Translate this page in your language

Zoeken in deze blog

29 oktober 2021. Halloween, brrrrr

 

29 oktober 2021. Halloween, brrrrr

    Halloween is een mengvorm van verschillende feesten die ook in Nederland steeds meer gevierd lijkt te gaan worden;

    Blogging en artikelmarketing hebben nogal wat gemeen. We gaan eens kijken hoe we daar van kunnen profiteren;

    Jetje's Art Fun komt met een hele serie aan initiatieven om mensen kunstvormen te laten ervaren.

29 oktober 2021. Halloween


Wat is Halloween en waar komt het vandaan?

De naam "Halloween" is een verbastering van All Hallows Eve, ofwel de avond voor Allerheiligen.
 

Deze van huis uit Keltische feestdag valt op 1 november. Aan deze datum wordt niet heel erg vast meer gehouden, veel evenementen rond Halloween zijn al in de periode er voor. 

29 oktober 2021. Halloween



Van huis uit is Halloween als gezegd een Keltisch feest. Heel simpel, het was eigenlijk de Keltische oudejaarsavond. Men dacht dat op die avond de geesten van de overledenen van het afgelopen jaar terugkwamen, om een nieuw lichaam uit te zoeken om het komende jaar in verder te leven. Met maskers en enge dingen bij de deur werden die geesten dan afgeschrokken. 

Om geesten verder af te leiden werd er ook voedsel voor de deuren gelegd.

29 oktober 2021. Halloween


Zoals met veel christelijke feesten het geval is, werd het Keltische feest in later eeuwen vermengd met het christelijke Allerzielen dat op 2 november wordt gevierd. 

We zien wel, dat de oorsprong van het halen van snoep aan de deur, de maskers en de enge dingen als gemeen kijkende pompoenen, van die oude feesten afkomstig is.


29 oktober 2021. Halloween


In onze tijd werd Halloween vooral een kinderfeest in de Verenigde Staten. Kinderen gingen dan in groepjes de huizen langs om mensen bang te maken. Dat konden ze dan afkopen door snoep te geven. De huizen die meededen zetten een pompoen voor de deur met een kaarsje er in om herkenbaar te zijn. Later is een variant overgewaaid naar Nederland en nu lijkt vooral de commercie het opgepakt te hebben. In elke winkel zijn grote hoeveelheden "Halloween" snuisterijen terug te vinden en overal worden speciale Halloween festivals georganiseerd.

 

29 oktober 2021. Halloween



En voor al oudere jeugd en volwassenen die nooit echt volwassen zijn geworden tuigen zichzelf op met allerlei enge dingen. Niet overal in Nederland wordt Halloween gevierd. In de provincies waar men aan Sint Maarten vieringen doet is het minder. Mogelijk omdat er nogal wat overlap zit in de vieringen en ze vlak achter elkaar liggen. 

29 oktober 2021. Halloween, brrrrr





Quote van de dag

Halloween 2021
 




Blogging en artikelmarketing moet je niet los van elkaar zien

 
Blogging en artikelmarketing moet je niet los van elkaar zien. Daarvoor zijn de overeenkomsten tussen beide marketingtechnieken toch echt te groot. Het is gewoon zonde van het werk dat we er in steken om beide onafhankelijk van elkaar te gebruiken.

Financiële aspecten

Dat blogging en artikelmarketing qua aanpak en techniek dicht bij elkaar liggen is duidelijk. Beide komen vooral neer op schrijfwerk. Dat schrijfwerk kost je als kunstenaar vooral tijd. De vraag is natuurlijk of je die tijd er voor hebt en natuurlijk ook of je die niet beter kunt besteden. 
 
Als je al goed verkoopt, dan is het misschien wel veel beter om je tijd te besteden aan het maken van je kunst en zaken als blogging en artikelmarketing over te laten aan een professional die je daar voor betaalt. Maar de conclusie blijft dat beide marketingtechnieken uiteindelijk niet veel behoeven te kosten.

Blogging en artikelmarketing zijn creatieve bezigheden


Onze hersenen hebben zoals bekend een duidelijke scheiding tussen de creatieve en meer intellectuele kant. Alle vormen van creativiteit als schrijven, het maken van verschillende kunstvormen en het produceren van muziek spelen zich in hetzelfde deel van de hersenen af. Geen wonder dus dat die onderling op elkaar inwerken. Dus dat zaken als blogging en artikelmarketing bij een kunstenaar goed samengaan zal niemand verbazen. Het is heel waarschijnlijk dat dit ook voor een musicus zou gelden. 
 
Trouwens, er zijn succesvolle artiesten uit de toneel en filmwereld bekend die ook schilderen. En daar zelfs redelijk bekend mee geworden zijn. Dus als we als kunstenaar iets aan onze bekendheid of zichtbaarheid willen doen, dan ligt het voor de hand om iets in een andere creatieve richting te gaan doen.  

Hergebruik en synergie

Niemand zit op werk te wachten. Kunstenaars al helemaal niet, want die hebben meestal al het nodige te doen. Als er één bevolkingsgroep is, die altijd wel een nieuw idee heeft, dan is dat de bevolkingsgroep van de kunstenaars wel.
 
En dus moeten we eens kijken wat we opnieuw gebruiken kunnen. Bij het werken met blogging en artikelmarketing lijkt dat direct zichtbaar. Het verschil tussen een tekst voor een blog en een artikel is niet groot. Het ligt dan ook voor de hand om te gaan kijken of een dubbel gebruik mogelijk is. Als we iets meermalen kunnen gebruiken is er vaak sprake van een verschijnsel, dat synergie wordt genoemd. 
 
Het geheel is meer dan de som der delen, zo wordt er bij het begrip synergie wat formeel gezegd, maar er zit wel een kern van waarheid in. Een artikel dat we geschreven hebben, gaat een leven leiden op ons weblog en een blogpost wordt als artikel geplaatst op social media en dergelijke. Hergebruik in de beste vorm. Wat willen we nog meer?

Nou, kijken naar verschillen bijvoorbeeld, want kun je artikelen en blogs zomaar door elkaar gebruiken?

Verschil artikel en blogpost

Een artikel is vaak wat formeler van toonzetting. Daarnaast wordt het artikel niet of nauwelijks opgemaakt. Hooguit een kop en een paar tussenkoppen, maar verder gaat het niet. Dit is om het een ander gemakkelijk te maken om het over te nemen. De layout hoeft hij dan niet meer aan te passen. We zeggen wel dat er bij een artikel sprake is van platte tekst.

Een blogpost is wel opgemaakt en er is gebruik gemaakt van witruimte en dergelijke om de tekst te structureren. Verschillende letters, dik gedrukte letters, verschillende lettergrootte, kleuren en noem maar op  zorgen er voor dat de eerste indruk die van een lekker leesbaar verhaal is. 

Daarnaast zal er bij een blog gebruik gemaakt worden van foto's, video's. animaties, gifs en andere hulpmiddelen om de tekst te verduidelijken. Dat zullen we allemaal bij artikelen niet aantreffen.

Maak je teksten uniek

Er is nog wel een valkuil, want Google staat er op, dat aangeleverd materiaal uniek is. Het opnieuw plaatsen van al eerder geplaatst materiaal wordt zacht gezegd niet aangemoedigd, maar kan zelfs beloond worden met een ban van je account. Niet doen dus. Google is mogelijk slimmer dan je denkt en heeft deze truc door. In elk geval zal er niets met je kopie gebeuren, dus alle werk is zonde van de moeite.

Als we artikelen en blogposts door elkaar willen gaan gebruiken, dan moeten we dus de nodige maatregelen nemen. We hebben al gezien dat we sowieso een andere lay-out nodig hebben en dat is een begin. Maar er is meer. Denk aan het toevoegen van een meer persoonlijke stijl. Breng eigen argumenten en je mening in. Zorg dat de lezer het artikel of de blogpost echt als iets van jou herkent door je eigen stijl te gebruiken.

Conclusie

Als we met deze zaken rekening houden, dan is er geen enkele reden om artikelen en blogposts niet door elkaar te gebruiken.




 

"Jetjes Art Fun" gaat de boel wat opschudden


Het is gisteren bij het nieuwe project "Model met koffie" al even genoemd. Een onderdeel van de community "Vinders van een goed gevoel" is het project "Jetjes Art Fun".
 
