Translate this page in your language

Zoeken in deze blog

13 maart 2024. Jetje eet bij de foodtruck

 

13 maart 2024. Jetje eet bij de foodtruck 

 


Jetje aan het woord

Goedemorgen allemaal  

De foodtruckfestivals vliegen als paddenstoelen uit de grond. Overal zijn exotische hamburgers, broodjes bal en andere lekkernijen te vinden die verkocht worden uit vaak overjarige busjes die eigenlijk de milieu zone van de stad niet meer in mogen. En als er dan zo'n festival om de hoek van de straat is, ga je daar zoals ik ook even kijken. Nieuwsgierigheid is een menselijke eigenschap nietwaar? Opmerkelijk genoeg bleken de foodtrucks later zelf niet op de foto's voor te komen. Nou ja, hebben we ook geen gezeur over oneerlijke sluikreclame en dergelijke. 

Jullie Jetje


Samenvatting van vandaag


 1. Jetje bezoekt het foodtruckfestival;


 2. Wil je ook de waarheid weten? Dan wens ik je veel succes;

  3. Gorinchem is een parel aan de Merwede.


Foodtrucks zorgen voor meer dan food



In de afgelopen jaren is er een opvallende nieuwe trend op het gebied van koken en eten ontstaan. We hebben het dan over de zogenaamde foodtruck. In feit zijn het mobiele keukens. Meestal omgebouwde bestelwagens of aanhangers. En die zijn uitgegroeid tot het symbool van het eten op straat. En we vinden ze over de hele wereld. We zien de foodtruck op hippe stedelijke festivals, maar ook op gewone markten. Zelfs bruiloften worden er tegenwoordig mee opgeleukt. Foodtrucks zijn daarmee niet alleen een bron van al dan niet heerlijk eten geworden, maar zorgen ook voor een soort van nieuwe sociale ervaringen. En dat leidt dan vaak weer tot versterking van het gemeenschapsgevoel.


Foodtrucks bieden vaak gerechten die zijn bereid met verse, lokale ingrediënten. Ze leggen de nadruk op vakmanschap van de kok. En op de authenticiteit van het gerecht. In het huidige tijdperk hecht de  consument steeds meer belang aan de herkomst van zijn of haar voedsel. En is steeds op zoek naar unieke smaken. En dan zijn de foodtrucks een aantrekkelijke optie. Het directe contact met de chef-kok die nooit verder dan anderhalve meter weg is, voegt een persoonlijk tintje toe. De foodtruck zorgt zo voor een gevoel van verbondenheid tussen de klant en het ter plaatse gemaakte eten.


Foodtrucks zijn berucht om hun inventieve menu's en combinaties van verschillende gerechten. Vaak worden traditionele smaken gecombineerd met moderne twists. Van gourmet-burgers tot Aziatische taco's en veganistische liflafjes en snacks, de foodtrucks bieden een breed scala aan ver uiteenlopende keuzes. Ze bieden gerechten die aansluiten bij diverse dieet- en smaakvoorkeuren. Deze diversiteit in het aanbod spreekt een breed publiek aan en zorgt ervoor dat mensen steeds weer terugkomen om nieuwe gerechten te proberen.

Een van de grootste voordelen van foodtrucks is natuurlijk hun mobiliteit. In tegenstelling tot traditionele restaurants kunnen foodtrucks zich gemakkelijk van locatie naar locatie verplaatsen. Dat maakt het voor hen mogelijk om een breed publiek te kunnen bereiken. Of het nu gaat om een druk stadscentrum, een buurtfestival of een afgelegen plattelandsgebied, foodtrucks kunnen overal opduiken. Ze kunnen zorgen voor vers bereid voedsel en een ervaring op eetgebied bieden waar de mensen ook zijn.


Het eten vanuit een foodtruck gaat vaak gepaard met een informele, gezellige sfeer. Meestal zijn er een paar picknicktafels en statafels en dan heb je het wel gehad. De klanten kunnen rond de foodtruck verzamelen, hun maaltijd delen met buren, vrienden en familie. En ze kunnen genieten van de levendige sfeer en omgeving. Dit alles draagt bij aan de opkomst van foodtrucks als sociale ontmoetingsplekken. Plekken waar mensen niet alleen samenkomen om te eten, maar ook om te genieten van elkaars gezelschap. En om de lokale gemeenschap te versterken.


Voor veel chef-koks en culinaire liefhebbers biedt het exploiteren van een foodtruck een kans om hun passie voor koken te combineren met kleinschalig ondernemerschap. Het relatief lage instapniveau in vergelijking met het openen van een traditioneel restaurant maakt het voor veel mensen haalbaar om hun eigen foodtruckbedrijfje te starten. Deze lage drempel heeft geleid tot een bloeiende gemeenschap van gepassioneerde ondernemers die innovatieve gerechten serveren aan een enthousiast publiek. En die daarmee een unieke bijdrage leveren aan de wereld van het voedsel. 
 

 


De waarheid en niets dan de waarheid

Radio was door de oprichters ooit bedoeld om de waarheid te kunnen verspreiden onder grote groepen mensen. Maar is dat gelukt? Je kunt er vraagtekens bij zetten. Net als bij alle andere media. Begin alleen maar eens met het kijken waar het belang zit.

Wat is het belang van een krant? Geld verdienen voor de eigenaren en de aandeelhouders! De tijd dat deze media als controleur van de macht optraden ligt ver achter ons. De aandeelhouders bepalen kennelijk wat geschreven mag worden en wat niet. Welke partij omhoog geschreven moet worden en welke omlaag. Welk maatschappelijk thema belangrijk is. En heel belangrijk is hoe je de mensen angst aanjaagt. Want bange mensen zijn volgzaam en kneedbaar. En willen steeds meer weten om te zien hoe realistisch hun angst is en of het gevaar al dichterbij komt. 

Het is allemaal indirect van belang voor de omzet. Een krant moet al dan niet bange lezers hebben. Hoe meer lezers, hoe hoger de advertentietarieven. En "nieuws" met opvallende koppen trekt lezers. Elke krant kent dat verschijnsel en maakt er driftig gebruik van. Is het nieuws waar? Is het op feiten gebaseerd? Elke krant zal zeggen van wel. Maar hoe betrouwbaar is de bron waar men zich op baseert? Of heeft die bron ook weer een belang?

Wat is het belang van de televisie? Kijkcijfers natuurlijk. Want kijkcijfers bepalen de advertentietarieven. En die bepalen weer voor een groot deel de winst van de televisiemaatschappij. Mensen met nogal uitgesproken of zeer opmerkelijke meningen zijn dan zeer geliefd. Want of je nu gek op ze bent of ze intens haat, ze zorgen wel voor betrokken kijkers. Ook al zitten die schuimbekkend voor de buis. Of de mening van de bekende Nederlanders ergens op slaat of totaal niet,  is daarbij minder van belang. Zolang die mening kijkers trekt, is het een hele goede mening. Klaar. Overigens geldt voor internetsites vaak exact hetzelfde verhaal. 

Vroeger was een politicus iemand die het vertrouwen van de bevolking had. Het was een integer persoon waar verder niemand ook maar een moment aan twijfelde. Als deze politicus zei dat men rustig kon gaan slapen, dan sliep men die nacht inderdaad rustig. Ook dat vertrouwen is, net als de berichtgeving vanuit de media, drastisch veranderd. 

Politici willen vooral herkozen worden. Hun partij moet weer de grootste worden. Meeregeren is het belangrijkste dat er is. Want het vergroot de kans op mooie baantjes. Baantjes waar heel, heel veel geld voor het oprapen ligt. Bij voorkeur in Europa. Het zwarte gat van de wereld waar alle geld in verdwijnt. En dan is een klein leugentje, ofwel een "licht gemanipuleerde waarheid" zoals het in de politiek heet, al heel snel gemaakt.

Al met al is het voor een buitenstaander niet meer te zien wat nu echt is en wat niet. De zogenaamde controleurs van de macht hebben allemaal een eigenbelang en komen ook niet verder dan een zogenaamd wc-eend onderzoek. 

Social media staat bol van de mensen die al dit toch al bedenkelijke nieuws nog wel wat extremer bij willen stellen en aan de eigen belangen aanpassen. 

Het resultaat? Een verbijsterde en angstige wereld, die niets meer zeker weet en dus zelf alles maar in gaat vullen met eigen meningen, meestal zonder enige onderbouwing. Dat is nog niet eens zo erg, maar het is bedenkelijker dat men op basis van die eigen mening allerlei acties en beslissingen neemt. Stemmen bijvoorbeeld.

