10 november. De wereldwijde dag van de wetenschap
Tegenwoordig is wetenschap iets dat in één zin is samen te vatten, die dan direct als krantenkop dienst kan doen; |
||
Niemand weet nog wat je wel of niet geloven moet, iets waar de wetenschap zelf schuldig aan is; |
||
Een e-boek kun je verkopen of als reclame gebruiken, maar daar moet je van te voren wel rekening mee houden. |
Eerst genoeg water verzamelen |
World Science Day
De Verenigde Naties vinden heel veel belangrijk. Ze organiseren dan ook heel veel dagen, waar we hier op Jetje's dag dan weer dankbaar gebruik van maken. En zo is ook de wetenschap in het algemeen belangrijk genoeg, om er een dag aan te wijden. 10 november is daarom tot "World Science Day" uitgeroepen, ofwel de wereldwijde dag van de wetenschap. En het zouden de Verenigde Naties niet zijn, als de focus op vrede en ontwikkeling zou moeten liggen, de beide onderwerpen waar ze het sterkst op falen. Nou ja, wat extra aandacht is dan misschien juist wel goed.
Even de juiste hoeveelheid water bepalen |
De UNESCO, een onderafdeling van Verenigde Naties, heeft de Dag in 2001 uitgeroepen. Doel is om het belang van wetenschap eens stevig te onderstrepen. Ook vindt de UNESCO het noodzakelijk, dat de kloof tussen wetenschap en maatschappij verder gedicht moet gaan worden. Met deze wereldwijde dag van de wetenschap willen ze dat gat tussen de wetenschap en de manier waarop de burger die ervaart, verminderen. Zeker een nobel doel.
De watermonsters zijn genomen |
Want laten we eerlijk zijn, wat weten wij burgers nu van wetenschap? We kennen wetenschappers als personen die meestal met een "Waarschuwing!" komen. Vaak iets alarmistisch op het gebied van klimaat, milieu en dergelijke. Het gevolg is dat er dan bijna altijd een andere wetenschapper komt, die exact het tegendeel beweert. Dat is positief voor beide wetenschappers, die dan weer een budget van de overheden kunnen krijgen voor verder onderzoek. Want het moet natuurlijk wel duidelijk zijn, wie het bij het rechte eind heeft. Ook al duurt dat tientallen jaren.
Even de temperatuur checken |
Als burger is het minder leuk, want je weet nooit wie je nu geloven moet. Je krijgt meestal geen inzicht in de manier, waarop het oordeel van de wetenschapper tot stand is gekomen. Je moet het maar voor waar aannemen. Ook al zijn er heel verschillende meningen over. Daar mee wordt wetenschap vaak iets dat je "geloven" moet. Wetenschap wordt daar een soort religie door, waar je ook alleen maar geloven of juist niet geloven kunt.
Dit soort vage discussies, bijvoorbeeld over "Het klimaat" doen de geloofwaardigheid van de wetenschap beslist geen goed. Er is nu al een grote kloof tussen de burgers over vrijwel elk onderwerp.
Als je dat dan gaat voeden met allerlei tegengestelde meningen, waar "de wetenschap" dan achter zou staan, wordt het er allemaal niet beter op. Het zou wat dat betreft goed zijn als men niet met "oneliners" zou werken, maar juist met zichtbaar onderbouwde publicaties zou komen. Deze oneliners zijn ideaal voor mooie krantenkoppen, maar grote groepen burgers jaag je ermee de gordijnen in. En dat kan niet goed zijn.
Is dat een bruikbare waarde? |
Al met al neemt bij veel mensen het vertrouwen in "de wetenschap" met alle tegengestelde meningen alleen maar verder af. Met het afnemende vertrouwen in de politiek wordt het voor de burger steeds lastiger om nog ergens een houvast te vinden. Wat weer voeding geeft aan allerlei wilde ideeën. En ook voor die ideeën is wel weer een "wetenschapper" te vinden, die daar een mening over heeft die in een oneliner is samen te vatten. Kortom, de kloven die er zijn tussen de burgers worden alleen maar groter.
Zo, dat overtollige water kan wel weer weg |
Misschien zou het herstellen van dat vertrouwen van de burger in de wetenschap eens een goed thema voor de World Science Day kunnen zijn. Wetenschap moet weer meer worden dan het produceren van oneliners voor krantenkoppen om daarna weer meer subsidie binnen te kunnen harken. Kortom, we nemen deze wetenschappers bij Jetje's dag allemaal maar niet al te serieus. Dat lijkt verreweg het beste.
Doei Katwijk! Tot de volgende keer |
We gaan zelf maar eens iets aan wetenschap doen. Tenslotte ben ik afgelopen maandag begonnen met het instralen van water. En wat straalt er nu beter in, dan echt helder Katwijks zeewater? Uit de uitwatering? Niets toch zeker!
Dus ik heb me er even op gekleed en ben onder behoorlijke belangstelling van de Katwijkse burgerij wat watermonsters gaan nemen om te kijken of die een beetje in te stralen zijn.
Is dat een wetenschappelijke aanpak van mij of is het dat niet?
Niemand kan zeggen dat ik het instralen van water niet serieus aanpak, nietwaar?
Katwijk, Uitwatering (Ooit het punt waar de Rijn in zee uitkwam) |
Quote van de dag
Wil je direct of indirect rendement met je e-boek?
Als we als kunstenaar met e-boeken aan de gang willen gaan (wat trouwens bijna altijd een heel goed idee is), dan stuiten we eigenlijk al voor we begonnen zijn op een dilemma. Moeten we de e-boeken voor de verkoop gaan maken, of moeten we ze inzetten voor contentmarketing? Of gaan we deze boeken gratis weggeven om ons imago te versterken en onze zichtbaarheid als kunstenaar voor het publiek verder te vergroten?
Stel dat we het e-boek gaan verkopen. Dan hebben veel kunstenaars het probleem, dat ze nog niet bekend zijn. Ze zijn hooguit bekend in een kleine groep. Dat maakt het er niet eenvoudiger op, om de e-boeken verkocht te krijgen. Elke beginnende schrijver kan er over meepraten. De lezer kent je naam niet en kan zich nog niets bij een e-boek van jou voorstellen.
Dus het wordt heel lastig om je e-boek verkocht te krijgen, zeker als het jouw eerste e-boek is. Een manier om dat eerste e-boek gemakkelijker aan de man te brengen, is om het gratis weg te geven, maar voor veel schrijvers is dat net nog een brug te ver. Hebben ze daarom zoveel energie in hun e-boek gestoken? Om het nu gratis en voor niets weg te geven?
Maar als je inmiddels een naam als kunstenaar hebt opgebouwd, dan ligt het anders. Dan heeft de lezer een globaal idee, wat hij of zij met jouw e-boek te verwachten heeft. Misschien puur op basis van een soort vooroordeel, maar dat maakt niet uit. Zolang het principe maar werkt. Als je e-boek verkocht wordt, omdat je zulke mooie schilderijen schildert, dan is dat misschien niet echt logisch, maar als het zo werkt, dan is het niet anders, nietwaar?
Het ligt anders, als we niet de intentie hebben om te verkopen, maar we ons e-boek willen gebruiken om reclame voor de eigen kunstenaarspraktijk te gaan maken. Dan is het niet nodig om er winst op te maken en willen we alleen maar een zo groot mogelijk verspreidingsgebied. Dat betekent sowieso, dat we de e-boeken voor een zacht prijsje gaan verkopen of gratis weg gaan geven.
Dat betekent ook, dat we er rustig een naam of een niet al te opdringerig bannertje in mogen stoppen. Het e-boek is een gratis uitgave, dus daar leest men wel overheen, zonder zich aan de reclame te ergeren. En je moet de reclame natuurlijk niet overdrijven, dat scheelt ook het nodige.
Kortom, als we als kunstenaar met een e-boek aan de gang willen, dan moeten we eerst eens goed overdenken, wat we er precies mee willen gaan doen. Gaan we voor de directe winst? Of wachten we nog even, tot we een waarschijnlijk hogere indirecte winst kunnen gaan incasseren? Voor beiden is wat te zeggen, maar de uiteindelijke keuze ligt helemaal bij jou.
Mari Kapteijns
Colofon
Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, een ondersteunend team met een wisselend aantal medewerkers.
Bijdragen
Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft wel een leuke exposure want het weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website of weblog is altijd toegestaan. Affiliatelinks zijn niet toegestaan.
Bij belangstelling of vragen
kun je altijd contact opnemen en dan kijken we graag samen met jou wat
er mogelijk is. En dat is best veel.
Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:
Alle foto's uit Jetje's dag staan op Pinterest
Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan hier
Zoekt u een begrip uit de kunst? Een kunstenaar? Een kunststroming? Klik hier
Meer onderwerpen vinden? Gebruik de inhoudsopgave!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten