Translate this page in your language

Zoeken in deze blog

20 oktober 2021. Jetje's meeuwendag

20 oktober 2021. Jetje's meeuwendag

 



    Maak kennis met de meeuwen van José Rault;

    Meeuwen vertonen soms een opmerkelijk menselijk gedrag als ik ze zo uit mijn raam bekijk;

    En we kijken naar het "Hoe, wat en waarom" model van Sinek.


De branding op de kust van Bretagne

Vandaag gaan we weer eens naar Wijk aan Zee, naar het beeldenpark "Zee van staal" waar we al vaker zijn geweest om de stalen plastieken die daar te vinden zijn, te bespreken.

 

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie |"Au delà des Vagues"



Een ode aan de kust. Dat is het hoog op de duinen gelegen kunstwerk "Au delà des Vagues" van de Fransman José Rault. En als we zijn beeld goed bekijken, dan vinden we er ook duidelijk elementen van terug. Eigenlijk is het niet echt één beeld, maar is er meer sprake van een beeldengroep.

 

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie |"Au delà des Vagues" 2



Dominerend in die beeldengroep is een hoekige staande figuur met een soort van vogel er bovenop. Volgens de maker zien we hier de rotsen van Bretagne met de vogels die er boven vliegen. Het is een hoekig geheel met gaten erin. Een verbeelding van de ruwe rotsen met kliffen en grotten, zoals we die aan de Franse Atlantische kust tegen kunnen komen. En kenmerkend aan die rotsen aan de zee zijn natuurlijk de golven van de Atlantische oceaan, die tegen de rotsen slaan. En ook die golf vinden we hier terug.

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie |"Au delà des Vagues" 3


Een willekeurige zeekust, waar ook ter wereld, is natuurlijk niet compleet zonder meeuwen. De ene mens kijkt gefascineerd naar het leven van deze statige vogels met hun eigenzinnige karakter en korte lontjes. Die mens heeft oog voor de bijna menselijke trekken die de vogels hebben, als ze in een grote groep samenleven. 

Iets wat overigens boeiend is beschreven in het boek (of liever boekje, want je leest het in een uur uit) Jonathan Livingston Seagull van Richard Bach, over een sympathieke jonge meeuw op zoek naar de absolute vrijheid die hij in de beslotenheid van de groep, waarin hij leeft, niet kan vinden. Want uiteindelijk draait het toch steeds om het aanpassen aan de groep. Een heel leesbaar boekje dat ook een duidelijke metafoor is van het menselijke bestaan. 

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie |"Au delà des Vagues" 4

 

Vanuit mijn huis heb ik veel zicht op grote koppels meeuwen en eerlijk gezegd heb ik weinig last van ze. Het is wel leuk om te zien, hoe menselijk ze zich soms gedragen. Ze gunnen elkaar het licht in de ogen niet. Als er eentje iets eetbaars verovert, gaat de rest er krijsend achteraan om het zo snel mogelijk af te pakken. Als er eentje op een meerpaal zit, dan is het een kwestie van tijd dat hij er door een andere meeuw zonder meer vanaf geramd wordt. Mensen die op een terras zitten te eten krijgen ook nog wel eens ongewenst bezoek dat graag even een hapje mee-eet. 

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie |"Au delà des Vagues" 5


Een ander mens kijkt slechts naar de rommel die meeuwen onmiskenbaar maken, als we ze als mensen even die kans geven. En helaas doen veel mensen dat inderdaad. In  "Au delà des Vagues" vinden we die mensen en die meeuwen terug. 

De mensfiguur die duidelijk te zien is uit een bepaalde hoek en de vogel. De meeuw die een soort samenwerking met die mens is aangegaan.

