Translate this page in your language

Zoeken in deze blog

4 februari. Facebook is jarig!

   

4 februari. Facebook is jarig!

 


  Veel mensen lopen echt weg met Facebook, tot een vorm van verslaving aan toe;

  De normen en waarden van Facebook staan nogal eens ter discussie, maar vooralsnog is Facebook te machtig om aan te pakken;

  Maar als die vragen van Facebook nu eens op straat aan je werden gevraagd...Wat dan? 

 

 

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Facebook is jarig. Hiep hiep hoera |
Facebook is jarig. Daar draait het vandaag allemaal om

Wat zou de wereld nog zijn zonder Facebook?

Voor sommige mensen is hun partner het belangrijkste in hun leven. Voor anderen zijn dat hun kinderen, andere familieleden of hun hond. Maar tegenwoordig is dat voor een hele grote groep hun Facebook. En dus is er alle reden om met deze groep te vieren dat Facebook op 4 februari 2004 als "The facebook" het levenslicht zag. Overigens zou het nog tot mei 2008 duren voor er een Nederlandstalige versie zou komen. Daarna trad ook in Nederland een gestage groei in.

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Facebook is jarig. Hiep hiep hoera |
Zo'n verjaardag verdient wel een duim!

Het idee achter Facebook is verre van nieuw

Grappig genoeg was het concept van Facebook al jaren bekend. Google had een chatdienst MSN met wat uitbreidingen, er bestond iets dat Myspace heette en in Nederland hadden we Hyves, wat ook als een voorloper gezien mag worden. Maar kennelijk voldeden deze diensten onvoldoende en kwam Facebook juist op het goede moment.

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Facebook is jarig. Hiep hiep hoera |
Lachen met al die dolkomische commentaren die je op Facebook allemaal krijgt

Zelfs de kat kan Facebook gebruiken

Facebook is zeer laagdrempelig. Het gebruik vraagt vrijwel geen kennis van computers en hun bediening. Iedereen met een e-mailadres of een mobiele telefoon kan toegang krijgen. Inmiddels heeft een kleine drie miljard mensen die toegang dan ook verkregen. Dat geeft Facebook een macht die boven alle instituten ter wereld uit stijgt en daar maakt men dan ook dankbaar gebruik van. 

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Facebook is jarig. Hiep hiep hoera |
Wat komt er nu weer voor iets binnen? 

Facebook en privacy gaan niet samen

Facebook is gratis. Althans gratis in termen van geld, maar een gebruiker van Facebook levert zijn persoonlijke levenssfeer volledig in. Nu heb je dat ook met autorijden, gebruik maken van het openbaar vervoer en het gebruik van een mobiele telefoon. Maar dat is dan nog een keuze. 

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Facebook is jarig. Hiep hiep hoera |
Wauw, dat is wel een hele kleine

Ook je kennissen worden onderzocht

Kwalijker is dat Facebook ook iedereen er bij betrekt die een connectie met je heeft of zoekt. Benadert iemand jou die zelf een liefhebber van reizen naar Patagonië is? Dan zal Facebook in jouw archief zetten, dat je misschien interesse in reizen naar Patagonië hebt. Die reiziger krijgt door jouw suikerzakjesverzameling de aantekening dat hij misschien interesse in suikerzakjes heeft. En dan vooral suikerzakjes uit Patagonië. 

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Facebook is jarig. Hiep hiep hoera |
Nou ja, welke Facebooker stuurt zoiets nou op? 

De datacenters van Facebook

Alles wordt aan alles gekoppeld en in gigantische datacenters doorgerekend met speciale software. Het uiteindelijke doel is bevordering van consumptie door zeer persoonlijke reclames aan te bieden. Ook sommige gemeenten in Nederland willen graag mooie sier maken met een energievretend en drinkwater verslindend datacenter van Facebook, bijvoorbeeld Zeewolde, maar het lijkt er op dat de overheid hier eindelijk wat sturend op wil gaan treden. 

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie | Facebook is jarig. Hiep hiep hoera |
Tijd voor het echte feestelijke gevoel

Onderzoek naar privacyschendingen

In veel landen loopt er onderzoek naar misbruik van persoonlijke gegevens door Facebook, maar bijvoorbeeld een onderzoek van de Europese Unie liep uit op een fotomoment van alle betrokken onderzoekers met de bijna heilig verklaarde eigenaar Zuckerberg.

Facebook is te machtig voor de Europese Unie.

Zelfs Donald Trump kon niet tegen Facebook op

Ook pogingen in de VS om Facebook af te remmen liepen spaak. Door hun overwicht op de media kan Facebook allerlei politieke beslissingen sterk beïnvloeden of zelfs sturen. Donald Trump kan hier over meepraten. Hij is persona-non-grata op Facebook. 

Er wordt wel gezegd dat Zuckerberg de machtigste persoon op aarde ooit is geweest. Dat klopt waarschijnlijk wel. 