Radio is leuk voor muziek. Maar als medium dat de waarheid brengt heeft het hopeloos gefaald. Net als elk ander medium. 

Nog een nagekomen stukje poëzie

Prima artikel over de 'waarheid' op je blog. Ik wil er aan toevoegen:


De waarheid

De waarheid spreekt degene

Die je vertrouwt

De waarheid is een keuze voor hen

Die je vertrouwt

Waarheid en werkelijkheid

Zijn twee verschillende dingen

De waarheid is een fictie van de hersenen

De werkelijkheid kennen we niet


Mari Kapteijns



Herinner je je deze nog?

Elke kunstvorm heeft een eigen tijdperk, zo wordt wel gezegd. In de vorige eeuw zagen we al de opkomst van de graffiti. Alles werd ondergespoten met spuitbussen verf. Vooral het openbaar vervoer en alles wat daar omheen hangt, zoals het station en het stationsmeubilair moest het ontgelden. Sommige mensen vonden het moderne kunst in een extreme vorm, anderen vonden het asociaal geklieder en een vorm van vandalisme. Op 28 september 2021 hebben we er op Jetje's dag eens naar gekeken om de vraag "Is graffiti nu kunst of vandalisme?" te beantwoorden en het antwoord op die vraag is te vinden op https://jetjesdag.blogspot.com/2021/07/28%20september%202021.html

Grafitti, kunst of vandalisme?
Is deze dame eigenlijk kunst? 




Informatie over de komende evenementen, workshops of andere belangrijke dagen die interessant voor je kunnen zijn bij Jetje's dag.

De volgende sessies "Model met koffie" zijn gepland: (nieuwe data)


Zondag 7 april 2024   van 13:30 tot 16:00
        geklede sessie, thema nog te overleggen

Zondag 12 mei 2024   van 13:30 tot 16:00
        ongeklede sessie, thema nog te overleggen

Zondag 2 juni 2024   van 13:30 tot 16:00
        geklede sessie, thema nog te overleggen









Gorinchem

Langs de Merwede vinden we de oude vestingstad Gorinchem. Vlak bij de brug in de A27, die vooral bekend is uit de filemeldingen op de radio. Maar het moet gezegd, Gorinchem (ook wel Gorkum) is een mooi oud stadje. Met name het riviertje de Linge, dat daar in de Merwede stroomt, zorgt voor schilderachtige plaatjes. Ook moderne kunst is er volop op de straten te vinden.

Vandaag daarom maar eens een serie foto's van Gorinchem. 








Morgen in Jetje's dag
Het is weer tijd voor onze belastingaangifte. Leuk toch? Altijd spannend om te zien wat we nu weer in de bodemloze put mogen storten. 

Colofon

Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, het team dat haar ondersteunt. Het team bestaat uit een wisselend aantal medewerkers. 

Team Jetje is inmiddels ook in te zetten voor ander schrijf- en fotografiewerk, waar bijvoorbeeld een regionale krant al gebruik van maakt. 

Wil je een bijdrage leveren? 

Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan plaatsing verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft jouw werk wel een leuke exposure. Want dit weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website, weblog, Facebookpagina en vergelijkbaar is altijd toegestaan maar geen affiliate links. 

Belangstelling of vragen?

Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact met me opnemen en dan kijk ik graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is wat mij betreft best veel.

Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:

Natuurlijk via e-mail

Chat kan gemakkelijk via Messenger  

Jetje's dag is dagelijks op Twitter te vinden 

Jetje's dag is op mijn eigen Facebook en enkele pagina's

Jetje's dag is natuurlijk aanwezig op Instagram

Jetje's dag zit op Friendweb 

Een fotomodel hoort ook op modelmayhem

Al mijn foto's uit Jetje's dag staan ook op Pinterest 

Natuurlijk ben ik ook te vinden op Linkedin

Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan op een eigen blog  

Zoekt u een begrip uit de kunst? Een kunstenaar? Een kunststroming?Klik hier, al wordt er nog druk aan gewerkt  

 Meer onderwerpen vinden? Gebruik Jetje's index!

 


Disclaimer en copyright

privacystatement


 

Meer informatie over Team Jetje


 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nieuws uit de kunstbranche

Populaire posts