30 april. Jetje's dag gaat met reces

30 april. Jetje's dag gaat met reces

 

Iedereen gaat in de zomermaanden op reces. Bij de televisie en in de politiek kan dat niet vroeg genoeg beginnen en lang genoeg duren. Dit jaar doen we bij Jetje's dag daar maar eens een keer aan mee. Maar niet helemaal vrijwillig en jammer genoeg nog in de opbouwfase. Helaas is dat niet anders. 


 

Mijn appartement gaat namelijk volledig op de schop, met daarbij het hele gebouw waar het appartement onderdeel van uit maakt. Het gaat zo te zien een heel mooi en modern complex worden, maar intussen heb ik enkele maanden geen studioruimte, geen kantoor en moet ik een tijd zelfs helemaal het appartement uit, omdat er geen keuken, toilet en badkamer in zitten. Electra en daarmee Wifi zijn minder betrouwbaar en gegarandeerd, dan normaal. Kortom, het is verstandig om even met reces te gaan en Jetje's dag even te bevriezen tot de stofwolken van de bouwvakkers wat neergedaald zijn.

 



Zoals ik in mijn vlog al toegelicht heb, ga ik wel proberen een beetje voeling met iedereen te houden en indien mogelijk ga ik zeker wel eens wat plaatsen. Maar ik ben van externe factoren afhankelijk, waar ik geen invloed op heb. Dus het zullen best een paar rommelige maanden gaan worden. Hopelijk is er dan wat definitief zicht op het indammen van het coronavirus en mag er weer wat meer. Dan kan ik de tweede helft van het jaar misschien eindelijk van start met al mijn plannen waar ik hier onder op terugkom.




Kortom, ik houd zoveel mogelijk contact. Maar het vaste ritme valt tijdelijk even weg. Het is even niet anders.



Een vooruitblik na het reces

In 2013 heb ik een tijdlang een kleine galerie gehad op de Vischmarkt in Harderwijk. Dat is enorm goed bevallen, maar door problemen met het pand moest ik er helaas vrij abrupt mee stoppen. Daarna kwamen er andere zaken op mijn pad, waardoor een doorstart tot eind 2019 op de plank is blijven liggen. Toen besloot ik het weer op te pakken en....daar hadden we Corona. 


Nu, daar hoef ik niemand iets over te vertellen, nietwaar? Kortom, alles liep een enorme vertraging op. Nu lijkt er wat spaarzaam licht aan het einde van de tunnel te komen, maar we hebben inmiddels allemaal wel geleerd dat het beleid van de overheid onnavolgbaar is en dat je er speciaal voor gestudeerd moet hebben om er enige logica in te ontdekken. Niets is zeker, dat is de enige zekerheid die we nog hebben.

Voor de galerie in Harderwijk op de Vischmarkt

Indekken tegen overheidsonlogica is van groot belang

En we hebben geleerd dat je je tegen allerlei zaken niet genoeg kunt indekken. Natuurlijk komt er straks weer een fysieke galerie. Ik ben al eens aan het rondkijken geweest in verschillende plaatsen en ik heb ook wel al het een en ander gezien dat interessant lijkt. Maar ik heb ook gezien met welk een gemak de overheid je als ondernemer aan de kant schuift en de boel dicht gooit. Dus moet er naast die fysieke galerie ook een onlineversie komen. Nu werken online galeries in de praktijk nauwelijks. Dat heeft te maken met het feit dat kunst kopen toch een kwestie van het kopen van emotie is. En als er iets online niet over te brengen is, dan is dat wel emotie. Nu denk ik een oplossing gevonden te hebben, die de afgelopen maanden uitgetest is. Daarbij worden meer media ingezet, dan alleen internet en dat geeft toch een heel ander effect. Maar het kost tijd om te maken.


Galerie Mocca in Harderwijk op de Vischmarkt
Kunst van Ellen Meyer aan de wand en beeldjes van Willem Bultman

 

Kunst verkoop je bij de vernissage

Nog een andere constatering uit de praktijk is, dat de verkoop bij galeries vooral tijdens de opening ( of zeggen jullie liever vernissage?) plaatsvindt. Wat ligt dus voor de hand? Inderdaad, veel openingen organiseren, bijvoorbeeld door te gaan werken met reizende exposities in pop-up galeries. Ook dat concept werk ik uit, maar dit heeft best veel consequenties. Transport bijvoorbeeld en tussentijdse opslag waar geschikte ruimte voor moet komen.

Weg met die ruimtes, waar kunst aan de wand hangt

Er zit dus best wel wat organisatie aan vast. Want ik ben ook nog eens eigenwijs genoeg om aan het concept te willen sleutelen. Een galerie is nu, wat cru gezegd, vaak een ruimte waar kunst aan de wand hangt, die mensen mogen bekijken en mogen kopen. Maar voor 80% van de Nederlanders is een galerie een elitaire onderneming, waar men niet zo gauw naar binnen zal (durven) stappen. Hoe vaak ik in Harderwijk niet gevraagd ben, of men zomaar gratis naar binnen mocht? Het zou je verbazen. Hoeveel mensen zich niet excuseren, omdat ze eigenlijk niets van kunst afweten? Dat zou je nog meer verbazen.

Dat concept van die winkel met schilderijen aan de muur moet dus heel anders. En de groep, die over de drempel durft te stappen, moet drastisch vergroot worden. Er ligt door die vergroting een enorme markt open, veel groter dan de huidige. Er moet dus op een zeer laagdrempelige manier aandacht voor kunst worden gevraagd. En dat doe je niet met een hele deftige galerie met moeilijke, hoogdravende kunst tegen gigantische prijzen. Integendeel.

Jetje's Art Fun gaat leuk worden

Dus dat wordt een belangrijk uitgangspunt. Ik heb voor het bereiken van grote groepen een uitgebreid concept klaar liggen onder de naam "Jetje's Art Fun" dat direct na corona uitgebreid aan de man gebracht zal gaan worden. Met als doel dus, om eens heel andere groepen te bereiken en te interesseren, dan de mogelijke kopers die in die ene vijver zitten, waar iedere galerie in aan het vissen is.

En er moet een voorraadje kunst komen

Maar er hing ook kunst aan de wand in die galerie, weten jullie nog? En dat moet ook ergens vandaan komen. Bij kunstenaars vandaan, uiteraard. Maar veel kunstenaars verkopen niet zo graag. Die gaan er vaak van uit, dat hun kunst zo goed is, dat deze verder zichzelf wel verkoopt. Op zich natuurlijk een prima uitgangspunt, zij het, dat niemand weet, dat die zichzelf verkopende kunst er is. 

Dus daar zul je als kunstenaar toch echt de nodige inspanning in moeten steken. Over wat dat voor inspanning zou moeten zijn,  daar over heb ik hier met team Jetje aardig wat kennis en ervaring in huis. Zowel online als offline marketing hebben niet zo heel veel geheimen. 

 

 

Een praktijkvoorbeeld: We zijn drie maanden in de lucht met Jetje's dag. De tweede maand groeide met 50%, de derde maand groeide nog eens met 100%. Je mag dus wel stellen dat team Jetje wat groei weet te maken. Dit temeer daar er nog nooit één cent aan reclame is uitgegeven :-) .

Een hele serie workshops over allerlei vormen van marketing, ondersteund met boeken, software, websites etc. ligt er al op de plank. Dat betreft marketing in de echte wereld in de winkelstraat en via internet en social media. Vooral online marketing kan boordevol zitten met peperdure valkuilen, dus daar komt een goedkopere aanpak voor. Zonder de geldvretende goeroes, die nu hun boterham vooral verdienen met inspelen op de onwetendheid van hun klanten.

Nu staan kunstenaars niet bekend om hun enorme financiële reserves, dus ook daar ga ik rekening mee houden. Er zijn nog wel wat andere concepten denkbaar, dan het overhandigen van geld. Bijvoorbeeld Vincent van Gogh betaalde een groot deel van zijn kosten met schilderwerk. Daar liggen beslist mogelijkheden, maar het moet nog wel uitgewerkt worden. Maar zie het even als een voorbeeld, dat ik in andere concepten denk dan alleen in geld.

Naar een persoonlijke aanpak

Die kunstenaars moet ik wel zien te bereiken. Dat ga ik ook op een persoonlijke manier doen. Ik geloof niet meer zo in werken met social media. Ik heb daar teveel mis zien gaan en het is zo gruwelijk oppervlakkig. Om nog maar te zwijgen over het massale aanbod. Dat is echt extreem en ga daar dus maar eens tussen opvallen.

Face to face is altijd nog de allerbeste manier van communiceren die er is. En dat wordt dan ook het uitgangspunt van de communicatie met de kunstwereld. Overigens reken ik ook bepaalde vormen van fotografie onder de kunstwereld. Dus waar hier kunstenaar staat, mag je ook fotograaf lezen. Die face to face communicatie ga ik op verschillende manieren vorm geven.

Kortom, ik heb nog wel wat te doen. En dat is goed, want stilzitten is aan mij totaal niet besteed. Het zal inmiddels wel duidelijk zijn, dat ik wel streef naar een flinke omvang van het geheel. Schaalgrootte is tegenwoordig nodig om bepaalde activiteiten van de grond te krijgen.

Geen zwaar commercieel verhaal. Plezier staat voorop

Maar het wordt geen zwaar commercieel verhaal. Plezier staat bij mij voorop. Plezier in het verder helpen van mensen, plezier in het duidelijk maken, waar kunst voor staat en hoeveel rust en voldoening zowel het maken als het bezitten van kunst kan geven. Zorgen voor plezier voor een grote groep en niet alleen een kapitaalkrachtige elitaire groep. Als ik dat weet te bereiken, dan is het wat mij betreft voldoende als ik de kosten die anderen mij in rekening gaan brengen, vanuit het bedrijf kan betalen. Ik streef dus naar een kostendekkend geheel.

Op dus naar een disruptieve )* aanpak van de kunsthandel, zoals dat heet. Is dat geen leuk streven, in tijden waar alles, maar dan ook alles, om geld, aanzien en je imago draait?  


 )* disruptief wil zeggen, dat je niet benauwd bent om alles ter discussie te durven stellen en desnoods volledig op zijn kop te zetten.



Wanneer morgen is, is nog niet helemaal duidelijk, maar dat er ook voor Jetje's dag weer een morgen komt, is wel zeker.

Colofon

Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, een ondersteunend team met een wisselend aantal medewerkers.

Bijdragen

Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft wel een leuke exposure want het weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website of weblog is altijd toegestaan. Affiliatelinks zijn niet toegestaan. 

Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact opnemen en dan kijken we graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is best veel.

 

Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:

e-mail

Chat via Messenger 

Jetje's dag op Facebook

Jetje's dag op Instagram

Jetje's dag op Twitter  

Jetje's dag op Friendweb

Alle foto's uit Jetje's dag staan op Pinterest 

Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan hier 

 


Disclaimer en copyright

privacystatement


 

Meer informatie over Team Jetje

1 opmerking:

Nieuws uit de kunstbranche

Populaire posts

Zoeken in deze blog