Translate this page in your language

Zoeken in deze blog

9 november. Dag van de uitvinders

 

9 november. Dag van de uitvinders

 

    Vooral door films en ander media hebben we soms een vreemd beeld van uitvinders gekregen;

    Heel veel uitvindingen waren niet als uitvinding bedoeld;

    Geen tijd om een e-boek te maken? Huur een ghostwriter in.

We beginnen met een mobiel en een netstekker
Dit wordt mijn uitvinding. Mijn mobiel die binnen altijd bereik heeft 😀😀



Ter aanmoediging van de uitvinders


Vandaag is het de dag van de uitvinders. Op die dag herdenken we wereldwijd de grote uitvinders die ons leven hebben veranderd. Bijvoorbeeld de uitvinders van het wiel en het gesneden brood. Maar op deze dag moedigen we ook uitvinders in de huidige tijd aan, om vooral toch maar door te gaan met innoveren.

In de telefoon gaat de gewone USB stekker
Eerst gaat de gewone USB kabel van de voeding in de telefoon


Uitvinders zijn soms bijzondere mensen

Uitvinders zijn altijd intrigerende mensen. Vaak zien ze dingen die een ander niet ziet en daar kunnen ze ook nog eens zeer gedreven in zijn. Zeker als anderen het nut van hun uitvinding betwijfelen. De bekendste uitvinder is waarschijnlijk de stripfiguur Willie Wortel, die ook als een soort synoniem voor uitvinders wordt gebruikt. De mensen hebben het niet over een uitvinder, maar over een "Willie Wortel."


Even de USB-stekker aan elkaar zetten
Die kabel verbind ik dan met een andere kabel, waar een USB poort op zit


Veel uitvindingen waren niet zo bedoeld

Grappig is dat veel uitvindingen niet bewust zijn "uitgevonden", maar bij toeval zijn ontdekt toen de uitvinder een ander probleem op wilde lossen. Een paar voorbeelden: 

Zo, de boel zit aan elkaar
Zo, de USB zit op zijn plaats

 

  • Corn Flakes werden ontdekt toen iemand brooddeeg had laten staan en het veel te laat alsnog ging bakken. 
  • Speelden je kinderen ook met Play-Doh klei? Dat was ontworpen als middel om behang schoon te maken. Maar voor kinderklei bleek het ook heel bruikbaar. 
  • Viagrapillen waren bedoeld als middel tegen hoge bloeddruk, maar bleken een opmerkelijke bijwerking te hebben op mannelijke proefpersonen. 
    • Hier gaat dan de stekker in
     
  • De magnetron was een onderdeel van een radarinstallatie om vliegtuigen op te sporen, dat ook allerlei spullen in de omgeving op bleek te warmen. 
  • Klittenband werd uitgevonden door een hond met klitten in zijn vacht. Nou ja, door zijn baas dan. 
  • En de beruchtste uitvinding is op dit terrein waarschijnlijk het theezakje, dat gebruikt werd voor het versturen van theemonsters. De ontvangers deden de thee met zakje en al in het hete water en dat werkte. Het theezakje was uitgevonden.

Lange kabels zijn handig, anders kun je het huis niet door lopen


Uitvinden werkt het beste onder druk

Wel zijn er veel grote bedrijven en onderzoeksinstituten, zoals universiteiten waar nog wel eens iets baanbrekends wordt ontdekt. Ook druk wil wel eens creatief werken. In de tweede wereldoorlog was men bang dat Duitsland een atoombom zou maken en was er daarom druk op het project in de VS. Allerlei ontdekkingen op computergebied waren het gevolg. Een zelfde verschijnsel was te zien bij de race naar de maan. Ook daar groeiden de ontwikkelingen op computergebied tegen de klippen op. Druk werkt kennelijk positief als er creatieve ontwikkelingen nodig zijn.

Uitvindster Jetje gaat een selfie maken
Even een selfie maken om te checken of het werkt


De telefoon die altijd bereik heeft.

Zou het trouwens niet handig zijn als we een telefoon konden ontwikkelen die altijd bereik heeft? Zodat je niet steeds de WIFI-router bij moet stellen omdat de *%$&() antenneversterker van de buren je WIFI weer eens om zeep helpt? Ik heb er hier nog wel eens last van. Maar creatief als ik ben, heb ik er iets op gevonden. In de bijgaande fotoserie wordt het allemaal netjes uitgelegd. 

En het eindigt  hier onder met een geweldige selfie, waar of niet.

selfie uitvindster Jetje
En ja hoor, de selfie is helemaal gelukt!



Quote van de dag


Quote van de dag



Een e-boek produceren vraagt vooraf om een plan

Voor mezelf werkte het e-book perfect

Stel dat je voor je bedrijf of als kunstenaar tot de ontdekking komt, dat het tijd wordt om eens aan het schrijven van een paar e-boeken te denken. Er zijn genoeg enthousiaste verhalen over te horen en zelf ben ik ook zeer tevreden over het effect dat e-boeken voor je promotie en je zichtbaarheid hebben. Een groot deel van een succesvolle carrière als kunstmodel is te danken aan de positieve effecten, die het bezit van een aantal e-boeken mij bleken te geven.

