Jetje bouwt met melbatoast
Melbatoast kennen we allemaal van de verjaardagen, waar het bord met toastjes met lekkernijen langs gaat; | ||
Waarom kopen we eigenlijk dingen?; | ||
Elburg is een mooi plaatsje aan de vroegere Zuiderzee. |
Toastjes, wie kent ze niet?
We kennen ze allemaal, de oergezellige familieverjaardagen, allemaal in een grote kring. En één van de hoogtepunten van de avond is dan het rondgaan van een schaal met toastjes met sandwichspread en andere lekkernijen. Die toast is dan vaak van die melbatoast.
Eerst maar een stukje geschiedenis van de melba toast. Die geschiedenis begint met de in Australië geboren operazangeres Helen Porter Mitchell. Mitchell trad op onder de artiestenaam Melba, (afgeleid van Melbourne) en was permanent in oorlog met haar gewicht. Gelukkig werd zij hierbij ondersteund door Auguste Escoffier, een legendarische kok van het Savoy Hotel in Londen. Om Melba te steunen in haar strijd tegen overgewicht bedacht Escoffier een krokante dunne toast.
Maar goed, we weten nu allemaal waar we het over hebben. Blijft de vraag of je er nog meer mee kunt doen, dan je gasten verwennen op je verjaarspartijtje. Misschien een kaartenhuis van bouwen? Dat is echt iets voor Jetje. Eens kijken hoe hoog je met het kaartenhuis komen kunt?
Het bouwen van een goed kaartenhuis is wel wat lastiger dan met speelkaarten die er normaal voor worden gebruikt, want deze mislukte koekjes zijn verre van recht aan de zijkant. Maar aan de andere kant vergroot dat de uitdaging weer en daar doen we het uiteindelijk voor, nietwaar?
Inleiding
Consumeren doen we meestal gedachtenloos. Soms hebben we echt iets nodig. Soms hebben we het gevoel dat we iets moeten hebben, zonder er eigenlijk echt een andere reden voor te hebben, dan dat het eens soort gevoel is.
Voor de verkopende partij is het natuurlijk buitengewoon interessant waarom je overgaat tot consumeren, om het even in economische termen te zeggen. Uiteindelijk wil die partij aan je verdienen. En daarom wil die zoveel mogelijk van je weten, waarbij de drijfveren waarom je tot een koopactie overgaat natuurlijk heel belangrijk zijn.
Zeker als je je zelf later wel eens afvraagt waarom je een bepaalde aankoop eigenlijk hebt gedaan, is het heel interessant om de volgende punten eens na te lopen, om eens te kijken of je daarin uit kunt vinden wat nu je onbewuste drijfveer was.
Het volgende overzicht gaat vooral over aankopen, die niet nodig zijn om te overleven. Het is duidelijk dat je bij het betalen van de huur of de rente en aflossing van de hypotheek niet veel drijfveren nodig hebt. Doe je het niet, dan word je uit je huis gezet. Zo simpel is dat. Iets soortgelijks geldt natuurlijk voor de eerste levensbehoeften. Eten moeten we tenslotte allemaal. Daarom gaat dit overzicht met onbewuste menselijke drijfveren om te gaan consumeren vooral over de "extra's". De aankopen die we doen, maar die we mogelijk ook nog uit kunnen stellen. Of die we in een opwelling doen.
De lijst heeft geen vaste volgorde, waar u iets uit af zou kunnen leiden, maar is vrij willekeurig samengesteld. Bedenk ook, dat de volgorde voor iedereen anders is. Maar dit is in elk geval een lijst met de meest genoemde redenen, dus kies maar wat u het meeste aanspreekt.
Overigens hebben we het nu steeds over kopen, want dat is de meest voorkomende actie bij consumeren, maar het is zeker niet de enige. Eigenlijk vallen heel veel menselijke acties wel onder consumeren. En dus doen we niet moeilijk en pakken allerlei acties erbij, die direct of indirect met kopen te maken hebben. Is het niet direct dan wel in de toekomst.
De lijst met drijfveren:
1. Om geld te verdienen (liquiditeit);
2. Om vermogen te laten groeien (vermogensgroei);
3. Om geld te besparen c.q. kosten te verminderen;
4. Om tijd te besparen;
5. Om inspanningen te verminderen, of zelfs te voorkomen;
6. Om meer comfort te krijgen;
7. Om een schonere omgeving te krijgen;
8. Om gezonder te worden;
9. Om aan fysieke pijn te ontkomen;
10. Om spijt (psychische pijn) te voorkomen;
11. Om lof voor iets te ontvangen;
12. Om populair te zijn;
13. Om plezier te verhogen;
14. Om nieuwsgierigheid te bevredigen;
15. Voor het beschermen of ten behoeve van de eigen familie;
16. Om een bepaalde stijl uit te dragen;
17. Om mooie dingen om je heen te verzamelen;
18. Om aan een directe behoefte te voldoen;
19. Om anderen na te doen;
20. Om moeilijkheden te voorkomen;
21. Om kritiek te voorkomen;
22. Om te laten zien, dat je een individu bent;
23. Om een reputatie te beschermen;
24. Om kansen te grijpen als die zich voordoen;
25. Om een veilig gevoel te krijgen;
26. Om het werk gemakkelijker te maken;
27. Om kennis op de doen / iets te leren;
28. Om het andere geslacht aan te trekken;
29. Om bestaande bezittingen te beschermen.
Elburg
Langs de oude Zuiderzee, nu IJsselmeer met de verschillende randmeren, vinden we nog allerlei oude vissersplaatsen. En eentje daarvan is het leuke oude stadje Elburg. Wat extra leuk aan Elburg is, is het gebruik van kunst in de openbare ruimte. Op de bijgevoegde foto's zien we daar ook een leuk voorbeeld van.
Colofon
Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, een ondersteunend team met een wisselend aantal medewerkers.
Bijdragen
Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft wel een leuke exposure want het weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website of weblog is altijd toegestaan. Affiliatelinks zijn niet toegestaan.
Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact opnemen en dan kijken we graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is best veel.
Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:
Alle foto's uit Jetje's dag staan op Pinterest
Natuurlijk ook te vinden op Linkedin
Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan hier
Zoekt u een begrip uit de kunst? Een kunstenaar? Een kunststroming? Klik hier
Meer onderwerpen vinden? Gebruik de index!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten