Translate this page in your language

Zoeken in deze blog

27 mei 2025. Nr. 384. Jetje gaat een beetje naar Ibiza

27 mei 2025.  Nr. 384

Jetje gaat een beetje naar Ibiza

 


Jetje aan het woord

Goedemorgen allemaal op deze mooie dag vol mogelijkheden en nieuwe kansen

Nederland is een land van markten. Waarschijnlijk een soort traditie en nostalgisch gevoel, want vroeger werd natuurlijk bijna alles op openluchtmarkten verhandeld. In veel steden zijn nog karakteristieke markthalletjes en marktplaatsen te vinden. Vaak overdekte bouwwerkjes op palen. Tegenwoordig vaak ingepikt door een actieve horecaondernemer. In Noordwijk, om het hoekje van de deur wordt tegenwoordig in de zomermaanden regelmatig een Ibizamarkt georganiseerd en daar mag ik dan wel graag eens wat rondstruinen. Ik vind er soms nog wel leuke dingen. En dan neem ik de kabonk, kabonk, kabonk muziek op de achtergrond maar voor lief. Het is altijd wel gezellig en de moeite waard. 


Jullie Jetje


Samenvatting van vandaag


 1. Jetje bonkt mee op de Ibizamarkt in Noordwijk;


 2. F*ck it, Just do it;

  3. Wel eens in Schoonhoven geweest?




De Ibizamarkt geeft het hele jaar door een zomergevoel 


Ervaar de Ibiza-vibe

Wist je dat je de Ibiza-vibe gewoon in Nederland kunt ervaren? Ontdek waarom steeds meer mensen hun zomerse geluk vinden op de Ibizamarkt—dé plek voor boho fashion, muziek, good vibes én allerlei  handgemaakte schatten. Wil je je weer even op vakantie wanen? 



De Ibizamarkt is een opvallend nieuw fenomeen

In Nederland en België is de afgelopen jaren een opvallend nieuw fenomeen ontstaan. Namelijk de zogenaamde Ibizamarkt. Ook hier bij mij in de regio vind je ze terug in de kustplaatsen. Bijvoorbeeld in Noordwijk waar de foto's zijn gemaakt. Deze markten zijn geïnspireerd door de relaxte sfeer en kleurrijke omgeving van het Spaanse eiland Ibiza. De markten duiken steeds vaker op als toeristentrekker in steden, aan het strand of op festivals. 



De Ibizamarkt is meer dan alleen een warenmarkt

De Ibizamarkt is meer dan alleen een warenmarkt waar van alles te koop is. Het is meer een soort lifestyle-evenement waar mode, muziek, eten en spiritualiteit samenkomen in een zonnige, bohemien-achtige sfeer. Gezelligheid lijkt er belangrijker dan het maken van omzet. Dat voorkomt ook dat je als bezoeker een soort koopdruk ervaart, wat ook weer goed is voor een stukje ontspanning.



De oorsprong van de Ibizamarkt

De oorsprong van de Ibizamarkt ligt dus in de populaire hippiemarkten op Ibiza zelf. Dit zijn markten waar vooral toeristen unieke handgemaakte producten kunnen kopen. Ondertussen kunnen ze genieten van live muziek en streetfood nuttigen. Die Ibizamarkt-formule is inmiddels enkele jaren geleden succesvol overgewaaid naar Nederland. Lokale ondernemers en allerlei creatievelingen verkopen er sieraden, kleding, interieurdecoraties, edelstenen, handgemaakte tassen, cosmetica en andere zaken die in het concept van de Ibizamarkt lijken te passen.




Wat maakt de Ibizamarkt zo populair?

In een tijd waarin mensen steeds meer verlangen naar ontspanning, natuur, zelfexpressie en duurzaamheid, biedt de Ibizamarkt een moment van ontsnapping aan het alledaagse. Bezoekers wanen zich daar even op vakantie, terwijl ze rondstruinen tussen de dromenvangers, rieten hoeden, gehaakte jurken en handbeschilderde serviezen. Vaak worden de markten opgeluisterd door DJ’s met loungemuziek, foodtrucks met verse smoothies of eetwaren. Je vind er zelfs yogasessies en tarotlezingen.




Je vindt er een uniek aanbod aan producten

Een belangrijke aantrekkingskracht is ook het unieke van het aanbod. Veel producten zijn handgemaakt of afkomstig van kleine merken. Die producten zijn niet te vinden in reguliere winkels. Daardoor spreekt de Ibizamarkt vooral mensen aan die zoeken naar iets persoonlijks of spiritueels. Ook duurzaamheid speelt er een rol: Veel kramen bieden op de markt hun eco-vriendelijke, gerecyclede of fairtrade producten aan.




Het is goed fotograferen op de Ibizamarkt

De sfeer is er informeel en vooral kleurrijk. Kinderen lopen met bloemenkransen in het haar, volwassenen nippen van hun biologische cocktails, en vaak bont uitgedoste modellen poseren met de fotogenieke stands als achtergrond. De markten trekken een breed publiek: Van overjarige hippies en spiritueel ingestelde dertigers tot trendy jongeren en relaxte gezinnen.

Vaak op een bijzondere plek

Ibizamarkten worden vaak gehouden op bijzondere locaties: stranden, historische stadspleinen, kastelen of zelfs in de natuur. Dat maakt het bezoeken van zo'n markt niet alleen leuk om er bijzondere items te shoppen, maar ook een aparte besteding van je vrije tijd.





Samenvattend:


Met de groeiende interesse in wellness, minder gebruikelijke fashion, ambacht en meer aandacht voor een rustig leven lijkt de Ibizamarkt wel een blijvertje te zijn. De Ibizamarkt is een lifestyle-evenement dat perfect past bij de tijdgeest. Het is creatief, propageert een rustige levensstijl en er zit mogelijk ook nog wel wat dagdromerij van de bezoekers in. Die dromen van zon en strand en weg met die baas met zijn $Q$^&&@#-computers.

 


Durf te starten: Waarom wachten tot je "Klaar" bent je grootste fout kan zijn


Veel toekomstige ondernemers zitten gevangen in een valkuil. Het gekke daarvan is, dat dit op het eerste gezicht nog slim lijkt te zijn ook. Ze wachten tot het perfecte moment om te beginnen. Wachten totdat het idee helemaal is uitgewerkt. Tot het businessplan tot in de kleinste puntjes klopt. Tot er genoeg geld op de bank staat. Tot er een superieure website is ontworpen. Maar plotseling komt dan vaak het pijnlijke inzicht: Wie wacht tot hij of zij zich volledig klaar voelt om te beginnen, begint in de praktijk vaak nooit.


De waarheid is dat klaar zijn om te beginnen een illusie is. Ondernemen betekent onzekerheid omarmen. Dus handelen voordat je je 100% zeker voelt dat je goed bezig bent. Geen enkele succesvolle ondernemer wist bij de start precies hoe het zou lopen en vaak liep het ook nog eens anders. Maar wat ze wel deden ondanks hun gebrek aan kennis? Ze begonnen. Ze zetten die eerste stap. Ook terwijl de twijfel nog in hun achterhoofd fluisterde. En dat is precies wat het verschil maakt tussen droom en realiteit.


Wachten voelt natuurlijk wel lekker veilig. Je denkt: "Als ik nog even wacht, kan ik nog beter voorbereid zijn en dan is de kans dat het lukt nog groter." Of: "Ik wil het meteen goed doen." Dat is uiteraard heel begrijpelijk. Maar ondernemen is geen examen waarvoor je kunt studeren tot je die felbegeerde tien haalt. Het is eerder een soort van reis waarvan je pas onderweg leert waar de valkuilen liggen en hoe je met hobbels en kuilen omgaat. Je ontdekt pas wie je klant is als je met de mensen praat. Je verbetert je product pas als je ziet hoe mensen het gebruiken. En je leert pas écht ondernemen… door te ondernemen. Je zou het niet zeggen aan de bibliotheek vol boeken voor ondernemers maar ondernemen leer je niet uit een boek. 


Stel je het volgende eens voor: Je zit al maanden met een goed idee. Je vrienden geloven erin, jij gelooft erin, maar er ontbreekt nog iets. Bijvoorbeeld een logo, een model, een stukje kennis. Elke keer zeg je dan tegen jezelf: "Ja maar, volgende maand ga ik echt beginnen." En voor je het weet, is er alweer een jaar voorbij. Ondertussen is de energie verdwenen, misschien zelfs je motivatie. En het idee? Dat heeft iemand anders inmiddels wél uitgevoerd. Trouwens, zelf was je het inmiddels bijna vergeten, nietwaar?


Wat je nodig hebt is geen perfecte voorbereiding, maar moed. De moed om de sprong te wagen terwijl je nog leert om te vliegen. De bereidheid om fouten te maken, daarvan te leren en dus qua kennis en ervaring te groeien. De kracht om in actie te komen. Ondanks je twijfels. Juist dát is wat echte ondernemers kenmerkt.


Begin klein. Test je idee met een paar klanten. Zet een eenvoudige versie online. Vraag feedback. Pas aan. En vooral: Doe iets. In beweging komen brengt helderheid. Actie zorgt voor richting. En je zult merken dat het momentum dat je op die manier opbouwt, veel belangrijker is dan elke voorbereiding op papier.


Het perfecte moment komt niet. Nu niet. Dan niet. Nooit niet. De wereld verandert voortdurend onder je handen. En jij verandert ook. Dus als je wacht op zekerheid en het moment dat alles past blijf je wachten. Maar als je besluit om toch te starten ondanks de twijfel en ondanks het nog onvolledige plan dan geef je jezelf een echte kans. Misschien faal je. Zou best kunnen. Maar misschien… word je ook wel succesvoller dan je ooit had durven dromen.


Dus: Stop met wachten. Start vandaag. Je hoeft niet klaar te zijn. Je hoeft alleen maar te beginnen. Zoals de bekende ondernemer Richard Branson altijd sprak: "F*uck it. Just do it." Die had het door. 




Schoonhoven aan de rivier



Schoonhoven is een charmant stadje aan de Lek in Zuid-Holland. Het staat bekend als de Zilverstad van Nederland. Het historische centrum ademt een duidelijk eigen sfeer met zijn grachten, oude vestingwerken en smalle straatjes. Al sinds de middeleeuwen staat Schoonhoven bekend om zijn zilversmeden. Die traditie leeft voort in de internationale vakschool voor edelsmeden die er te vinden is. 



Bezoekers kunnen genieten van het Zilvermuseum, de gezellige terrassen en prachtige stadsgezichten en het uitzicht over de Lek bij de veerpont. De ligging van Schoonhoven aan het water biedt ook mooie wandel- en fietsroutes. Schoonhoven combineert ambacht, historie en een gemoedelijke sfeer. Dat maakt het een aantrekkelijke bestemming voor liefhebbers van cultuur, vakmanschap en een authentiek stukje typisch Nederland.










Morgen in Jetje's dag

Morgen gaan we eens in Noord-Holland kijken wat daar zoal te doen is. Er is vast wel iets te vinden.

Colofon

Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, het team dat haar ondersteunt. Het team bestaat uit een wisselend aantal medewerkers. 

Team Jetje is inmiddels ook in te zetten voor ander schrijf- en fotografiewerk, waar bijvoorbeeld een regionale krant al gebruik van maakt. 

Wil je een bijdrage leveren? 

Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan plaatsing verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft jouw werk wel een leuke exposure. Want dit weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website, weblog, Facebookpagina en vergelijkbaar is altijd toegestaan maar geen affiliate links. 

Belangstelling of vragen?

Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact met me opnemen en dan kijk ik graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is wat mij betreft best veel.

Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:

Natuurlijk via e-mail

Chat kan gemakkelijk via Messenger  

Jetje's dag is dagelijks op  X, het voormalige Twitter te vinden 

En natuurlijk ook op Bluesky al staat dat nog in de kinderschoenen

Jetje's dag is op mijn eigen Facebook en enkele pagina's

Jetje's dag is natuurlijk aanwezig op Instagram

Jetje's dag zit op Friendweb 

Een fotomodel hoort ook op modelmayhem

Al mijn foto's uit Jetje's dag staan ook op Pinterest 

Natuurlijk ben ik ook te vinden op Linkedin

Een nieuwe eend in de bijt is bluesky

Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan op een eigen blog  

Zoekt u een begrip uit de kunst? Een kunstenaar? Een kunststroming?Klik hier, al wordt er nog druk aan gewerkt  

 Meer onderwerpen vinden? Gebruik Jetje's index!

 


Disclaimer en copyright

privacystatement


 

Meer informatie over Team Jetje


 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nieuws uit de kunstbranche

Populaire posts