Ghostwriters worden meer ingezet dan je zou denken

Sommige kunstenaars hebben alle kennis in huis om zelf een goed boek te schrijven en vorm te geven. Dat is mooi, want dan houd je een leuk bedrag in je zak. Maar dat geldt niet voor iedereen. Sommige  kunstenaars kiezen er voor om het schrijven van een boek uit te besteden. Dat kan. Er zijn schrijvers genoeg te vinden, die dat wel willen doen. Bedenk dat bijna alle boeken die "bekende Nederlanders" in de politiek en de sport uitgeven, door anderen geschreven zijn. Deze schrijvers achter de schermen, worden ghostwriters genoemd.

Een ghostwriter krijgt alleen maar zijn geld

Deze ghostwriters doen al het eigenlijke werk. Meestal op basis van een vrij vage opdracht. Best ondankbaar werk, want iemand anders gaat met de eer van jouw artistieke uitbarsting strijken. Meestal krijgt deze opdrachtgever naast de eer ook nog eens alle rechten op het boek. Kortom, de ghostwriter heeft na zijn geleverde werk in alle opzichten het nakijken. En om nu te voorkomen dat hij hier al te depressief van wordt, compenseert hij dat met zijn rekening. Een ghostwriter kost geld en bij sommige dikke boeken kan dat zelfs veel geld worden. Dat dien je dus wel van te voren in te calculeren.

We hebben uiteindelijk een boek

Maar goed, we hebben nu een boek. Ofwel zelf geschreven ofwel door iemand laten schrijven. Het eindresultaat zal ongeveer hetzelfde zijn. Maar wat dan? Nu moeten we lezers vinden voor ons boek en dat kan nog wel eens wat lastiger zijn. In elk geval moeten we die lezers iets bieden. Dat wordt ofwel een e-boek of een papieren boek. En dat wordt ofwel een commercieel boek of een gratis reclame boek. Vier mogelijkheden dus.

e-Boek commercieel

Hier voor zullen we moeten beschikken over een website met verkoopmogelijkheden. Daar zijn volop mogelijkheden voor, maar enige kennis van programmeren is vaak wel noodzakelijk. Kun je het niet zelf, dan zal daar een specialist voor ingehuurd moeten worden. Denk ook aan de juridische kant qua rechten etc. Dat moet goed geregeld zijn. Ook de fiscale kant heeft aandacht nodig. Kun je dat niet zelf, regel dan ook daar een fiscaal expert voor.

e-Boek gratis

Dit is de gemakkelijkste combinatie van het viertal mogelijkheden. In principe is een link naar een pdf-versie van het boek al genoeg. Vaak zal het boek pas weggeven worden na het opgeven van een e-mailadres. Dit vraagt iets meer programmeerwerk, zij het minder dan bij een verkoopsite. Huur ook hier eventueel een specialist in.

Papieren-boek commercieel

Als je het boek laat drukken, dan kunnen ze daar meestal ook de verzending voor je regelen. Dat is handig en het scheelt je enorm veel werk. Bespreek dat, als je de opdracht om een flinke oplage te printen of te drukken geeft. Vaak kunnen ze ook de betaling en het ontvangen van het geld voor je regelen.

Papieren-boek gratis

Bij deze variant is het meestal het handigste om de boeken wel te laten drukken of printen, maar de verspreiding verder zelf in de hand te houden. Vaak zullen de boeken neergelegd worden op beurzen, tijdens een expositie, een markt en dergelijke gelegenheden waar je het boek direct aan de geïnteresseerde kunt overhandigen. Versturen is onlogisch gezien de kosten. Soms zie je wel dat het boek gratis is, maar dat je wel de verzendkosten moet betalen als je het ontvangen wilt.

Het is allemaal aan jou welke keuze je maakt en wat je voor prijzen rekent.



Fotografie in Jetje's dag
 
Het is duidelijk dat het weer met zonnige perioden fotografen uitnodigt om prachtig werk te maken. Het najaar met zijn vele kleurschakeringen loont zich altijd prima voor landschapsfotografie en de vele planten en paddenstoelen die te vinden zijn in de bossen van dit moment. Alle foto's zijn gemaakt in het westen van Brabant.
 
Vandaag een serie foto's van:

Herman Teerlink


Herman Teerlink, herfst in Brabant

Herman Teerlink, herfst in Brabant

Herman Teerlink, herfst in Brabant

Herman Teerlink, herfst in Brabant

Herman Teerlink, herfst in Brabant



Morgen in Jetje's dag

Morgen is de dag van de wetenschap. Dat is een breed gebied, maar wellicht is er een wetenschap te vinden die net iets voor mij is? We gaan het zien, morgen.

Colofon

Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, een ondersteunend team met een wisselend aantal medewerkers.

Bijdragen

Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft wel een leuke exposure want het weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website of weblog is altijd toegestaan. Affiliatelinks zijn niet toegestaan. 

Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact opnemen en dan kijken we graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is best veel.

 

Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:

e-mail

Chat via Messenger  

Jetje's dag op Twitter 

Jetje's dag op Facebook

Jetje's dag op Instagram

Jetje's dag op Friendweb 

Alle foto's uit Jetje's dag staan op Pinterest 

Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan hier  

Zoekt u een begrip uit de kunst? Een kunstenaar? Een kunststroming? Klik hier

 Meer onderwerpen vinden? Gebruik de inhoudsopgave!  

 


Disclaimer en copyright

privacystatement


 

Meer informatie over Team Jetje



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nieuws uit de kunstbranche

Populaire posts