Jetjes Art Fun gaat de boel opschudden



Het doel van "Jetjes Art Fun" is, om zoveel mogelijk mensen ervaring op te laten doen met het maken van kunst. En nee, ik ga geen cursus voor gevorderden geven. Ik ga geen moeilijke technieken doceren. Dat kunnen anderen veel en veel beter dan ik en die laat ik dat heel graag doen. Maar ik ga wel mensen kennis laten maken met allerlei kunstzinnige uitingen. Ervaring zegt meer dan verhalen van duizend anderen. En dus moet je mensen die kans geven om ervaring op te doen. En dat is nu vaak heel lastig voor beginners.

"Jetjes Art Fun" bestaat uit een groot aantal deelprojecten. Er staat een lijstje op het weblog van "Jetjes Art Fun". Een paar van die projecten zijn al operationeel om ervaring op te doen. Ervaring die ik dan in de andere projecten kan gebruiken. Of het morgen allemaal al beschikbaar is? Nou nee. 
 
Van een bedrijfsuitje in de tuinbouwsector

 
 
Het opzetten van een project als dit is natuurlijk een fors karwei. Het is onwijs leuk om te doen, maar het is en blijft veel werk, dat met name op het gebied van de promotie en de reclame terug te vinden is. 
 
Marketing, promotie en reclame, je weet wel, die extreem belangrijke gebieden waar in de kunst nooit iets aan gedaan wordt, omdat iedereen er van uit gaat dat alles op dat gebied toch wel vanzelf gaat. Dat het vanzelf gaat, denk ik zeker niet, zoals ik op een gedreven manier uitdraag in de andere community "Makers van een goed gevoel". Die community draait nu helemaal om marketing en promotie in de beeldende kunst. 


Jullie wilden een paar voorbeelden van wat we gaan doen om mensen met kunst kennis te laten maken? Nou, hier komen er een paar. Ga naar "Jetjes Art Fun" en bekijk de lijst met mogelijkheden die er staat. En niet alles is uitgewerkt, maar een deel wel. Lees ook even wat er in rode letters boven de tekst staat, want dat is de voornaamste reden dat ik nog niet klaar ben. 
 
Van een open dag van een winkel in kunstenaarsbenodigdheden

 
De onzekerheid die de regering constant voor elkaar weet te krijgen, legt op dat punt bijna alles stil. Maar goed, ik ga er niet meer op zitten wachten. Als je op links stuit die niet werken of verwijzingen naar foto's vindt die er niet lijken te zijn, dan kan dat heel goed. Het is een project in ontwikkeling dat ik gewoon even aan jullie wil laten zien. Om jullie een gevoel te geven waar ik zoal mee bezig ben.

Zie je rare dingen? Heb je bedenkingen?  Zie je problemen? Laat ze me even weten, dan kan ik er mijn voordeel mee doen. Weet je nog aanvullingen? Lijkt het je leuk om ergens aan mee te doen? Hetzelfde verhaal: Neem even contact op.

Ik hoor het graag.


Morgen in Jetje's dag

Er zijn nog een paar opties over wat ik maandag a.s. ga doen, dus dat zien jullie dan wel. Ik weet het namelijk zelf nog niet eens. Maar in elk geval wens ik iedereen een heel fijn weekend. Dat dan weer wel.

Colofon

Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, een ondersteunend team met een wisselend aantal medewerkers.

Bijdragen

Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft wel een leuke exposure want het weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website of weblog is altijd toegestaan. Affiliatelinks zijn niet toegestaan. 

Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact opnemen en dan kijken we graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is best veel.

 

Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:

e-mail

Chat via Messenger  

Jetje's dag op Twitter 

Jetje's dag op Facebook

Jetje's dag op Instagram

Jetje's dag op Friendweb 

Alle foto's uit Jetje's dag staan op Pinterest 

Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan hier  

Zoekt u een begrip uit de kunst? Een kunstenaar? Een kunststroming? Klik hier

 Meer onderwerpen vinden? Gebruik de inhoudsopgave!  

 


Disclaimer en copyright

privacystatement


 

Meer informatie over Team Jetje


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nieuws uit de kunstbranche

Populaire posts