Translate this page in your language

Zoeken in deze blog

5 November 2021, Dag van de wijsheid

 

5 November 2021. Dag van de wijsheid

 



  Je moet wel heel wijs zijn om uit de brei van definities en omschrijvingen te kunnen halen wat nu wijsheid is;

  Wijsheid lijkt een erg persoonlijk begrip;

  Geen leuk onderwerp voor je contentmarketing? Raadpleeg je lezers of je klanten.

Jetje doet een keertje aan yoga


Wat is wijsheid in deze?

Eigenlijk is 5 november het begin van de week van de mediawijsheid. Hierbij wordt kennelijk gekeken naar de omgang op scholen met de media? Maar wie vertelt er dan wat wijsheid nu eigenlijk is? Hoe kun je iets bestuderen op een school, als je het begrip alleen gevoelsmatig, maar niet exact voor ogen hebt? Dat kan niet anders dan heel lastig zijn, nietwaar?

Jetje doet een keertje aan yoga


Geschiedenis en religie maken het eerder vager

De geschiedenis leert ons dat er al vroeg iets als wijsheid werd erkend. Sommige mensen waren kennelijk wijzer dan anderen. Eén van de oudste boeken met geschiedenis is de Bijbel. In de Bijbel heeft wijsheid altijd iets te maken met exact dat te doen wat God van je wil. In het Bijbelboek Spreuken, vers 8-9, is te lezen over wat wijsheid in dit kader is, en het grote belang ervan. En later komen we in het nieuwe testament de bekende drie wijzen uit het Oosten tegen. De katholieke kerk kent een groot aantal heiligen, die als wijze mensen werden en worden beschouwd. Een zoektocht naar wijsheid vanuit een religieuze achtergrond laat in feite alles open. Maar waar zocht men in de geschiedenis nu eigenlijk exact naar als men het over wijsheid had? Daar is weinig over te vinden.

Jetje doet een keertje aan yoga


Filosofie ofwel wijsbegeerte maakt het nog niet duidelijker

Het vakgebied van de filosofie, niet voor niets ook wel "wijsbegeerte" genoemd, zoekt op velerlei manieren naar wijsheid. Maar als leek, die op zoek is naar de betekenis, loop je daar ook vast in allerlei beschouwingen. Tja, is het geven van beschouwingen niet een soort kerntaak van de filosofie? Op zoek naar wijsheid kom je er niet veel verder, anders dan de conclusie dat er heel veel meningen zijn. Het vraagt een wijs iemand om daar nog een keuze uit te maken.

Jetje doet een keertje aan yoga


Wijsheid in de digitale tijd

Wat is wijsheid dan in deze digitale tijd, waarin we denken in termen van 1 en 0? True of False? Waar of niet waar? Het antwoord moet dan te vinden zijn op het internet, nietwaar? Google weet immers alles. En Facebook denkt dat ze alles weten. Volgens een definitie van het internet:

Jetje doet een keertje aan yoga


"Wijsheid of levenswijsheid is de kunst om in alle levensomstandigheden op de juiste manier te oordelen en te handelen." 

Het probleem met dit soort pogingen tot definitie is eigenlijk dat je de vraag "wat is wijsheid" weer verlegt. Want wat is in bovenstaande definitie nu de juiste manier van handelen of oordelen? Wie bepaalt dan wat de beste handelswijze is? Wie bepaalt eigenlijk wat het beste oordeel ergens over is? Daar zijn toch geen regels voor? Is dat uiteindelijk weer een wijs persoon die dat doet? Dan komt de definitie daarmee terecht in een cirkelredenatie. Daar komen we niet verder mee of om het op een andere manier te zeggen: Daar worden we niet wijzer van. 

Jetje doet een keertje aan yoga


Wijsheid staat helemaal los van kennis

Wijsheid is beslist niet hetzelfde als kennis, daar zijn de meeste bronnen van wijsheid het wel over eens. Je kunt kennis opdoen op school, op de universiteit, uit zelfstudie. Noem maar op. Er zijn duizenden manieren om feiten te leren. Je opgedane kennis kun je ook testen. Je weet iets wel of je weet het niet. Maar met dergelijke kennis komen we niet dichter bij het begrip wijsheid.

Jetje doet een keertje aan yoga


Kan ervaring tot wijsheid leiden?

Kun je kennis dan misschien relateren aan ervaring? Volgens sommigen in de literatuur wordt wijsheid door ervaring verkregen. Mensen met heel veel levenservaring zijn daarmee automatisch wijze mensen. Maar helaas, ook hier is men het weer niet over eens. Deze personen zijn van oordeel dat juist onervaren mensen, zoals bijvoorbeeld kinderen, heel wijs kunnen zijn, omdat ze onbevangen en niet bevooroordeeld door de ideeën van anderen in de wereld staan. Inderdaad kunnen kinderen wijze woorden spreken, maar vaak toch te midden van een grote hoeveelheid fantasie. En dat holt die kinderlijke wijsheid dan weer flink uit. 

Jetje doet een keertje aan yoga


Is het begrip wijsheid persoonlijk en gevoelsmatig?

Hoe meer ik er in duik, hoe meer ik het gevoel krijg, dat we bij het begrip wijsheid met iets puur gevoelsmatigs te maken krijgen. Het is allemaal verre van concreet en de vraag "is wijsheid wel te definiëren?" dringt zich steeds meer op. Want is wijsheid ook geen relatief begrip? Iemand met een laag IQ zal een ander al snel een wijs persoon vinden, omdat die verder denkt dan hij zelf doet. Maar bij iemand die al een hoog IQ van nature heeft meegekregen, zal het heel lastig zijn om die nog op een wijze manier tegemoet te treden. Het zal niet meevallen om een begaafd persoon nog met wijsheden te imponeren. 

Jetje doet een keertje aan yoga


Wijsheid en kwaliteit zijn beiden niet te definiëren

Wat wijsheid is voelen de meeste mensen instinctief wel aan. Ze hebben er wel een gevoel bij. Maar het begrip exact en eenduidig definiëren is een heel ander verhaal. Vergelijk het met een vaag begrip als "kwaliteit" waarbij we Robert M. Pirsig parafraseren als die stelt dat "iedereen weet hoe kwaliteit er uit ziet, maar dat niemand het definiëren kan." Als zelfs bekende filosofen als Pirsig dit gaan stellen, hoe kunnen eenvoudige zielen als wijzelf er dan uitkomen?  

Jetje doet een keertje aan yoga


Heeft men in het Oosten misschien een antwoord?

De westerse wereld heeft geen antwoord, lijkt het wel. Misschien de Oosterse wereld? Waar we horen over wijze monniken hoog in de bergen in een boeddhistisch klooster? Moeten we het antwoord gaan zoeken in meditatie of vormen van yoga? Of zijn er andere technieken die ons kunnen helpen om inzicht te krijgen? Ik ben er nog niet uit, maar ik blijf er wel over door denken. 

Is er iemand die hier een idee over heeft dat hij of zijn met mij wil delen? 

Jetje doet een keertje aan yoga

Ik ben maar begonnen met yoga als eerste stap naar wijsheid

Om een stap in de juiste richting te doen, heb ik maar een collectie yogaplaatjes van internet geplukt en ben eens wat gaan oefenen. Het ging eigenlijk best wel goed voor de eerst keer. Misschien heb ik daar ook wel talent voor? Wie weet wat voor een wijs iemand ik er nog mee ga worden!



Quote van de dag

quote van de dag
Quote van de Romeinse magistraat Cato






Een idee voor je content nodig? Je lezers hebben het wel voor je

 
Dat contentmarketing voor bedrijven, en zeker ook voor kleine bedrijven en zelfstandigen van belang is, is iets waar je na wat rondgekeken te hebben op het contentmarketing voor kunstenaars weblog,  waarschijnlijk ook wel van doordrongen bent. Ook zul je wel gezien hebben dat contentmarketing wel wat meer vraagt dan even een artikeltje schrijven.

Toen je net begon met je bedrijf of je kunstenaarschap had je waarschijnlijk geen enkel probleem om met een idee te komen. Je hoofd zat er waarschijnlijk vol mee. Maar bij iedereen die met contentmarketing werkt, komt er wel een punt waar je tegen een soort van muur aanloopt. Je hebt gewoon geen idee meer, wat je volgende onderwerp zou moeten zijn. En toch wil je verder. Dus je hebt een idee nodig. Want heb je dat idee eenmaal, dan komt de invulling daarna meestal vrij moeiteloos. Er zijn wel mogelijkheden om aan een idee te komen. Op de weblogs in deze serie worden wel een aantal suggesties gegeven om aan onderwerpen te komen. Hergebruik kan soms helpen en er zijn vele manieren om content vorm te geven. Helemaal alleen sta je dus niet.

Maar waarom zou jij alleen werken aan een goed idee? Waarom zou je je lezers niet bij je denkwerk gaan betrekken? Tenslotte schrijf je voor hen en het is in je beider belang dat er uiteindelijk goede, lezenswaardige content gaat ontstaan.

Laten we eens kijken hoe we het aan moeten pakken om onze lezers wat meer bij de onderwerpen te kunnen betrekken.

1 -  Email biedt je mogelijkheden om je klanten iets te vragen


Een prima manier om terugkoppeling te krijgen, is om er gewoon om te vragen bij email. Als je een lijst met klanten en eerdere kopers hebt, stuur dan een email rond met de vraag welke onderwerpen ze graag behandeld zouden willen zien.

Als ze het gevoel hebben dat je het echt meent, dat je hen met je content wilt helpen, dan zullen de mensen beslist geneigd zijn om ook jou tegemoet te komen met antwoorden en suggesties voor nieuwe onderwerpen.

Deze aanpak werkt vooral goed in de situatie, dat je te maken hebt met een sterke gemeenschapszin. Zeg maar een onlinecommunity, die een sterk gevoel heeft van “We moeten dit samen op zien te lossen.”

2 -  Het gebruik van vragenlijsten kan veel informatie opleveren


Het gebruiken van vragenlijsten kan een andere manier zijn, om aan de mening van anderen te komen. 
 
Je kunt gericht vragen stellen over de content, die ze tot dat moment ontvangen hebben. Je kunt informeren waar ze meer van zouden willen zien in de toekomst. Je inventariseert vragen die bij je klanten leven en die een antwoord nodig hebben. Je verzamelt demografische informatie over je klanten en dergelijke. Het kan veel informatie opleveren om weer aan nieuwe onderwerpen te komen.

Een dergelijke vragenlijst opzetten kost tijd. En als mensen hun kostbare tijd hier in steken. dan mag daar best een vorm van beloning van jouw kant tegenover staan.
Je kunt bijvoorbeeld een boek uitdelen als beloning voor hun tijd, of bepaalde exclusieve informatie verstrekken. Maar er moet eigenlijk wel iets zijn. Dat is van belang. Voor wat hoort wat, tenslotte.

3 -  Pak eens een keertje de telefoon en dan om te bellen. Dat kan er ook mee


Voor contentmarketeers die een stapje verder willen gaan dan de meeste mensen is er altijd nog de telefoon. Als iemand een order bij je plaatst, dan is de kans groot dat je een telefoonnummer vraagt ter controle van de bestelling, of wat voor draai je er ook aan geven mag. Want het bellen van mensen is wel aan restricties gebonden, tegenwoordig.

Laat mensen altijd van te voren weten dat je gaat bellen. Nog veel beter, vraag hen toestemming en vraag een tijd, waarop je het beste bellen kunt. Daarmee laat je zien dat je service belangrijk vindt en vooral ook dat je hun privacy hoog in het vaandel hebt staan.

En heb je dan die kostbare feedback gekregen, gebruik het dan voor het structureren van je toekomstige content, zodat het echt aansluit op wat je klanten willen en zoeken. Als je dit goed doet, dan krijg je een diepgaand inzicht in wat er leeft bij je klanten. En dat is kostbare informatie. En zorg dat men merkt dat je echt iets doet met de gegevens die je gehad hebt. Dat zorgt er voor dat je nog eens bij de mensen terug kunt komen in de toekomst.

En dan kun je op die manier een lezersgroep opbouwen, die loyaal wordt en waar je langdurig de vruchten van kunt plukken.

Trouwens, mocht dit verhaal je inspiratie geven om iets terug te koppelen, laat het  dan vooral even weten. 

Samenvattend:

Als je een goed idee hebt, is het schrijven van een artikel niet zo moeilijk. Maar het vinden van dat idee. Dat is het lastige deel. Dus waarom vraag je het niet gewoon aan je lezers? Die weten samen veel meer dan jijzelf, toch?


Morgen in Jetje's dag

Het is al weer weekend. Het was in elk geval een leuke week om te doen en volgende week zien we weer verder wat er dan op ons pad komt. In elk geval wens ik iedereen een heel fijn weekend.

Colofon

Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, een ondersteunend team met een wisselend aantal medewerkers.

Bijdragen

Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft wel een leuke exposure want het weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website of weblog is altijd toegestaan. Affiliatelinks zijn niet toegestaan. 

Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact opnemen en dan kijken we graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is best veel.

 

Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:

e-mail

Chat via Messenger  

Jetje's dag op Twitter 

Jetje's dag op Facebook

Jetje's dag op Instagram

Jetje's dag op Friendweb 

Alle foto's uit Jetje's dag staan op Pinterest 

Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan hier  

Zoekt u een begrip uit de kunst? Een kunstenaar? Een kunststroming? Klik hier

 Meer onderwerpen vinden? Gebruik de inhoudsopgave!  

 


Disclaimer en copyright

privacystatement


 

Meer informatie over Team Jetje



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nieuws uit de kunstbranche

Populaire posts