Opmerkelijk is, dat de beeldengroep is gemaakt van afvalmateriaal. Dat zien we vaker bij de beelden van de "Zee van staal", maar hier is afval van het beeld White Rhythm van Erskine gebruikt. (Vaag op de achtergrond van de bovenste foto).  Er is kennelijk bij het opzetten van de beelden van deze beeldentuin netjes met het materiaal omgegaan, als men elkaars afval gaat gebruiken. Daar kan menige netjes afval scheidende burger nog een voorbeeld aan nemen.

www.jetjesdag.nl | Model Henriëtte Sibie | Nicolaas/S fotografie |"Au delà des Vagues" 6



"Au delà des Vagues" is een rustgevende beeldengroep. Echt een beeldengroep om eens rustig bij de zitten en persoonlijke zaken te regelen. Of om gewoon eens een boek te lezen. Lekker in het gras in de duinen, in het zonnetje. Met de stalen meeuwen van "Au delà des Vagues" als gezelschap. 


Quote van de dag

quote 20 okt



verbeter de wereld en begin bij jezelf
 

Wat, Hoe en Waarom?


Wie regelmatig in de boeken duikt op het gebied van marketing (en welke ondernemer doet dat niet?) die komt daar de "gouden cirkels" theorie van de Amerikaanse cultureel antropoloog en marketinggoeroe Simon Sinek tegen.

Het model dan Sinek hanteert gaat uit van drie concentrische cirkels. De binnenste cirkel bevat het "Waarom", de middelste cirkel van de drie beschrijft het "Hoe" en de buitenste cirkel beschrijft het "Wat". Volgens Sinek werken de meeste bedrijven vanuit het "wat", namelijk datgene wat ze maken, de diensten die ze verrichten en dergelijke. En wordt geprobeerd om dat zo te doen dat er een onderscheid met de diensten van andere, gelijksoortige bedrijven, ontstaat zodat je op kunt vallen en er uniek uit kunt springen.

Daarna komen deze bedrijven vanzelf uit bij het "hoe" ze dat doen, vaak door de positieve eigenschappen van hun producten en diensten te beschrijven, wederom om de lezer aan te sporen om tot kopen over te gaan. Waarom een bedrijf die producten en diensten aanbiedt, blijft vaak onbesproken waardoor de klant de standaardreden "ze willen geld aan mij verdienen" zelf wel invult. En kopen of producten afnemen bij een bedrijf, dat alleen maar geld wil verdienen is niet echt iets dat aanspreekt. En daarom kunnen veel bedrijven zo slecht hun producten verkopen, hoe goed die producten misschien ook wel zijn.

Maar het wordt een ander verhaal, als je als marketing van een bedrijf van binnen naar buiten gaat werken en begint met het "waarom".  Want waarom zou je niet beginnen met je klant te vertellen waarom je doet wat je doet en welk doel je daar uiteindelijk mee wilt bereiken? Wil je met je product de wereld veranderen, tegen een misstand in opstand komen of wat dan ook? In de volgende stap, in de "hoe"  cirkel, leg je uit wat je doet, om dat waarom te realiseren en tenslotte vertel je in de buitenste cirkel nog het een en ander over je product.

Deze nieuwe leesvolgorde heeft een heel ander effect op de lezer en mogelijke afnemer. Hij leest eerst een reden. Is hij het daarmee eens, dan is zijn argument om niet te kopen bij een bedrijf dat alleen maar geld wil verdienen, in elk geval al helemaal verdwenen. Voelt de afnemer dezelfde motivatie als het leverende bedrijf, dan is de koop eigenlijk al bijna gesloten, onafhankelijk van de prijs van het product en de eigenschappen ervan.

Het klinkt als een interessante theorie en de Youtube video waarin dit in een zogenaamde TED-talk wordt uitgelegd door Simon Sinek zelf, behoort tot de meest bekeken video's in zijn soort. De Engelstalige maar in het Nederlands ondertitelde video is hier te vinden: https://www.strategischmarketingplan.com/marketingmodellen/golden-circle-simon-sinek/ en is zeker het aankijken waard. 

heeft er iemand iets te snaaien?


 


Contentmarketing of artikelmarketing?



Iedere kunstenaar die zich wel eens verdiept in marketing op internet en dan met name op het gebied van het schrijven van gerichte artikelen, stuit op het begrip "contentmarketing". Over het onderwerp contentmarketing is veel te zeggen en daar komen we dan ook in een ander artikel op dit blog uitgebreid op terug. Nu beperken we ons even tot één belangrijk aspect van contentwriting, namelijk het schrijven van artikelen. Puur tekst dus. Een geschreven artikel is waarschijnlijk één van de meest voorkomende vormen van content. Maar het is zeker niet de enige contentvorm die we kennen. Op al die andere vormen gaan we in de komende tijd terugkomen.
 

En een artikel kun je op verschillende manieren plaatsen. Denk daarbij aan gebruik op een eigen weblog, social media, speciale websites voor artikelen, je kunt er een PowerPointpresentatie van maken voor YouTube en het inspreken als een soort podcast. Voor de liefhebbers kun je er zelfs een vlog van maken.
 

En dan hebben we het bij artikelmarketing over artikelen die we op het internet willen plaatsen om op een rustige en indirecte manier reclame voor ons te maken. Dat gaan we dan niet op een schreeuwerige manier doen. En onze aanpak wordt al helemaal niet opdringerig. Op die manier opvallen is namelijk zeker niet de bedoeling van artikelmarketing en als we het breder willen zien, ook niet van contentmarketing.
 

Soms hebben we meer materiaal beschikbaar en zou een artikel erg groot worden. Dan brengen we het onder in een zogenaamd "white paper" dat vanaf onze website of social mediapagina is op te halen. Maar over het maken van white papers is nog wel wat meer te zeggen. En dat doen we dan ook elders op het weblog dat bij dit blog over artikelmarketing hoort.
 

Maar goed, we gaan ons hier dus richten op het schrijven van een goed artikel voor kunstenaars, die dat zelf willen en kunnen doen. Kunstenaars die het schrijven van artikelen liever uitbesteden kunnen altijd contact opnemen om te zien wat de mogelijkheden zijn. Ook op dit weblog is er informatie over te vinden.
 

Dan nog even terug naar die verschillen met contentmarketing. Is contentmarketing nu hetzelfde als artikelmarketing? Ja en nee. Je zou kunnen zeggen dat artikelmarketing een vorm van contentmarketing is, maar contentmarketing is breder. Daar vallen veel meer technieken onder, dan alleen maar artikelen.
 

Voorbeelden van die andere technieken voor contentmarketing zijn:

  • Blogging;
  • Contentmarketing;
  • E-boeken;
  • Advertorial;
  • Hergebruik van content;
  • Nieuwsbrieven;
  • White papers;

Op al deze mogelijkheden gaan we de komende tijd nog terugkomen.


Morgen in Jetje's dag

Morgen gaan we nog eens naar het poseren als kunstmodel kijken. Met bijpassende voorbeelden, uiteraard.

Colofon

Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, een ondersteunend team met een wisselend aantal medewerkers.

Bijdragen

Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft wel een leuke exposure want het weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website of weblog is altijd toegestaan. Affiliatelinks zijn niet toegestaan. 

Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact opnemen en dan kijken we graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is best veel.

 

Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:

e-mail

Chat via Messenger  

Jetje's dag op Twitter 

Jetje's dag op Facebook

Jetje's dag op Instagram

Jetje's dag op Friendweb 

Alle foto's uit Jetje's dag staan op Pinterest 

Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan hier  

Zoekt u een begrip uit de kunst? Een kunstenaar? Een kunststroming? Klik hier

 Meer onderwerpen vinden? Gebruik de inhoudsopgave!  

 


Disclaimer en copyright

privacystatement


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nieuws uit de kunstbranche

Populaire posts