22 maart. Wereld water dag
Achtergronden
De jaarlijkse Wereld water dag ( #WorldWaterDay ) bestaat sinds 1992. De dag wordt jaarlijks gevierd op 22 maart. Deze Wereld water dag staat volledig in het teken van water in de meest algemene zin. In 1992 werd door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties een resolutie aangenomen, om vanaf 1993 ieder jaar 22 maart tot Wereld water dag uit te roepen. En dat is gebeurd.
De meest kostbare grondstof
Water is waarschijnlijk één van de belangrijkste stoffen, zo niet dé belangrijkste, die de mensheid nodig heeft om te overleven. Er wordt niet voor niets zo naarstig naar gezocht op andere planeten.
Drinkwater is een absolute noodzaak. En de kwaliteit moet goed zijn. Ook daar ontbreekt het op veel punten in de wereld nogal aan. Dat je kilometers moet lopen om aan water te komen is natuurlijk heel kwalijk. Maar je zult het toch ook nog moeten zuiveren. De zanddeeltjes moeten eruit om het water helder te krijgen. We gaan als het even kan, tenslotte geen modderwater drinken.
Maar daarmee is het water nog niet chemisch gezien geschikt om te drinken. Laat staan dat het water biologisch zuiver is. Er kunnen allerlei virussen, bacteriën en andere ziekteverwekkers in voorkomen, tenslotte. Dit soort dingen om goed drinkwater te krijgen, zijn voor ons in het westen heel vanzelfsprekende zaken. Totdat we een dag zonder zitten en dan tot de ontdekking komen dat goed water toch wel heel erg prettig is.
De Rijn bij Rhenen met de Grebbeberg |
Gebrek aan drinkwater
Het grootste deel van de planeet bestaat uit water. Het klinkt dus vreemd, dat er een gebrek aan water zou kunnen zijn. Helaas is het merendeel van het water zout! Maar het ontzouten van water is een kostbaar, energievretend proces, dat daardoor alleen voor de rijkere landen op te brengen is. Drinkwater is en blijft daarmee een kostbaar goed, zeker in de drogere landen.
Water moet ook buiten de deur gehouden worden
Maar er zitten nog meer aspecten aan water. Vraag het maar aan de waterschappen, die allerlei moeite moeten doen om het water buiten de deur te houden. Het bouwen van dijken, dammen en andere waterkeringen zit Nederlanders in het bloed. Van oudsher staat Nederland er om bekend om hier een opmerkelijke specialisatie in ontwikkeld te hebben. Nu is het natuurlijk wel zo, dat als je in een land woont dat zonder maatregelen jaarlijks een paar keer onder zou stromen, dat je dan vanzelf wel wat ervaring op gaat bouwen.
Oosterschelde bij Bergen op Zoom |
De heuvel als oplossing
De eerste pogingen om aan de overstromingen te ontsnappen, waren om op een heuvel te gaan wonen. Dat werd een terp genoemd. En dat kan op zich ook wel. Maar er komen ook kinderen bij. En kinderen worden groot en willen eigen ruimte. De terpen waren dan ook al weer snel te klein. Geen ideale situatie dus. En werd het interessant om grotere stukken land droog te gaan houden. Dat kon je niet alleen regelen en zo ontstonden al vroeg in onze geschiedenis de waterschappen. De oudste vorm van een soort semi-overheid die we nu nog kennen. Latere droogmakerijen van waterrijke gebieden leverden de huidige polders op. Zonder waterschappen en inpoldering zou meer dan de helft van Nederland onbewoonbaar zijn.
Water kan een vriend en een vijand zijn
Kortom, water is een vriend als we dorstig zijn. Maar het kan bij storm en hoogwater ook een dodelijke en meedogenloze vijand zijn. We moeten het water te vriend houden en ons er op hetzelfde moment permanent tegen bewapenen. Een interessante combinatie die een herdenkingsdag als de wereld water dag van 22 maart nog zo gek niet maakt.
Meer informatie
Alle informatie over World Water Day is te vinden op www.WorldWaterDay.org.
Kagerplassen |
De foto's van het model zijn alle afkomstig en copyright Studio Haaglanden in Leidschendam.
Quote van de dag
Hoe breng je een nieuw idee op de markt
Als je een opwindend nieuw idee voor bijvoorbeeld een bedrijf hebt, dan wil je niets liever dan dat idee aan iedereen bekend maken. En je wilt er natuurlijk, als het even kan, ook geld mee gaan verdienen. Overigens geldt dat principe natuurlijk ook in de beeldende kunst en de fotografie. Ook daar moet je een goed idee toch weten te verkopen. Op dat laatste punt komen we straks nog terug.
Maar dan...Hoe krijg je iemand net zo opgewonden als jijzelf over een idee, dat ze nog niet echt begrijpen. Het is een bekend feit, dat een nieuw idee bijzonder moeilijk te introduceren is. Want eerst moet je die hobbel van het begrip en de acceptatie van het idee over. Jij kent het idee al van voor tot achter. Van onder tot boven. Het zit in je hoofd en je bent er enthousiast over. Maar een ander kent het helemaal nog niet. Het idee zo presenteren, dat een ander het begrijpt is een hele lastige maar ook wel dankbare klus.
Het laat zich natuurlijk niet dwingen, maar ga dus bij voorkeur op zoek naar iets dat al bestaat en dat men daardoor al kent. En de volgende stap is dan om jouw eigen idee met dat bestaande in verband te gaan brengen. Dan is de overgang niet al te groot. Het is en blijft een lastig verhaal, maar met een beetje creatief denken moet er beslist wel een oplossing te vinden zijn.
Zorg dat mensen bij je idee betrokken worden
Één van de eerste dingen, die bij de introductie van een nieuw idee gedaan moeten worden, is dus om de mensen erbij te betrekken. Laat ze het gevoel hebben, dat ze een rol spelen bij de ontwikkeling en de invoering. De reden dat dit werkt, is dat veel mensen graag betrokken zijn bij nieuwe ontwikkelingen.Dat is één van de redenen, waarom een crowdfunding als Kickstarter zo goed werkt. Men heeft het gevoel een bijdrage te leveren aan iets nieuws, dat er anders misschien niet zou komen. Het geeft trouwens ook weer eens een heel ander gespreksonderwerp op familiefeestjes. En dat is ook nooit weg.
Er zijn andere mogelijkheden: Laat mensen namen voor producten of onderdelen van je bedrijf bedenken. En gebruik terminologie die een betrokkenheid suggereert. En wel bij iets bijzonders dat nu gebeurt. Denk aan woorden als: "revolutie", "beweging", "omwenteling" en dergelijke. Introduceer je idee op social media en kijk wat er gebeurt.
Leg goed uit wat je value proposition is
Een zogenaamde "value proposition" legt uit, wat een product voor iemand kan betekenen. En dat moet dan in termen van het verbeteren van hun leven. Laat heel goed uitkomen, dat je value proposition meer gaat worden, dan het anders noemen van al bestaande zaken. Jouw value proposition voegt echt iets aan hun leven toe. Benadruk wat er gaat veranderen. Vooral wat er gaat verbeteren.Een boek over halter technieken? |
Als je bijvoorbeeld een e-book over fitness wilt verkopen, dan moet je geen boek met halter technieken verkopen, maar verkoop dan een gevoel. Verkoop het gevoel, dat je je fit voelt en dat je enorm lekker in je vel zit. Je verkoopt de stevige buikspieren, die iedereen zien kan als je in je zwembroek of in je bikini loopt. Je verkoopt de mensen een pak dat perfect zit, als gevolg van hun oefeningen en waarmee ze indruk maken. Zodanig, dat ze misschien wel opvallen voor een nieuwe baan. Wie zal het zeggen?
En zeker als je een totaal nieuw product verkoopt, dan zijn dit soort "value propositions" tijdloos en ze spreken iedereen aan. Dus dat is heel belangrijk om in je marketing te betrekken. Een goede value proposition maakt het een stuk eenvoudiger om mensen te betrekken bij wat je aan het doen bent.
Laat jouw product positief opvallen
Is je product echt zo nieuw? Nu, gebruik dat feit dan. Echt nieuwe producten zie je niet dagelijks. Dat punt op zich, kan al een opvallende marketingstrategie zijn. En soms is een product van zichzelf al zo opmerkelijk, dat mensen het onderling over jouw product gaan hebben. Laten we hopen dat het product een hype wordt. En voordat je het dan weet verkoopt het product zichzelf en wordt het moeilijk om snel aan de vraag te voldoen. Maar goed, dan praten we echt over een uitzonderlijke situatie. Het "value proposition" concept in de fotografie
Heb je een ontzettend goed idee voor een fotoshoot, maar heb je in de fotografie moeite om geschikte modellen te vinden? Ga dan niet zomaar om "een model" vragen, maar ga goed uitleggen wat jij nu meer gaat leveren aan die modellen, dan al die andere fotografen. Colofon
Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, een ondersteunend team met een wisselend aantal medewerkers.
Bijdragen
Mocht je ook een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Een verwijzing naar een eigen website of weblog is toegestaan. Affiliatelinks zijn niet toegestaan. Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact opnemen en dan kijken we graag samen met jou wat mogelijk is.
Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:
Alle foto's uit Jetje's dag staan op Pinterest
Geen opmerkingen:
Een reactie posten