12 Maart. Internationale dag tegen Internetcensuur
Internetcensuur zou niet moeten mogen in de huidige tijd |
Dat 12 maart de Internationale dag tegen Internetcensuur (World Day Against Cyber Censorship) wordt genoemd, is sinds 2008 het geval. Het waren de Reporters Without Borders en Amnesty International die met deze internationale dag de aandacht wilden vestigen op de steeds meer voorkomende censuur op internet. Want was internet in de jaren '90 van de vorige eeuw nog vooral het domein van idealisten en vrijdenkers, dat is inmiddels wel anders. Internet is big business.
Censuur is irritant, maar wat kun je er aan doen? |
Het ontregelen van datzelfde internet is dat dan natuurlijk ook. Elkaar beschadigen, dwarszitten en onmondig maken is op een dergelijk platform al snel gerealiseerd. En denk niet, dat het vooral de beruchte landen zijn zoals Noord-Korea en China waar je met internetcensuur te maken krijgt. Je hoeft er niet ver meer voor. Kijk maar naar buiten.
Want zelfs in het altijd wel wat slomere en qua ontwikkeling, langzame Nederland hebben we met internetcensuur te maken. Misschien dat onze overheid het internet op dit punt nog niet al te veel misbruikt. De overheid staat ook niet bekend voor de manier waarop men met internet omgaat. Maar daar hebben we tegenwoordig de Amerikaanse technologiebedrijven als Google, Twitter en Facebook voor.
Je mag echt niet meer op social media zetten wat je wilt |
Internetcensuur door bedrijven
De oorsprong lag in de reclamewereld
je houdt je hart vast als je ziet wat er allemaal gebeurt |
Na de reclame kwam het nieuws
En na het nieuws kwam de censuur
censuur in de fotografie zou ook niet moeten kunnen |
Privé ervaar je meer de betutteling
Ook Facebook heeft bereidwillige "hulpjes"
De social media hebben mogelijk hun hand overspeeld
Quote van de dag
Jetje kiest. Deel 2
Hebben we gisteren gezien dat iedereen de neiging heeft om beslissingen en keuzes uit het verleden ter discussie te stellen, vandaag gaan we eens kijken naar misschien wel de moeilijkste keuze die er is. Vooral voor vrouwen. En die keuze nemen we dan ook maar als voorbeeld. Die keuze is: Het kiezen van de beste jurk in de winkel.
Je vindt dat het tijd wordt voor een nieuw jurkje, omdat je eigenlijk niets meer hebt om aan te trekken. Dus je stapt met vriend of echtgenoot naar de plaatselijke H&M, of een andere winkelketen, voor een nieuwe jurk. Vriend of echtgenoot gaat gezellig buiten tegen de gevel staan leunen en jij vindt in de winkel twee hele leuke jurkjes. Je besluit uiteindelijk om er eentje te gaan passen.
De aardige en bereidwillige verkoopster vertelt je dat het beeldig staat. Je figuur komt er zo goed in uit, je kont lijkt er niet al te dik in en volgens haar lijk je er jaren jonger door. Je roept vriend of echtgenoot er bij, die verstoord opkijkt van zijn smartphone, een blik naar binnen werpt en zegt dat het je geweldig staat.
Het is wel weer eens iets anders, jammer dat het kapsel niet inbegrepen is |
Je bent het zelf ook met iedereen eens, maar je bent nu eenmaal vrouw. En dus ben je ook nieuwsgierig hoe het andere jurkje staat. Je besluit, dat ook dat jurkje even gepast moet worden. En de korte geschiedenis herhaalt zich. De aardige en bereidwillige verkoopster vertelt je opnieuw, dat het jurkje je beeldig staat. Je figuur komt ook hier goed in uit, je kont lijkt ook hier in niet al te dik en ook hier lijk je er jaren jonger in. Je roept opnieuw vriend of echtgenoot er bij, die opnieuw verstoord opkijkt van zijn smartphone, een blik naar binnen werpt en zegt dat ook deze je geweldig staat.