Afnemende populariteit Facebook bij jongeren

Zoals al gezegd is Facebook mateloos populair, hoewel het onder de dertig wat tanende lijkt te zijn. De jongere generatie heeft eigen chatdiensten. Ook kent Facebook concurrentie van communicatieplatforms die versleuteld zijn. Deze hebben de hoop hierdoor niet afgeluisterd te kunnen worden, hoewel er aanwijzingen zijn, dat ze massaal gekraakt zijn. Maar iemand of een instantie die daar kans toe gezien heeft, zal dat natuurlijk nooit aan de grote klok gaan hangen.

Facebook voor zakelijk gebruik

Ik heb zelf een account vanaf 2009, dus vanaf het begin. Met een korte tussenpoos omdat Facebook mij verwijderd had. Daardoor lijkt het, alsof alles van na 2015 is. Ondanks die aanwezigheid en duizenden vrienden heb ik er een stuk of vijf nuttige contacten aan overgehouden, die iets konden betekenen voor mijn modellenwerk. Bitter weinig dus in 13 jaar. Wat mijn zakelijke activiteiten betreft, kan ik Facebook gewoon volledig missen.  "Maar waarom zit je er dan nog op?" zullen mensen zich afvragen. Heel simpel. Ik gebruik een heel netwerk van "wegwijzers" naar Jetje's dag. Met succes. En Facebook is één van die wegwijzers. Jetje's dag zal steeds autonomer gaan worden en dan is Facebook ook niet meer nodig als wegwijzer. Ik moet er nog eens goed over denken wat ik dan nog op Facebook zoek. 

De zwarte keerzijde van Facebook

Die populariteit van Facebook heeft een zwarte keerzijde. Veel mensen zijn min of meer verslaafd geraakt aan Facebook en gebruiken elke vrije seconde om hun profiel te raadplegen. Facebook is net als enkele andere social media platforms, speciaal ontworpen door een team gespecialiseerde psychologen om het verslavend te maken. Wat overigens heel subtiel gebeurt. Een voorbeeld is het iedere keer als je Facebook activeert andere berichten van andere personen plaatsen. Dat maakt mensen toch nieuwsgierig. "Wie krijg ik te zien als ik F5 indruk op mijn computer?" is dan de vraag. En je krijgt een subtiele mix van bekenden en onbekenden voorgeschoteld. Verder is alles gericht op je persoonlijke gegevens die Facebook bijhoudt. 

Het verlaten van Facebook lucht op volgens velen

Niet iedereen wordt verslaafd, maar velen ervaren wel een forse druk van het op Facebook moeten zijn. Als je ervaringen hoort en leest van mensen die de stap genomen hebben om van Facebook af te gaan, dan blijkt vrijwel unaniem dat deze mensen het als een bevrijding hebben ervaren. De psychologische druk van Facebook is extreem groot. Inmiddels bestaan er speciale klinieken waar mensen voor hun Facebookverslaving behandeld kunnen worden. 

Alternatieven voor Facebook worden niet gebruikt

Er zijn alternatieven voor Facebook, maar de worden niet gebruikt. Een platform als Facebook is alleen maar interessant als er bekenden zitten. En die zitten op die andere platforms niet. En dan zit je daar heel eenzaam. Niemand die jouw collectie suikerzakjes of sigarenbandjes wil zien. Trouwens, platforms als Instagram en WhatsApp zijn al van Facebook en gebruiken dezelfde tactieken. 

Facebook staat bol van de fouten

Iedereen die met Facebook werkt ervaart dat er nogal wat fouten in zitten. Iedere nieuwe versie verbetert er een paar en zorgt voor wat nieuwe fouten. Omdat die fouten snel gerapporteerd worden, worden ze ook wel weer vlot verholpen. Niets doen en gewoon even afwachten lost de meeste fouten wel op. 

De snelste manier om van Facebook af te komen

Je kunt je account stop zetten. Maar één keer opnieuw aanloggen is voldoende om weer verder te gaan, waar je gebleven was. Je kunt een aanvraag indienen om van Facebook af te gaan, maar Facebook vertelt je er bij, dat ze niet garanderen dat ze dat volledig doen. Je kunt dus gewoon gevolgd blijven. De procedure om verwijderd te mogen(!) worden kost enkele maanden tot een half jaar.

Een verkeerde mening is weg wezen

De beste manier is daarom om je op Facebook tot ongewenst persoon te laten verklaren. Dan wordt je zeer snel (soms enkele uren) en grondig verwijderd. Plaats enkele foto's met een dame met ontblote borsten of een politieke mening die afwijkt van die van Zuckerberg en je bent aan de beurt. Misschien mag je de eerste keer nog terugkomen, maar als het vaker gebeurt wordt je onverbiddelijk verwijderd.

De ultieme bevrijding

Maar zoals hierboven al beschreven, deze verwijdering van Facebook wordt door veel mensen als bevrijdend van een zware last beschouwd. Of zoals iemand op een forum schreef "Door Facebook te verlaten kon ik mijn leven weer terug krijgen."

Zouden we vandaag nog een gebakje van Facebook krijgen? 

Tot slot

Hebben jullie nog leuke verhalen of anekdotes rond Facebook? Ik hoor ze graag!



Quote van de dag

 




Mogen we even alles weten?


