Translate this page in your language

Zoeken in deze blog

Jetje als kunstmodel


Jetje als kunstmodel

 

    Soms loop je in het leven tegen onverwachte gebeurtenissen aan. Bijvoorbeeld tegen een verzoek om te komen poseren;

    Snel starten met artikelmarketing doe je met PLR;

    Werk van kunstmodellen is betaald, dat van fotomodellen heel vaak niet.

Van de ene toevalligheid in de andere



Een flinke tijd terug alweer, op 20 april, heb ik beloofd nog in een paar artikelen toelichting te geven op het modelwerk. Vandaag los ik eindelijk die belofte in en gaan we eens terug naar de wereld van het modeltekenen. Terug naar het begin van mijn carrière als kunstmodel. 



 


Ik heb ooit een model (ik weet helaas niet meer wie) haar werk eens als volgt samen horen vatten: "In je blootje op een tafeltje zitten met ezels er om heen" en hoewel dat misschien wat erg kort door de bocht is, komt het er wel op neer. 

 





Een vraag die je als model in de pauze van de tekensessie altijd krijgt, is hoe je er eigenlijk zo in terecht gekomen bent. Heel eenvoudig, er zat geen enkel plan achter. Het was eigenlijk meer een kwestie van toevalligheden. Een kennis zat in het bestuur van een tekenclub. En die vroeg of ik een keertje in kon vallen omdat het portretmodel van die avond was uitgevallen. Ok, ik zag daar geen probleem in en het leek me wel leuk om eens te doen, hoewel het hele modellenwerk mij totaal vreemd was. Op de Veluwe waar ik vandaan kom, doen ze niet aan het werken met modellen. Nou ja, niet openlijk in elk geval. En dus wist ik er helemaal niets vanaf. Voor een portretsessie was dat trouwens niet echt een probleem, want dat is vooral een kwestie van stilzitten. Dat vraagt geen speciale kennis of ervaring.

 




In de loop van die eerste tekensessie kwam er een andere docent binnen die zich voorstelde, omdat hij zag dat ik kennelijk een nieuw model was. En hij vroeg of ik misschien ook bij hem kon komen poseren. Voor ik het wist ging mijn naam daar al rond als nieuw model. Eerst allemaal portret en dat werd al snel uitgebreid naar gekleed model. En toen kwam natuurlijk de onvermijdelijke vraag of ik ook ongekleed wilde werken. Nou mag ik graag een bezoekje brengen aan de sauna en helemaal ongebruikelijk was het ongekleed zijn tussen vreemden dus niet. Alleen was ik hier dan de enige zonder kleding. Nou ja, wat kon me eigenlijk gebeuren. Hooguit kon het niet bevallen. Dat was alles. Gewoon proberen maar, dan zien we het wel. 

 






De eerste keer ongekleed poseren was bij een volksuniversiteit. En het viel me enorm mee. Eigenlijk was het niet veel anders dan het andere poseerwerk, alleen was nu een extra elektrisch kacheltje wel prettig.




In dezelfde week was er een atelierroute in Leiden, vlak bij mij in de buurt. Ik ben daar heen gegaan om eens wat rond te vragen of men wel eens naar model werkte. Eind van de middag had ik een lijstje adressen in en rond Leiden. In de weken erna kwam de ene opdracht na de andere binnen. Ik hoefde zelf niets meer te doen. Wel had iemand een website voor me gemaakt, wat toen nog iets heel zeldzaams was voor een kunstmodel. En die website bleek ook heel geschikt om te laten zien dat ik bestond en werkte als model. Het aantal bezoekers was gigantisch, zeker in vergelijking met tegenwoordig, waar je bezoekers op je website met een lantaarntje moet gaan zoeken. Het poseren voor tekenen en schilderen werd ook uitgebreid met poseren voor boetseerwerk. Ook daar staan op deze pagina een paar foto's van.

 






Steeds opnieuw kreeg ik de vraag te horen, hoeveel jaar ik al als kunstmodel actief was. En waar ik mijn opleiding had gehad. En steeds waren mensen heel verbaasd als ik ze vertelde, dat ik nog geen half jaar bezig was en dat ik nauwelijks van het bestaan van het modellenwerk af wist vóór die tijd. Eigenlijk was dat best jammer, want ik had kennelijk aanleg voor het vak van model. Ik had er waarschijnlijk veel eerder aan moeten beginnen, maar ja, dan moet je wel van het bestaan afweten. 

 




En opmerkelijk genoeg rust er toch nog een behoorlijk taboe op tekenen naar ongekleed model en het poseren daarvoor. Ik ben er altijd heel open over geweest wat ik doe. Ik doe namelijk in mijn ogen helemaal niets verkeerds. Maar je merkt dat je er bijvoorbeeld nooit vragen van mensen over krijgt. Het is inderdaad een niet bestaand gebied. Geen wonder dat je er dan als buitenstaander ook zo moeilijk toegang toe krijgt. Ook zaken als social media waren er toen nog niet. Ook die konden niet helpen om ingangen te vinden.

 





Al snel nadat ik met het kunstmodel werk was begonnen, werd ik ook benaderd voor fotografie. Dat was op zich ook leuk om te doen, maar het had een keerzijde. In de kunstwereld werd ik voor mijn werk betaald. Soms kreeg ik nog een tegemoetkoming in de reiskosten. Maar in de fotografie was dat anders. Daar kwam ik in de TFP terecht. Dat staat voor Time For Prints en dat betekende dat zowel de fotograaf als het model niet betaald werden voor hun werk tijdens de shoot. 

 




Nou is TFP heel leuk als je net begint. Je bouwt ervaring op als model en je krijgt wat naamsbekendheid. Maar de hoeveelheid foto's die je krijgt groeit en groeit en groeit. En op een gegeven moment voegen meer foto's helemaal niets meer toe. Het wordt al snel steeds meer van hetzelfde.

 






 

En dan wil je over op betaald werk. Dat kan, maar het is een ander netwerk van fotografen en daar moet je dan even toegang in krijgen. Op dat moment had ik niet veel zin om daar activiteiten in te ontplooien. Het kunstmodelwerk kostte al tijd genoeg en dat werd zonder meer betaald. Ik besloot om me vooral op het kunstmodelwerk te gaan richten en fotowerk alleen nog te doen tegen vergoeding. 

 


Er valt nog wel meer te vertellen over de wereld van de kunstmodellen. En dat doe ik binnenkort in een tweede deel. 

Eigen mogelijkheid voor tekenen naar kunstmodel

Vanaf januari kom ik met een eigen mogelijkheid voor modeltekenen onder de naam "Model met koffie". Uiteraard ga ik daar hier tegen die tijd het nodige over vertellen.



Quote van de dag


quote van de dag over modelwerk

 


Kijk naar PLR als je een vliegende start wilt maken
 
Als je je gaat verdiepen in de wereld van de artikelmarketing dan stuit je al heel snel op de term PLR. De afkorting betekent Private Label Rights. Laten we eens kijken wat dat inhoudt.

PLR artikelen koop je op internet. Vaak hele pakketten, tot 100.000 stuks aan toe.
Maar we zijn zelf op zoek naar PLR-artikelen die iets met kunst te maken hebben en gaan dus zoeken op Google naar trefwoorden als "plr painting", "plr selling art" en wat je zoal voor terminologie weet te bedenken.

Dat levert in het algemeen wel een aantal leveranciers op die je PLR artikelen willen leveren. In het Engels, want Nederlandstalig is nauwelijks te krijgen. Maar dat is zelfs wel gunstig, zoals we gaan zien. Duur zijn ze meestal niet. Met een paar duppies per artikel ben je al een heel eind. Betaling gaat meestal via het bekende Paypal en je hebt je aankoop met een paar minuten in je e-mail. Je kunt dus direct starten.