Beide jurkjes zijn even duur. Dus dat is ook geen punt om op te kiezen. Je weet het niet. Twijfel slaat toe. Wat is nu de beste? Allebei kopen is onzin, dus er moet toch een keuze gemaakt worden. Hemeltje, welke moet je nu kiezen? Je besluit om eerst nog maar eens in een andere winkel te gaan kijken of ze daar misschien iets voor je hebben. Je kunt altijd nog teruggaan om er eentje van deze te kopen, nietwaar?
"Dit zal u beslist geweldig staan" |
Dit is geen stereotiep gedrag van jurkjes kopende vrouwen. Het is gewoon de Fredkin's paradox. Hé, dat lucht op. Het keuzeprobleem is toch de schuld van een ander. Het heeft zelfs een wetenschappelijke naam!
Deze Fredkin's paradox is heel simpel. Die komt er op neer, dat hoe dichter twee alternatieven bij elkaar liggen, hoe moeilijker het wordt om er uit te kiezen en hoe minder het uitmaakt wat je kiest.
Het gevolg is dan, dat mensen enorm veel tijd en energie gaan besteden aan het maken van een keuze, die er eigenlijk nauwelijks toe doet.
Er is maar één goede manier om aan de Fredkin's paradox te ontsnappen. Je neemt een munt en als koning Willy boven komt, dan koop je het linker rokje en als de andere kant boven komt, dan koop je het rechter rokje. Ze zijn even duur, ze zijn even goed, ze staan even goed. Kortom, het maakt geen enkel verschil en ze zijn allebei bruikbaar.
het lijkt wel aardig te staan, toch? |
Denk eens na over keuzes die je maakt. Zit je ook in een restaurant een kwartier te zoeken in de menukaart omdat je eigenlijk alles wel lekker vindt? Natuurlijk, want dat doet bijna iedereen. Onwetend dat hij of zij slachtoffer van de Fredkin's paradox is.
Nu staat je straks in het stemhokje. Je weet heel goed dat het totaal niet uitmaakt op wie je stemt. Natuurlijk heeft bijna iedereen wel een soort voorkeur, maar die is zelden rationeel. Na de verkiezingen kijkt Rutte met wie hij wil gaan regeren en dat wordt dan de volgende coalitie. Jouw keuze speelt daar verder geen enkele rol in. Maar goed, als je er zo naar kijkt, dan ga je niet eens stemmen. En dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.
Lastig, kiezen, beslissen en stemmen. Maandag gaan we dus maar verder. Met de gelukkigheidsfactor. Want dat is ook een belangrijke.
Rood, altijd leuk zolang er geen stier in de buurt is |
Colofon
Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, het team dat haar ondersteunt. Het team bestaat uit een wisselend aantal medewerkers. Team Jetje is inmiddels ook in te zetten voor ander schrijf- en fotografiewerk, waar bijvoorbeeld een regionale krant al gebruik van maakt. Voorwaarde is wel dat je in de kunst of de fotografie bezig bent.
Bijdragen
Mocht je ook eens een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan plaatsing verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Het geeft jouw werk wel een leuke exposure. Want dit weblog wordt goed gelezen. Een verwijzing naar je eigen website, weblog, Facebookpagina en vergelijkbaar is altijd toegestaan maar liever geen affiliate links.
Bij belangstelling of vragen kun je altijd contact met me opnemen en dan kijk ik graag samen met jou wat er mogelijk is. En dat is wat mij betreft best veel.
Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:
Chat kan gemakkelijk via Messenger
Jetje's dag is dagelijks op Twitter te vinden
Jetje's dag is op mijn eigen Facebook en enkele pagina's
Jetje's dag is natuurlijk aanwezig op Instagram
Een fotomodel hoort ook op modelmayhem
Al mijn foto's uit Jetje's dag staan ook op Pinterest
Natuurlijk ben ik ook te vinden op Linkedin
Kleinere berichten, foto's, kunstwerken etc. staan op een eigen blog
Meer onderwerpen vinden? Gebruik Jetje's index!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten