1 november 2012. Jetje en de roestige bloembol
Lisse in Zuid Holland is ooit groot geworden door de bollenteelt en bijbehorende handel, maar dat is verleden tijd; |
||
Er is weinig tot niets meer dat nog aan het verleden herinnert. Slopen was altijd buitengewoon populair bij de gemeentelijke overheden; |
||
Er rest slechts een kunstwerk in de vorm van een roestige bol, op de plek waar ooit het grootste veilinghuis stond. |
De geschiedenis van Lisse
Ooit was het Zuidhollandse Lisse het centrum van de bloembollenteelt. Er was een groot aantal kwekers van tulpen, narcissen, hyacinten en heel veel kleinere en onbekendere bolgewassen te vinden. Al die soorten bollen werden verhandeld op een aantal bollenveilingen.
Het rooien en pellen van de bloembollen
Een groot deel van de inwoners van de bollenstreek leefde van de bollenteelt. En in de zomermaanden werd er driftig bijgeklust met het pellen van bollen. In grote groepen zat je rond een berg net gerooide bollen om een tafel. De restanten van de wortels en oude lagen bol werden verwijderd, zodat je een mooi glimmend, net bolletje overhield. Ook de jonge bolletjes werden bewaard om het volgende jaar weer aangepoot te worden. Afhankelijk van het weer was het stoffig of baggerig werk. Maar het was op zich best gezellig en omdat het ook aardig verdiende was de animo voor het bollenpellen groot. De bollen werden nog met de hand gepoot en gerooid. Dat was werk voor mensen met een sterke rug, want de hele dag voorover gebogen in de grond staan wroeten deed je rug geen goed.
De haven met de veilingen
In vroeger jaren was er minder sprake van wegtransport en ging alles per boot. Het lag dus voor de hand dat Lisse een haven had en dat de bollenveilingen aan deze haven gelegen waren. De haven was via de zogenaamde Greveling verbonden met de Ringvaart rond de Haarlemmermeer en van daar uit was vrijwel heel Nederland en het achterland per boot te bereiken. De twee grootste veilinghuizen, de HBG en de HoBaHo hadden enorme hallen waarin de bollen voor de veilingen werden opgeslagen, zodat eventuele kopers ze bekijken konden.
De grote maatschappelijke functie van de veilinghallen
De hallen stonden echter buiten het bollenseizoen leeg. Nou ja, dan vervulden ze een bijzonder grote maatschappelijke functie. De hallen van de veilingen werden gebruikt voor allerlei soorten beurzen, tentoonstellingen, sportevenementen, grootschalige optredens van artiesten en noem het maar op. Lisse vervulde mede door deze faciliteiten echt een centrumfunctie in de regio. Er was in het levendige dorp bijna altijd wel iets te doen.
De boot werd vervangen door de vrachtwagen
Na de tweede wereldoorlog kwamen de eerste veranderingen toen het verkeer per boot geleidelijk aan werd vervangen door het verkeer op de weg. De haven werd stiller. De boot van de beurtvaarder werd vervangen door de vrachtauto van de transportfirma. En in de jaren '60 viel het doek. De haven werd gedempt en vervangen door een parkeerplaats. Alleen een boogviaduct dat vroeger over het water liep is er nog. Het was alleen niet bedoeld voor autoverkeer en menige vrachtauto is er in de loop der jaren onder blijven steken. Het is waarschijnlijk het meest doelloze viaduct van Nederland maar de nostalgie wint het hier kennelijk van de rede, wat voor Lisse en de Lissese bestuurders best vreemd is.
De veilingfunctie verdween door de automatisering
Want eind vorige eeuw won de automatisering steeds meer terrein. Bollen werden nog wel geveild, maar in moderne panden buiten het dorp. De hallen kwamen leeg te staan en verpauperden snel. De maatschappelijke betekenis verdween met de hallen. Alleen de oude ruimte waar de veilingklok was, is verbouwd tot een een theater / bioscoop.
De bollenteelt verdween naar andere delen van het land
Maar er gebeurde meer. De bollenteelt rond Lisse stond onder druk door de snel voorgaande industrialisatie. Grond bracht meer op met een groot kantoorpand er op, dan vol gepoot met bloembollen. Veel bedrijven verdwenen, vaak richting de kop van Noord Holland, Flevoland of Drenthe, waar meer ruimte was. De kleine aanleverende bedrijven redden het daardoor ook niet. En de mechanisatie had het pellen van bollen inmiddels teruggebracht tot het storten van de eveneens mechanisch gerooide bollen in een grote trechter waar ze gepeld en gesorteerd weer uit kwamen. Er verdween een grote hoeveelheid werkgelegenheid.
Lisse is vooral een slaapdorp geworden
Al met al is Lisse daardoor van een echt bloeiend centrum van de bollenstreek verworden tot een vergrijzend slaapdorp, waarbij de inwoners in ochtend in de file staan naar hun werk. Van een regiofunctie is al lang geen sprake meer. Het centrum is zwaar gedateerd en spreekt alleen een oude generatie nog aan. Kortom, de teloorgang van de bollenteelt heeft het dorp best veranderd.
Alles is inmiddels verdwenen
En op de plaats waar vroeger eigenlijk een hele wijk stond met de veilingen en de bedrijven er om heen staan nu moderne woningen. En als je goed zoekt en weet waar je zijn moet, dan vind je nog een soort monument. Een herinnering voor ouderen voor wat er ooit was. Voor jongeren is het iets waar niet eens een app voor je telefoon voor was, dus wat moet je er dan mee. Eigenlijk is er helemaal niets van de vroeger grandeur terug te vinden.
Een roestige ijzeren bol voedt de herinnering
Het monument, als je het zo mag noemen, heeft de vorm van een bol en is gemaakt van roestig staal. Wie de maker van de best wel grappige bol is, is niet bekend. Een naambordje of iets in die geest was kennelijk te duur en daar heeft men vanaf gezien. Eigenlijk best een wat triest monumentje voor iets dat zo'n gigantische impact heeft gehad. Maar ach, je kunt er goed bij fotograferen. Dat scheelt.
Quote van de dag
Deze week concentreren we ons bij Team Jetje op informatie over contentmarketing. Contentmarketing (in vaktermen ook wel inboundmarketing of pullmarketing genoemd) is een vorm van marketing die ideaal genoemd mag worden voor de kunstwereld en die je niet of nauwelijks ziet, gebruikten, vermoedelijk door een stuk onbekendheid én -heel belangrijk- door het feit dat er voor allerlei tussenpersonen en bedrijven die helpen bij de verkoop geen droog brood te verdienen valt. Daar is weinig steun van te verwachten.
“Maar wat gebruik je dan voor materiaal voor die contentmarketing?”, zul je vragen. Daar is niet zomaar een antwoord op te geven, want het is persoonlijk en hangt van heel veel factoren af. Maar we kunnen op alfabetische volgorde onder meer gebruik maken van:
- Animaties;
- Artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen;
- Biografieën;
- Blogs;
- Bedrijfsnieuws;
- Brochures;
- Cartoons;
- Case studies;
- Checklists;
- Citaten, quotes en andere uitspraken van mensen;
- Collages;
- Columns;
- Dagboeken;
- Diashows;
- Droedels; (blad vol kleine tekeningen over het onderwerp);
- E-books;
- Enquêtes;
- Fictieverhalen (evt. korte verhalen of vervolgverhaal);
- Foto's;
- Geschilderde afbeeldingen / illustraties;
- Getekende afbeeldingen / illustraties;
- Gidsen in allerlei soorten en over allerlei onderwerpen;
- Grafieken;
- Helpfuncties;
- Hoe doe je...artikelen;
- Infographics;
- Interviews;
- Kaarten en plattegronden;
- Lijstjes in allerlei vormen en over de meest uiteenlopende onderwerpen;
- Materiaal dat door derden ter beschikking is gesteld;
- Mindmaps;
- Minicursussen;
- Nieuwsberichten;
- Nieuwsbrieven;
- Onderzoeken onder lezers;
- Onderzoeksresultaten;
- Online spelletjes;
- Opinie-artikelen;
- Persberichten;
- Planningoverzichten, zoals Gantt charts;
- Podcasts;
- Polls of stemmingen;
- Prezi’s (presentatiehulpmiddel met inzoommogelijkheid);
- Puzzels;
- Quickstart lijsten;
- Quizzen;
- Quotes of ook wel citaten;
- Resourcelijsten;
- Reviews van hulpmiddelen / boeken / websites ;
- Samenvattingen, o.a. van boeken;
- Schema’s en schematische voorstellingen van wat zich daar maar voor leent;
- Shoutcards;
- Spelletjes;
- Spreuken en andere scheurkalenderwijsheden;
- Stappenplannen;
- Stripjes en stripverhaal als vervolgverhaal;
- Terminologie;
- Testimonials (klantbeoordelingen);
- Transcript van een video;
- Transcript van een interview;
- Tijdlijnen uit de geschiedenis;
- Veel gestelde vragen artikelen;
- Vervolgverhalen;
- Verwijzen naar bruikbaar materiaal bij anderen;
- Video’s in allerlei soorten;
- Vlogs;
- Voorspellingen;
- Vraag- en antwoord sessies;
- Vragenlijsten;
- Webinars;
- Weggeef-acties;
- Wijzigingen op andere websites en blogs;
- White papers;
- Wordclouds;
- Woordenlijsten en woordenboeken.
Niet alles zal voor iedereen altijd bruikbaar zijn
Ik ben er van overtuigd dat contentmarketing voor kunstenaars de toekomst heeft. Vandaar we bij Team Jetje veel aandacht aan deze marketingvorm gaan geven.
Colofon
Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, een ondersteunend team met een wisselend aantal medewerkers.
Bijdragen
Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft wel een leuke exposure want het weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website of weblog is altijd toegestaan. Affiliatelinks zijn niet toegestaan.
Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact opnemen en dan kijken we graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is best veel.
Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:
Alle foto's uit Jetje's dag staan op Pinterest
Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan hier
Zoekt u een begrip uit de kunst? Een kunstenaar? Een kunststroming? Klik hier
Meer onderwerpen vinden? Gebruik de inhoudsopgave!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten