4 november 2021. Jetje test wat nieuwe lingerie
Ooit was lingerie, wat is afgeleid van het woord linnen, een wat deftiger benaming voor damesondergoed; |
||
Lingerie heeft een duidelijk eigen stijl die in de loop der jaren nauwelijks is veranderd; |
||
Maakt lingerie je emotioneel? Raakt het een snaar? Mooi, want daar gaat het tweede artikel over. |
Ooit was lingerie een deftige benaming voor ondergoed
In feite is lingerie van huis uit een ander, wat deftiger woord voor damesondergoed en - nachtkleding. Maar die betekenis is het woord geleidelijk aan aan het verliezen. Het woord lingerie heeft een meer exotische en erotische betekenis gekregen. Hoewel de meeste mensen lingerie met vrouwen associëren, schijnt er ook speciale lingerie voor mannen te bestaan, maar dat is wat minder gemakkelijk te vinden.
Lingerie heeft een herkenbare vorm en stijl
Lingerie is in elk geval altijd gemakkelijk als zodanig te herkennen. Tule en kant bepalen voor het grootste gedeelte de stofkeuze, aangevuld met allerlei lintjes, strikjes, haakjes en dergelijke om het geheel op zijn plek te houden. Waar veel artikelen regelmatig vernieuwd worden en aan mode en hypes onderhevig zijn, is dat bij lingerie veel minder het geval. Integendeel, oudere en vintage ontwerpen komen keer op keer weer terug en blijken behoorlijk tijdloos te zijn. Basiskleuren zijn wit, zwart en rood, waarbij we wit vooral terugvinden bij de bruidskleding. Maar zodra de erotiek er een rol bij gaat spelen wordt het zwart en rood. Met soms een afwijkende kleur, maar het is eigenlijk puur toeval als je daar in de winkel tegenop loopt.
Van functioneel naar visueel
Tot 1960 was lingerie vooral functioneel en werd het onder meer gebruikt voor figuurcorrectie. Pas na de jaren '60 ging dat veranderen en werd lingerie gebruikt om er als vrouw op je voordeligst uit te zien. De corrigerende functie verdween naar de achtergrond en werd vervangen door meer visuele aspecten. Dat lot was ook bepaalde praktische onderdelen beschoren. Waren jarretelles van huis uit vooral bedoeld om kousen op een discrete manier op hun plek te houden, later kregen deze vooral een visueel aspect, waarbij zichtbaarheid geen enkel probleem meer was. Popsterren als Madonna die lingerie bovenop hun normale bovenkleding gingen dragen, droegen sterk bij aan dit soort trends.
Als we kijken wat we nu eigenlijk onderscheiden bij lingerie, dan zijn dat vooral de volgende kledingstukken:
Kousen
Kousen en dan vooral netkousen, vooral de soort die met kousenbanden aan een jarretelgordel zijn verbonden. Maar er zijn ook kousen met een soort plakrand, die een bepaalde tijd uit zichzelf op hun plaats blijven. Wel verdwijnt de plakrand op den duur.
Slips en strings
Deze kledingstukken hebben de functie van de vroegere onderbroek overgenomen. Deze nuttige kledingstukken zijn in nogal wat verschillende uitvoeringen te krijgen. Zo kennen we de T-string, G-string , Tanga, Thong, bikini en nog wel wat andere varianten. Sommige vormen worden ook als badkleding gebruikt en om in te zonnen. Vooral dames die op stranden en dergelijke een beetje op willen vallen, gaan daarbij voor steeds minimalere varianten.
Beha
De beha zorgt voor het ondersteunen en accentueren van de borsten. Net als bij alle andere lingerie is de beha in allerlei vormen en maten te krijgen. Belangrijk bij de beha is de juiste maatvoering.
Body
De body is in feite een combinatie van een beha en een string, waarmee de gehele torso bedekt wordt. Een body of bodystocking doet qua functionaliteit nog het meeste denken aan het zogenaamde rompertje dat een baby wordt aangetrokken, maar dit is dan de veel fraaiere en sierlijker variant voor volwassen vrouwen.
Korset, guêpière en torselet
Het korset is van oudsher vooral bedoeld om het lichaam in een bepaalde vorm te laten groeien, waarbij de zogenaamde wespentaille populair was bij de draagster. Een meer extreme vorm daarbij,was de guêpière ofwel de torselet die afgeleid was van het 18e eeuwse korset. Om de groei in een bepaalde richting te sturen moest het korset aan de achterzijde aangetrokken worden. Om het mogelijk te maken een korset alleen aan en uit te kunnen doen, kwamen er aan de voorzijde vaak constructies met haakjes die openen en sluiten aan de voorzijde mogelijk maakten.
Negligé en babydoll
Het onderwetse nachthemd is vervangen door de negligé en de babydoll, die wat sierlijker van uitvoering en vormgeving zijn.
Als model krijg je er regelmatig mee te maken
Al met al is de lingerie nog een uitgebreid gebied. Als model krijg je met de meeste varianten wel te maken, zij het dan vooral in de hoek van de fotografie. In de kunst vinden we vooral de klassieke varianten terug bij bepaalde themasessies. Denk daarbij bijvoorbeeld aan retro-lingerie uit oude nachtclubs en revues. Vaak wordt die ook wel een Toulouse Lautrec sfeer genoemd naar de Parijse kunstenaar die vele vrouwen uit deze wereld heeft getekend en geschilderd.
Het is voor een fotomodel toch wel raadzaam om over een bepaalde collectie lingerie in verschillende kleuren soorten en vormen te beschikken. Er zal beslist regelmatig voor fotoshoots om gevraagd worden.
Over de zo belangrijke emotionele snaar bij contentmarketing
Contentmarketing wordt de meest toegepaste vorm van marketing die steeds belangrijker lijkt te worden. Waar de brede toepasbaarheid zeker een bijdrage aan levert. Doe je er al aan mee? Dan zul je gezien hebben dat de ene vorm van content beter aanslaat bij de lezers en de kopers van je kunst, dan de andere. Het verschil tussen de effecten van de verschillende contentvormen ligt bijna altijd in de emotie die er in is gelegd door de maker.
Als je online content schrijft, dan ligt het gevaar op de loer, dat het onpersoonlijk gaat klinken. Maar daar is met enige handigheid wel iets aan te doen. En daar gaan we het nu even over hebben. Want dat elke vorm van content een zekere emotie op moet roepen, is iets waar de gebruikers van contentmarketing het wel over eens zijn.
Waarom emotie in je content zo belangrijk is?
1. De opgewekte emotie zorgt ervoor dat men je gaat herinneren
Mensen bezoeken tientallen zo geen honderden websites per dag. De meeste zullen geen enkele emotionele snaar bij hun bezoekers gaan raken. Dat geeft jou een kans. Hoeveel websites bezoek je die je aan het lachen weten te maken? Die een gevoel bij je op weten te wekken? Die je ergens enthousiast voor maken? Of die je juist heel boos laten worden?
Hoe vaak heb je het gevoel dat je op een website direct als mens wordt aangesproken? Dat er gevoel en aandacht is voor jouw probleem? En dat er enig begrip getoond wordt voor jouw situatie?
De websites die de vorige punten wél voor elkaar krijgen, zijn ook degenen die eruit springen en die onthouden worden. Het is niet voor niets dat vooral de meest grappige en schokkende video’s van Youtube op Facebook worden gedeeld. Die maken een gevoel los. En dat zorgt ervoor dat ze niet alleen blijven hangen, maar dat ze ook sneller onderling gedeeld zullen worden.
2. Emotie zorgt voor meer links
Content die emotie los weet te maken, zal in het algemeen meer gedeeld worden en vaker van een “vind ik leuk” worden voorzien, want mensen zijn van nature geneigd om zaken die hen emotioneel raken te vermelden.Kortom, vaker gedeeld op Facebook en vaker geretweet op Twitter. Met andere woorden: er is een grotere kans dat het snel verder verspreid zal worden. Maar het zal ook langduriger verspreid worden. En het bereik wordt daardoor aanzienlijk groter en je content werkt veel langer voor je door.
3. Emotie geeft een krachtige band met je bezoekers
En tot slot zorgt content met een emotioneel effect ervoor, dat je een veel sterkere band met je lezers op gaat bouwen. Mensen die je content volgen hebben door de juiste toon in je content het gevoel, dat ze je al jaren persoonlijk kennen. Dit in tegenstelling tot het gevoel, dat je maar een nummer of een soort object bent voor de website die je bezoekt.
Dat vertaalt zich ook naar meer terugkerende bezoekers. En het zorgt voor een veel levendiger gezelschap rond je weblog. En een groot aantal bezoekers leidt als het goed is weer tot meer betalende klanten.
En een bijkomend voordeel is dat mensen zich eerder als een soort partner met jou zullen gaan zien. Als je ze kunt vertellen dat je erg gedreven bent over een bepaald onderwerp of dat je in staat bent om dat ook op een gehoor of lezersgroep over te brengen, dan is de kans groot dat men ook op dat gebied gebruik van je diensten zal willen maken. Inhuren als spreker of gastschrijver is dan zeker niet denkbeeldig.
Kortom, er zitten vele voordelen aan, als je content weet te maken die de emotie van mensen weet te raken. Lezers zoeken niet alleen informatie, ze zoeken ook naar mensen die deze informatie op een gedreven manier over weten te brengen.
Tenzij je iets als een soort encyclopedie-website aan het maken bent, moet je je website zo betrokken laten worden, als maar enigszins binnen je bereik ligt. Het loont echt en helpt om het optimale rendement uit al je inspanningen te halen.
Oisterwijkse vennen
Colofon
Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, een ondersteunend team met een wisselend aantal medewerkers.
Bijdragen
Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft wel een leuke exposure want het weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website of weblog is altijd toegestaan. Affiliatelinks zijn niet toegestaan.
Bij belangstelling of vragen
kun je altijd contact opnemen en dan kijken we graag samen met jou wat
er mogelijk is. En dat is best veel.
Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:
Alle foto's uit Jetje's dag staan op Pinterest
Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan hier
Zoekt u een begrip uit de kunst? Een kunstenaar? Een kunststroming? Klik hier
Meer onderwerpen vinden? Gebruik de inhoudsopgave!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten