Wereld Tonijn Dag
Eigenlijk is het bij mij meer de Wereld Tonijn In Blik Dag geworden, maar helaas, dat is niet anders; |
||
Ik ga ook eens kijken hoe het bij de opening was van de expositie van Hans Duivenvoorden in Hillegom. |
||
Wel geen tonijn, maar vis is vis, nietwaar? |
Ook de Wereld Tonijn Dag komt bij de VN vandaan
Zoals zoveel van dit soort dagen is de Wereld Tonijn Dag ingesteld door de Verenigde Naties. Een instituut dat ooit opgezet is om oorlogen te voorkomen, maar dat met die taak duidelijk meer moeite heeft dan allerlei dagen te bedenken.
Opentrekken van zo'n blikje is lastiger dan je denkt |
De Algemene Vergadering van de Verenigde Naties heeft op de 55e plenaire vergadering op 7-12-2016 het besluit genomen om aan de lijst met "dag van de ..." ook de Tonijn Dag toe te voegen.
Een mesje onder het clipje wil nog wel eens helpen |
Promotie van voedsel staat meestal voorop
Nu zijn dit soort dagen meestal bedoeld om het eten van een bepaald soort voedsel te promoten. Op dit weblog zijn er daar wel de nodige van te vinden. Maar bij die dagen heeft de oprichting meestal een commerciële achtergrond en dat is hier duidelijk niet het geval. Je kunt van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties veel zeggen, maar een commerciële achtergrond hebben ze niet.
Zo'n kaphamer wil wel eens werken |
Tonijn speelt een belangrijke maatschappelijke rol
Het doel is hier om eens stil te staan bij de belangrijke rol die deze bedreigde diersoort speelt in ons bestaan. Ook in het ecosysteem komen we de tonijn tegen en er zijn landen waar tonijnvisserij een rol speelt in het verwerven van het nationaal inkomen. Interessant is natuurlijk de achtergrond die geleid heeft tot deze situatie, die we enkele tientallen jaren geleden helemaal nog niet zagen.
Werkt ook niet. Dan maar doorzagen? |
Waar vist men eigenlijk op tonijn?
Tonijnvisserij vinden we vooral in de Stille Oceaan. Sommige landen en eilandengroepen zijn voor hun economie volledig afhankelijk van de tonijnvisserij, maar zolang dat kleinschalig gebeurt is er niet veel aan de hand.
Je kunt er ook mee gooien tot ze kapot springen. Dat geeft veel troep, dus maar even een oudere broek en schoenen aangetrokken |
Groter, groter en weer groter
De problemen ontstaan door vangst en verwerking van vis op industriële schaal. En ook Europese landen, Nederland niet op de laatste plaats, spelen daar een grote rol in. Ook in Nederland was de visserij ooit kleinschalig. Er werd gevist langs de kusten, op de Noordzee en een klein stukje de Atlantische oceaan op. Maar de visserij kreeg het door een wereld van regelgeving steeds lastiger. Het antwoord op alle geregel, vooral uit "Europa" was natuurlijk schaalvergroting. De kleine vissersschepen werden gesloopt. De rederijen fuseerden tot multinationals en de nieuwe vissersschepen werden varende fabrieken die maandenlang van huis konden zijn. En dus over de gehele wereld gingen vissen. En Nederland was zeker niet het enige land waar dit gebeurde.
Dan moet ik ze niet laten vallen |
Westerse varende visfabrieken bedreigen lokale economie
De varende visfabrieken waren een enorme bedreiging voor de landen in de derde wereld. Vooral de kustlanden van Afrika en de landen in de Stille Oceaan zagen hun kleinschalige visverwerking in een razend tempo verdwijnen door de varende visfabrieken, die een goudmijn ontdekt hadden. Door deze ontwikkeling wordt het beschermen van vissoorten en het beschermen van de lokale economie steeds lastiger. Terug naar kleinschaligheid zou het antwoord zijn, maar dat zou ook betekenen dat de regelgeving veranderd moet worden. En verandering van de regelgeving betekent in alle gevallen maar één ding: Er komen nog meer regels. Een waar gebeurde anekdote uit de jaren '90 van de vorige eeuw die de waanzin van de overheidsbemoeienis goed weergeeft:
Daar gaan ze dan |
De waanzin van de overheidsbemoeienis
In een bekende vissersplaats staken een rederij en een grote Nederlandse bank de koppen bijeen en lieten twee enorme schepen bouwen voor de visserij. Ze kregen ladingen subsidie omdat ze hun bestaande vloot van loggers en kotters lieten slopen. Dat was goed voor de visstand, meende de overheid. Ook op het bouwen van de nieuwe schepen zat een lading subsidie door de regelingen om de scheepsbouw te stimuleren. Toen de schepen bijna gereed waren, werden ze verkocht aan een rederij in Denemarken, met je raad het al, subsidies voor de exportbevordering. Zowel de bank als de rederij hebben hier miljoenen binnengehaald. Daarna heeft de rederij de lokale vestiging gesloten. Inderdaad, met subsidie in verband met het afschalen van de visserij.
De blikjes en hun open trek clipjes
Tonijn en vele andere vissoorten worden ingeblikt. Dan zijn ze jaren houdbaar. En zelfs als we ze dan willen eten, hebben we nog een probleem, namelijk het openen van de blikjes! Het is vrij standaard dat we ze open maken met een clipje waar we aan trekken moeten. Te vergelijken met een frisdrankblikje. Maar het is even standaard dat dit clipje af breekt. Ook is het normaal dat de blikopener niet past. En dus rest er nog maar één ding om de blikjes open te krijgen en dat is dom geweld. nou, de meeste problemen in de wereld lijken daar tegenwoordig mee opgelost te worden.
Vernissage expositie Hans Duivenvoorden
De gitarist aan de rechterkant (op de rode loper) is de kunstenaar Hans Duivenvoorden |
De opening is vaak bepalend voor een expositie
De belangrijkste dag van een expositie is de opening. Het is de dag dat de het grootste deel van de verkoop gerealiseerd wordt, omdat kopers heel goed weten dat er van elk kunstwerk maar eentje bestaat en verkocht is verkocht. Dus als je een bepaald kunstwerk echt kopen wilt, dan doe je dat bij de opening. Dat is niet alleen het theoretische verhaal, het is ook een stuk ervaring, dat ik opgedaan heb in de tijd dat ik nog een eigen galerie runde. Het is ook iets dat straks bij mijn nieuwe galerie een grote rol zal gaan spelen.
Optreden van de Filistijnen
De opening van de expositie van de Hillegomse kunstenaar Hans Duivenvoorden leverde een hele oploop op, vooral door het optreden van de band "de Filistijnen" waar de kunstenaar zelf ook in mee speelt. Een mengeling van allerlei muziek, veel Nederlandstalig, klonk door het Hillegomse winkelcentrum. De sfeer was in elk geval geweldig.
Gaat het hoofdartikel over vis, ook in de galerie was een mooie terug te vinden |
Het werk van Hans
In de galerie zelf kon het werk van Hans bekeken worden, dat altijd al werd gekenmerkt door een losse, ongedwongen stijl, die zijn werk heel herkenbaar maakt. Hans maakt ook veel gebruik van technieken als linoleum druk, dat in samenhang met schilderwerk voor een aparte sfeer van het werk zorgt. Opmerkelijk is, als je het werk van Hans bekijkt, dat er veel werk in één kleur of twee kleuren hangt, zoals onderstaand gezicht op een bollenveld. Een typerend beeld in April en Mei in de bollenstreek.
Een bollenschilderij in de typisch herkenbare stijl van Hans Duivenvoorden |
En die ene kleur is dan vaak violet of een kleur die daar dicht tegenaan ligt zoals blauw. Maar ook de bloembollen leveren de nodige inspiratie. Tulpen, Narcissen, Hyacinten en andere bloemstukken zijn regelmatig terugkerende objecten.
Het land van Maas en Waal van Boudewijn de groot door Hans Duivenvoorden |
Ook in zijn oudere werk vinden we het werken met een flinke hoeveelheid kleur regelmatig terug. Zoals bijvoorbeeld in het werk "Land van Maas en Waal", geïnspireerd op het bekende nummer van Boudewijn de Groot, waarbij vrijwel elke regel uit dit lied terug te vinden is op het kunstwerk dat een mooie plaats heeft gekregen in mijn eigen privéverzameling.
De expositie in Galerie 20 blijft nog wel even. Informeer voor de juiste data. |
Deze expositie is te bewonderen in galerie Twintig in Hillegom. Het is zeker de moeite waard om er eens te gaan kijken en een goede indruk van deze veelzijdige kunstenaar te gaan krijgen.
Ik had mij zoals het hoort feestelijk gekleed voor deze expositie inclusief mijn bijzondere tas van textielkunstenares Catch-a-Pip! |
Colofon
Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, een ondersteunend team met een wisselend aantal medewerkers.
Bijdragen
Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft wel een leuke exposure want het weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website of weblog is altijd toegestaan. Affiliatelinks zijn niet toegestaan.
Bij belangstelling of vragen
kun je altijd contact opnemen en dan kijken we graag samen met jou wat
er mogelijk is. En dat is best veel.
Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:
Alle foto's uit Jetje's dag staan op Pinterest
Natuurlijk ook te vinden op Linkedin
Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan hier
Zoekt u een begrip uit de kunst? Een kunstenaar? Een kunststroming? Klik hier
Meer onderwerpen vinden? Gebruik de index!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten