21 april. Jetje's modelfotografie

21 april. Jetje's modelfotografie

 

Jetje gaat in de modelfotografie


In de Jetje's dag van 20 april hebben we het al gehad over de verschillende vormen van fotografie, die we zoal tegenkomen. Ik heb toen al aangekondigd met een aantal voorbeelden te komen en daar gaan we vandaag eens naar kijken. Deze foto's zijn speciaal gemaakt als voorbeeld voor de blogpost van vandaag.



Modelfotografie is al enorm oud. Toen de fotografie nog in de kinderschoenen stond, zagen we eerst de stadsgezichten en al heel snel de modelfoto's. Wat in die tijd nog lastig was, want je moest soms tot een kwartier stilzitten om geen bewogen foto te krijgen. De lichtgevoelige stoffen die men toen gebruikte waren nog niet echt gevoelig. Dus die stoffen hadden een lange belichtingstijd nodig om een beeld te vormen. En al die tijd moest je als model stilzitten. Daar hadden ze overigens handige klemmen voor bedacht om je hoofd mee vast te zettenšŸ˜€šŸ˜€  



Maar de neiging van mensen om zich vast te laten leggen was er al vroeg, dat is duidelijk.

We hebben het over modelfotografie als het model eigenlijk het enige onderwerp op de foto is. Dat klinkt gemakkelijker dan het is, want het betekent, dat het model interessant genoeg moet zijn, om de foto tot zijn recht te laten komen. Het model moet de foto "dragen", zoals dat heet en er zijn minder fotomodellen die dat beheersen dan je zou denken.

Natuurlijk, van ieder mens kun je een modelfoto maken. Maar levert dat ook een mooie modelfoto op die voor iedereen interessant is om te bekijken? Of wordt het een foto die alleen de moeite van het bekijken waard is, voor degene die er op staat? En misschien voor de fotograaf die de foto gemaakt heeft?



Themashoot 

Laten we eens kijken wat er bij een themashoot komt kijken. Dat is allereerst een thema en dat is soms al lastig genoeg. Alles is al gemaakt, in vele gevallen zelfs al heel vaak. En we willen wel eens iets anders als bodyscapes en low key. Dus pakken we een thema en gaan dat uitwerken, waarbij we een aantal stappen aanhouden. Elke stap heeft te maken met een bepaald aspect van de modelfotografie. Er zijn acht van die stappen.

Als je een modelfoto wilt maken, dan moet je rekening houden met flink wat factoren, die ieder voor zich een rol spelen in het grotere geheel. We denken bij die factoren dan bijvoorbeeld aan:




1. Het model zelf

Heeft het model uitstraling van zichzelf? Heeft het model durf of is het wat geremd? Kan het model zich presenteren? Heeft het model achtergrondkennis? Is het een ervaren model? Kortom, een paar voorbeelden van de lange rij eigenschappen, waarover een model kan beschikken, maar die niet altijd van nature aanwezig zijn.

2. De poseerplek

Met de poseerplek bedoelen we dat waar het model op staat, zit, ligt etc. Dat kan nogal wat verschil maken. Van een model dat ergens in een grote ruimte staat, wordt meer gevraagd, dan van een model dat in een sfeervol aangeklede ruimte zit. Hier kun je als fotograaf natuurlijk gemakkelijk veel veranderen.




3. Kleding van het model

Met kleding kun je veel doen, maar het is ook gevaarlijk. Niet elk kledingstuk is voor elk model geschikt. Met name de meer "gewaagde" kleding van leer, lak en wetlook wil nog wel eens "over de top" gaan. Het model wordt dan een soort karikatuur van zichzelf, wat nooit de bedoeling kan zijn. Zeker bij een model dat van zichzelf wat weinig uitstraling heeft, ligt dit op de loer.
 

Kleding kun je ook weglaten. Dat is ook populair. Maar of het altijd een interessante modelfoto oplevert, kun je je afvragen. Het ontaardt al snel in een foto van een blote dame of blote man, waarbij de kijker zich afvraagt waarom deze persoon niet even iets aangetrokken heeft. Het vereist een topmodel om van een volledig ongeklede foto nog iets leuks te maken. Eenvoudig weg, omdat naakt nu eenmaal heel gewoon is. Een paar kledingstukken als accent doen dan al wonderen. Het gebruik van felle kleuren doet vaak ook heel veel.

4. Bezigheden van een model

Nu het model ergens staat of zit en (al dan niet) gekleed is, komen we uit bij bezigheden. Niets is zo saai, zowel voor het model, als de fotograaf, als de kijker, als een model dat maar wat staat te staan. Een collegamodel sprak in deze van een "bushaltestandje" wat deze manier van poseren heel goed typeert. Het is vrijwel onmogelijk om daar iets van te maken. Kortom, als model moet je dingen doen. Je moet met iets bezig zijn, dat ofwel het beeld ondersteunt of juist heel bizar is in de omgeving. Maar belangrijk zijn de bezigheden wel.

5. Poseerhouding

En dan is het natuurlijk ook de poseerhouding. Die moet zo naturel mogelijk zijn, maar veel modellen gaan toch wat vreemde en geforceerde houdingen aannemen, zodra ze een camera zien. Het hoofd iets schuin omhoog, alsof je als model naar de maan en de sterren kijkt, is bij veel modellen heel geliefd. Niet doen dus. Zoek naar originele houdingen. Spit desnoods een paar voorbeeldenboeken door. Die bestaan en kunnen heel nuttig zijn. Voor een paar euro ben je klaar. 


6. Attributen

En dan is het zaak om de nodige attributen bij elkaar te verzamelen, die je bezigheden en houding kunnen ondersteunen. Denk daar vooraf dus goed over na. Wat ga je waarmee doen? Die vraag moet je niet alleen kunnen beantwoorden, je moet zelfs een serie antwoorden hebben. Reken niet op de fotograaf. Die heeft soms wel wat attributen ("props" zegt de fotograaf), maar kan natuurlijk niet alles hebben. Dus zorg ook als model voor de nodige spullen, die je op shoots kan gebruiken. De kringloopwinkel kan een pure schatkamer zijn op dat gebied.

7. Locatie

De locatie is ook iets, dat de uiteindelijke modelfoto gaat bepalen. Zorg voor originele locaties. Of voor een studio, maar een studio heeft vaak iets klinisch. Dat betekent dat je er hele mooie foto's maken kunt, waarbij je veel zelf kunt regelen, maar er moet wel aandacht aan geschonken worden om de omgeving aan te kleden. Doe je dat niet, dan heb je al snel weer dat model dat maar een beetje in de ruimte staat te staan. Steek daarom als fotograaf moeite in het aanleggen van een verzameling locaties, waar je met een model naar toe kunt gaan. Het verdient zich terug in mooiere en meer sfeervolle foto's

8. Fototechniek

Hier kan de fotograaf zich uitleven. Met verschillende technische hulpmiddelen kun je veel doen. Denk aan verschillende soorten objectieven, het gebruik van (effect-)filters, zoals softfocus filters en dergelijke, of het werken met licht. Dat kan natuurlijk daglicht zijn, maar ook lampen en flitsers hebben hun eigen mogelijkheden en beperkingen. Een reflectiescherm kan handig zijn, maar vraagt vaak de hulp van een assistent. Je kunt als fotograaf het moment van de dag kiezen. Speciaal zijn de momenten rond de zonsopgang en zonsondergang. Maar ook het begin of einde van de nacht kan speciale effecten geven.

We hebben nu acht punten, die het mogelijk maken om enorm veel variatie in onze modelfoto's te krijgen. Als je systematisch te werk gaat met deze punten, is er vrijwel geen onderwerp waar geen modelfoto's over te maken zijn.

We gaan er hier in Jetje's dag dan ook beslist nog op terugkomen.

Als illustratie hebben we deze keer een aantal wat meer geposeerde modelfoto's toegevoegd. Hierbij ligt de nadruk dus minder op het uitbeelden of illustreren van iets, zoals we meestal doen bij Jetje's dag. Het is puur het weergeven van een model. Ook wel weer leuk, want het is weer eens iets anders.




Quote van de dag


 
 

Tips en trucs uit de wereld van de internetmarketing

Hoe schrijf je een artikel, dat Google ook leuk vindt?


Een artikel, dat via Google of een andere zoekmachine te vinden moet zijn, dient zogenaamd SEO vriendelijk te zijn. SEO staat voor Search Engine Optimisation. SEO is kortweg de kunst om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google terecht te komen. 
 
Maar hoe ziet een SEO vriendelijk artikel er eigenlijk uit? Vraag het aan honderd SEO deskundigen en je krijgt waarschijnlijk 100 verschillende antwoorden. Het probleem is dat veel marketing ‘goeroes’ nog steeds vastzitten in het verleden, als het gaat om de beste strategieĆ«n, om een ​​bericht naar de top van Google te krijgen. Het resultaat is vooral veel inhoud, van vrij lage kwaliteit en heel veel tijdsverspilling. Een ander probleem is dat Google de trucjes waar de SEO goeroes tijdelijk mee scoren, snel doorziet en in het algemeen ook nog eens bestraft. Wat vandaag een gouden idee van een goeroe is, kan morgen zorgen voor een eervolle, maar onvindbare plek op pagina 38342 van de zoekresultaten. Ofwel, gebruik geen trucjes. Nu niet. Nooit niet! Het geeft gegarandeerd gezeur. 

De beste manier om een ​​artikel SEO vriendelijk te maken, is eigenlijk vrij eenvoudig, dus laten we eens kijken wat je moet weten ...

Zorg voor zoveel mogelijk waarde voor je lezers

Om te begrijpen hoe je het beste SEO vriendelijke artikelen schrijft, loont het om een ​​beetje in de mindset van Google te komen. Hoe denkt Google? Wat probeert Google te bereiken? Wat wil Google? Dat is een gemakkelijke vraag. Google wil geld verdienen. En hoe verdient Google (veel) geld?

Het antwoord is simpel: Google wil zijn gebruikers van dienst zijn, door ze te linken naar de allerhoogste kwaliteit informatie en de meest relevante inhoud die het kan vinden. Als Google kwaliteit levert, dan komt men later weer terug. En dan ziet men de advertenties, die Google in de zoekresultaten voorschotelt en waar Google goed van leeft. Google heeft het grootste belang bij tevreden gebruikers van zijn zoekmachine. 

Dus alle signalen die je naar Google kunt sturen om te laten zien dat je inhoud van hoge kwaliteit en relevant is, zullen uiteindelijk resulteren in een boost voor je SEO. De vraag is natuurlijk hoe je dat doet Ć©n hoe het duurzaam wordt, in de zin dat het niet door Google bestraft wordt.

Een voorbeeld is het opnemen van uitgaande links naar andere nuttige bronnen, die relevant zijn voor de inhoud van je site. Dit laat Google zien dat je geĆÆnteresseerd bent in het verstrekken van zoveel mogelijk informatie aan je lezers. Je bent niet alleen je eigen site aan het promoten, maar je promoot het onderwerp. Precies zoals Google het graag ziet. En je gebruikt anderen om je beweringen te staven, wat nauwkeurigheid suggereert. Veel mensen zijn huiverig om mensen via links naar een andere site te sturen. Weg is weg, tenslotte. Toch is het Ć©Ć©n van de weinige manieren om je teksten waardevol te maken. Ook voor Google. Kijk eens naar je eigen teksten. Hoe vaak link je trouwens op je website naar anderen? Vrij weinig of helemaal niet, zo durf ik te wedden. 

Maar wat een uitgangspunt als dit nooit zou moeten betekenen, is een zelfbedachte regel dat ‘elk artikel ten minste twee naar buiten gerichte links nodig heeft’. Een dergelijke aanpak met regels mist het punt volledig. Zo'n aanpak met regels gaat namelijk een voorspelbaar patroon op je website creĆ«ren. En voorspelbaarheid wordt door zoekmachines al heel snel gezien als een vorm van manipulatie. Neem gewoon links op wanneer dat relevant en nuttig voor je lezers is. Niet meer, niet minder. Houd het natuurlijk en logisch.

Het is ook om deze reden dat Google's robot graag lange inhoud leest. Die is namelijk waarschijnlijk wel informatief. Een tekst van minder dan 300 woorden wordt niet eens meer gezien. Wil een tekst een kansje maken in Google, dan is ongeveer 800 woorden wel het minimum. Liefst meer. Nog liever heel veel meer.  Hoewel onderzoeken op dit gebied natuurlijk altijd qua lengte variĆ«ren, wordt over het algemeen aangenomen, dat de ideale lengte van de inhoud voor SEO ongeveer 1.800 woorden is. Hoe lang zijn jouw artikelen eigenlijk? 

Het werken met sleutelwoorden


Het is pijnlijk om te zien, maar sommige SEO goeroes denken nog steeds dat een goed SEO artikel er eentje is, waarin dezelfde zoekwoorden, (ook wel trefwoorden of keywords genoemd) keer op keer worden herhaald. De tekst wordt daardoor voor menselijke lezers compleet onleesbaar. Het strooien met trefwoorden, zonder op de inhoud en context te letten, is Ć©Ć©n van de snelste manieren om je teksten bij Google als spam te markeren. En als Google het niet doet, dan doen de menselijke lezers op je site het wel. Ze klikken weg en komen nooit meer terug. En spam verdwijnt bij Google ook naar plaats 84422. Onthoud dat goed. 

In plaats daarvan moeten zoekwoorden zeer spaarzaam worden gebruikt. Een dichtheid van ongeveer 1-2% wordt aanbevolen, maar alleen als dat nodig is en als het echt van nature past bij de inhoud en niet kunstmatig wordt aangebracht. Dit is dus ook een hele goede reden, om langere inhoud te schrijven, omdat er in langere berichten gewoon meer ruimte zit om een trefwoord vaker te gebruiken. Maar kijk echt uit voor het herhaaldelijk gebruik van zoekwoorden. Het werkt niet meer. Echt niet. Heb je veel trefwoorden in je teksten zitten?

Het is ook belangrijk om te erkennen, dat synoniemen en gerelateerde termen net zo belangrijk, zo niet belangrijker zijn. Probeer rond het onderwerp te schrijven en laat verwante termen voorkomen in je tekst. Omschrijf het onderwerp. Gebruik er synoniemen voor. Gebruik meervoudsvormen. Dit omschrijven van het onderwerp, is iets waarvan je kunt verwachten dat het in de toekomst een steeds grotere rol gaat spelen. Maak je veel gebruik van synoniemen voor je zoekwoorden? Nee? Dan zou ik daar snel aan gaan beginnen.

Leesbaarheid van je verhaal


Deel je verhaal op in logische delen en voorzie elk deel van een aantrekkelijke tussenkop. Ook die moeten je lezers aanzetten om nog verder te lezen. Je zult niet snel te veel koppen gebruiken, dus doe dat gewoon. Gebruik wat grotere lettertypen (14 punts is een goed compromis). En zorg voor een goed lopende tekst om lezers op je pagina's vast te houden. En de tijd die men op je pagina doorbrengt is Ć©Ć©n van de dingen waaruit Google de kwaliteit van je teksten bepaalt. Het is dus van belang om hier aandacht aan te besteden. 

Tot slot

Voldoet je artikel aan de hierboven genoemde punten? Dat is nog geen garantie voor een superhoge notering, maar je artikel zal wel beter dan de massa gaan scoren. En dat is al heel wat waard, temeer daar het met enige ervaring nauwelijks meer extra tijd kost om er iets mee te doen. 


Morgen is het "earth day", de dag van de aarde. En dat is natuurlijk ook echt iets voor Jetje's dag om eens naar te gaan kijken.

Colofon

Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriƫtte Sibie samen met Team Jetje, een ondersteunend team met een wisselend aantal medewerkers.

Bijdragen

Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft wel een leuke exposure want het weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website of weblog is altijd toegestaan. Affiliatelinks zijn niet toegestaan. 

Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact opnemen en dan kijken we graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is best veel.

 

Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:

e-mail

Chat via Messenger 

Jetje's dag op Facebook

Jetje's dag op Instagram

Jetje's dag op Twitter  

Jetje's dag op Friendweb

Alle foto's uit Jetje's dag staan op Pinterest 

Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan hier 

 


Disclaimer en copyright

privacystatement


 

Meer informatie over Team Jetje


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nieuws uit de kunstbranche

Populaire posts

Zoeken in deze blog