-mail

Chat via Messenger 

Jetje's dag op Facebook

Jetje's dag op Instagram

Jetje's dag op Twitter  

Jetje's dag op Friendweb

Alle foto's uit Jetje's dag staan op Pinterest 

Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan hier 

 


Disclaimer en copyright

privacystatement


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nieuws uit de kunstbranche

Populaire posts