Toen uw luchtfietser vanochtend de voordeur dichttrok stond er een mannetje in een blauwgrijze regenjas. "Waar gaat u heen?" vroeg hij. Het antwoord beviel kennelijk goed, want de volgende vraag was direct "Wie gaat u daar ontmoeten? Wie zijn dat? Wat is hun adres? Luchtfietsen zij ook regelmatig? Wat verdienen ze gemiddeld? Zijn ze ook depri? Wat voor fiets hebben ze? Wat zijn hun verdere liefhebberijen en waar hebben ze ooit leren fietsen? Gebruiken ze wel eens antiklap banden?" Uw luchtfietser beantwoordde netjes de vragen van het mannetje en ging nog even naar de buurtsuper voor een blikje Red bull en wat andere boodschappen. En kijk, daar stond een vergelijkbaar mannetje, net zo gekleed, bij de deur van de super.

"Wat gaat u hier kopen?" vroeg hij. "En koopt u dat vaker? Waarom koopt u dat? Kent u nog meer mensen die dat kopen? Wat zijn dat voor mensen? Wat verdienen die? Wat voor werk doen ze? Zijn ze gevaccineerd? Waar kent u hen van? Hebt u met hen op school gezeten? Haalden ze goede cijfers? Zijn er homo's bij? Ook nu beantwoorde de luchtfietser weer braaf alle vragen om er vanaf te zijn en ging naar binnen.

Nadat hij had afgerekend bij de kassa stond daar alweer zo'n mannetje. Hij keek uitgebreid in de fietstas van de luchtfietser en haalde er een blik tomatensoep uit. "Waarom koopt u deze soep? Waarom geen groentensoep? Of erwtensoep? Is dit uw lievelingssoep? Waarom dit merk? Waarom niet merk XXX? Waarom kookt u zelf uw soep niet? Wat vindt u beter aan juist dit merk? Kan er nog iets aan verbeterd worden? Zou u dit merk aanbevelen aan uw vrienden en kennissen? Hebt u nog iets anders dat u kwijt wilt over deze vragen?" Ook nu gaf de luchtfietser weer trouw en vriendelijk antwoord op alle vragen. Zo is hij nu eenmaal. Altijd aardig blijven.

U vindt deze belevenissen van uw luchtfietser vast wel vreemd. Maar elke keer als u van pagina wisselt op Facebook legt Facebook de antwoorden op dit soort vragen vast. En als u daarna aankopen doet, legt Facebook ook de rest nog vast. Want na ooit een keer op Facebook te zijn geweest zal er tot het einde der tijden data door Facebook over u verzameld worden. Overal waar u komt, ook buiten Facebook. Facebook weet meer van u, dan dat u over uzelf weet. Vraag maar eens op wat Facebook van u weet. Het is een standaardinstelling, dus gemakkelijk te doen. Het resultaat is uiterst boeiend.  

Als u weer eens op Facebook aan het rondkijken bent, is dit misschien best wel een leuk verhaaltje om eens over na te denken. Hoewel onze privacy eigenlijk niemand nog echt interesseert, wat iedereen ook allemaal over ons wil weten. Want de overheid, onze openbaar vervoermaatschappijen, onze telefoonleveranciers zijn geen haar beter dan Facebook. Verzamelen, verzamelen en nog eens verzamelen van onze gegevens, daar draait het allemaal om. Om dat allemaal in monsterlijk lelijke datacenters in de ooit zo weidse polders op te gaan slaan. Waarom? Om ons nog meer te laten consumeren. Zodat ook de gegevens over die consumptie weer opgeslagen kunnen worden. En de krankjorume kringloop van dataopslag steeds sneller gaat! Sneller, sneller, nog sneller. En meer, meer, nog meer!

Eigenlijk een knotsgekke, zeg maar gerust volslagen geschifte wereld. Een wereld om lekker op een flinke hoogte boven te fietsen en door het ijle wolkendek van een forse afstand te bekijken. Geen wereld om nog actief bij te willen horen.

Overigens is uw luchtfietser niet op Facebook actief, dus u hoeft daar niet naar hem te zoeken. U vindt hem tussen de wolken. Waar een echte luchtfietser thuishoort. 



Morgen in Jetje's dagWauw. Het is al weer weekend. Maar helaas de volgende week door omstandigheden geen Jetje's dag. De eerstvolgende verschijnt op maandag14 februari.

Colofon

Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, een ondersteunend team met een wisselend aantal medewerkers.

Bijdragen

Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft wel een leuke exposure want het weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website of weblog is altijd toegestaan. Affiliatelinks zijn niet toegestaan. 

Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact opnemen en dan kijken we graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is best veel.

 

Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:

e-mail

Chat via Messenger  

Jetje's dag op Twitter 

Jetje's dag op Facebook

Jetje's dag op Instagram

Jetje's dag op Friendweb 

Alle foto's uit Jetje's dag staan op Pinterest 

Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan hier  

Zoekt u een begrip uit de kunst? Een kunstenaar? Een kunststroming? Klik hier

 Meer onderwerpen vinden? Gebruik de index!

 


Disclaimer en copyright

privacystatement


 

Meer informatie over Team Jetje


 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nieuws uit de kunstbranche

Populaire posts