We zien dan dat we artikelen gehad hebben zonder enige opmaak. Het is allemaal in tekstformaat, zogenaamde .txt. Bewerken doen we dan ook met het programma Notepad of iets vergelijkbaars. Meestal zit er een overzicht bij wat je er wel en niet mee mag doen. In de praktijk mag eigenlijk alles wel wat we willen, maar het kan geen kwaad om er eventjes doorheen te bladeren.

We kiezen een artikel uit, uit de aangekochte collectie en vullen dat in, in de vertaler van Google. Dat levert tegenwoordig al een verbazend goede vertaling op. Ok, er staat hier en daar nog wel wat onbegrijpelijke wartaal, maar dat komt wel goed. Want het eerstvolgende wat we nu gaan doen is het door Google vertaalde stuk tekst aanpassen en herschrijven.

We halen niet alleen alle onzin er uit, maar zorgen er ook voor dat het PLR artikel ons eigen artikel gaat worden. Dat doen we door woorden en zinnen te vervangen, de onzin van de Googlevertaler om te zetten naar iets wat wel te lezen is, er eigen namen, bedrijfsnamen, landelijke en lokale begrippen etc. aan toe te voegen, zinnen of hele alinea's weg te halen maar ook juist weer toe te voegen en woorden door synoniemen te vervangen. Je moet er even wat werk in steken, maar het aanpassen van een kwalitatief goed PLR artikel kost een fractie van de tijd van wat een nieuw artikel schrijven kost.

Dat aanpassen is wel noodzakelijk. Niet alleen om het beter leesbaar en beter passend op onze website te krijgen, maar ook omdat Google checkt of nieuwe tekst al ergens op internet voorkomt. En zo ja, dan wordt het meestal genegeerd. Zonde van onze aankoop en al ons werk tot nu toe. Een voordeel van het vertalen is, dat we de meeste concurrentie al kwijt zijn. We hebben alleen nog met het Nederlandse taalgebied te maken. En we moeten dus zorgen dat onze versie voldoende afwijkt van de directe vertaling. En dat is goed en snel te realiseren.

Het grote voordeel van PLR is dat we geen materiaal moeten verzamelen, want dat is er al. Dat materiaal is ook al voor ons in de juiste structuur gezet. Aanpassen is daarmee een eitje geworden.

Het werken met PLR is in Nederland niet echt bekend. Dat is vreemd genoeg, want het heeft gewoon veel voordelen. Als je met artikelmarketing aan de gang wilt gaan (en dat is zeker aan te raden), dan is een start met deze PLR-artikelen zo gek nog niet. Probeer het maar eens. Het zal je meevallen.  

Morgen in Jetje's dag

Morgen gaan we eens kijken naar een echt Nederlands fenomeen waar de rest van de wereld met grote verbazing naar kijkt, namelijk een typisch Nederlandse verjaardag.

Colofon

Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, een ondersteunend team met een wisselend aantal medewerkers.

Bijdragen

Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft wel een leuke exposure want het weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website of weblog is altijd toegestaan. Affiliatelinks zijn niet toegestaan. 

Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact opnemen en dan kijken we graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is best veel.

 

Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:

e-mail

Chat via Messenger  

Jetje's dag op Twitter 

Jetje's dag op Facebook

Jetje's dag op Instagram

Jetje's dag op Friendweb 

Alle foto's uit Jetje's dag staan op Pinterest 

Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan hier  

Zoekt u een begrip uit de kunst? Een kunstenaar? Een kunststroming? Klik hier

 Meer onderwerpen vinden? Gebruik de inhoudsopgave!  

 


Disclaimer en copyright

privacystatement


 

Meer informatie over Team Jetje


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nieuws uit de kunstbranche

  • [JETJE GAAT BANKZITTEN] - Kunst, fotografie en modelwerk | JETJE GAAT BANKZITTEN Goedemorgen vrienden, Daar zit ik dan. Op de bank. Ik ben zogezegd aan het bankzitten. En dat z...

Populaire posts