Translate this page in your language

Zoeken in deze blog

1 Maart. Complimentendag

1 Maart. Complimentendag

 Complimenten geven en ontvangen. Lastiger dan je denkt

Laat ik eerst beginnen met iedereen die dit weblog steeds weer weet te vinden, daar een oprecht compliment voor te maken. Een hele dikke duim van Jetje voor jullie. Allemaal hartelijk dank voor de geslaagde eerste maand. Jullie zijn kanjers.
 
dikke duim
Zo, ik vind het wel een hele dikke duim waard dat jullie mij weten te vinden!

Je bent een aardig persoon, nietwaar? Anders las je dit artikel tenslotte niet. Want complimenten geven is iets, dat vooral aardige mensen doen. En als aardig persoon krijg je zelf vast ook veel complimenten. Want het werkt meestal twee kanten op. Sommige mensen vinden het moeilijk om met complimenten om te gaan. Die voelen zich ook ongemakkelijk onder het ontvangen van een compliment, wat natuurlijk grote onzin is. Want als je een compliment krijgt, dat mag je er van uitgaan, dat het compliment verdiend is én dat de ander het meent. Tot slot mogen de meeste mensen zichzelf wel eens een complimentje geven. Veel mensen zijn wat dat betreft veel te hard voor zichzelf. 

Dat zijn drie belangrijke punten, die we verderop in dit artikel eens uitgebreid gaan bekijken. Laten we maar eens beginnen met een aantal aspecten van het geven van complimenten.
 
Ik vind het eigenlijk wel twee duimen waard
Ik vind het eigenlijk wel twee duimen waard


Een compliment kan heel positief werken

Complimenten gebruik je altijd in positieve zin. Je gebruikt een compliment om positief gedrag, in wat voor vorm dan ook, bij een ander te versterken. Je geeft er een blijk van waardering mee. En mensen krijgen in het algemeen weer extra energie van de waardering van anderen. Een goed compliment op het juiste moment, kan iemand een geweldige stimulans geven. Het kan zorgen dat iemand boven zichzelf uit gaat stijgen.

De sociale functie van complimenten

Complimenten hebben daarmee ook een soort sociale functie. Ze fungeren als een soort smeermiddel in de onderlinge verhoudingen. Ze laten zien, dat beide partijen belang hechten aan de verhouding en die ook waarderen. Complimenten helpen om relaties, zowel in de privésfeer als in de zakelijke sfeer vorm te geven, te zorgen dat ze in stand blijven en ze nog verder te versterken. Dat maakt het goed geven en ontvangen van complimenten een belangrijke sociale eigenschap om goed te beheersen.
 

een duim voor het kunstwerk op de muur
een duim voor het kunstwerk op de muur


Een compliment MOET gemeend zijn

Dat gemeend zijn van een compliment uit een vorige alinea, is trouwens wel een belangrijk punt. Iedereen voelt instinctmatig aan, of een compliment gemeend is of niet. Is het alleen maar om iets te zeggen? Zeg dan niets of iets heel anders. Een compliment dat niet gemeend is, werkt volslagen averechts. En dan bereik je met je compliment het tegengestelde van wat je bedoeling is. 


Kijk uit met overdrijving

Een gevaar is overdrijving. Regelmatige kleine complimenten werken veel beter dan iemand af en toe eens uitgebreid in het zonnetje te zetten. Veel mensen vinden het leuk om kleine complimenten te krijgen, maar voelen zich doodongelukkig als ze het middelpunt van een soort van viering worden.

Niets is super in deze wereld

Prijs niet iemand de hemel in voor een relatief kleine prestatie, hoe blij je er misschien ook mee bent, dat hij het gedaan heeft. Zoek een passend compliment. Termen als "Fantastisch", "Super", "Hemels", "Geweldig" en dergelijke schieten al snel door en kunnen daarmee bijna niet gemeend overkomen. 
 
En niet alleen dat, wat moet je dan wel niet voor compliment gaan bedenken, als iemand echt een fantastische prestatie levert? Dat wordt dan knap lastig. Een simpele opmerking als "Ik vind het fijn dat je dat gedaan hebt" werkt al prima. 
 
Er heeft zelfs al iemand een bloemetje meegenomen
Er heeft zelfs al iemand een bloemetje meegenomen


Ga niet over de top

Kijk enorm uit met complimenten als "Dit is het beste dat ik ooit gezien heb." Daarmee geef je aan dat het niet beter meer kan. Dat kan niet anders dan totaal overdreven zijn. Complimenten die een overtreffende trap bevatten, kun je eigenlijk niet echt goed geven. Ze zijn nooit op hun plaats. Gebruik ze dus nooit. 

Niet alleen bij topprestaties

Het werkt ook andersom. Veel mensen willen alleen maar een compliment maken, als iemand een topprestatie heeft geleverd. Alle kleinere acties worden genegeerd. Zeker bepaalde leidinggevende personen krijgen geen compliment over hun lippen. En dat is natuurlijk ook niet goed. Enig invoelen wat er speelt bij de mensen, is een deugd die niet veel managers beheersen. Het gevolg is, dat de onderschikte het gevoel krijgt dat zijn normale werk er niet of nauwelijks toe doet. De motivatie om meer te doen, wordt minder en topprestaties zitten er al helemaal niet in. Het gevolg is dat de kloof tussen beide personen alleen maar verbreed wordt. 

Wees altijd zo persoonlijk mogelijk

Maak een compliment ook persoonlijk. Begin ze bijvoorbeeld met "Ik vind dat ...." waarbij je compliment op de puntjes komt. Daarmee maak je het tot een persoonlijke mening en die komt direct meer gemeend over. "Jij hebt dat goed gedaan" geeft een vage, algemene mening, die tot niemand terug te voeren is. Maar als je zegt "Ik vind dat jij dat goed gedaan hebt," dan hangt er direct een naam en een persoon aan die mening. 
 
Het is dan geen vage algemene mening meer, die niemand verder ooit als zodanig verwoord heeft. En dat laat een compliment direct veel persoonlijker overkomen. Een dergelijk compliment is ook gemakkelijker voor de ontvanger. Bij een algemeen compliment, kan hij immers niemand bedanken. Bij een persoonlijk compliment kan hij dat wel. En dat neemt het ongemakkelijke gevoel bij het in ontvangst nemen van complimenten ook voor het grootste deel weg. Trouwens, laten we eens naar het ontvangen van complimenten gaan kijken, want daar hebben we het nog niet veel over gehad.

Het juist ontvangen van complimenten

Het geven van complimenten is voor veel mensen gemakkelijker dan ze te ontvangen. We hebben al een paar punten genoemd, waar de gever rekening mee kan houden, maar bij de ontvanger liggen ook nog wel een stel aandachtspunten.
 
Ja, ik blijf bezig met duimen uitdelen
Ja, ik blijf bezig met duimen uitdelen


Foute reacties

Veel mensen die een compliment krijgen, zeker in gezelschap, weten niet waar ze kijken moeten. Ze gaan een bescheiden en timide lichaamshouding aannemen. Ze kijken omlaag of weg. Ze veranderen van onderwerp. Het wat onprettige gevoel, dat het goed bedoelde compliment kennelijk gegeven heeft, moet direct weggewerkt worden. Populair is, om af te gaan dingen op de prestatie met zinnen als "Oh, maar het stelde niets voor, hoor!" "Vind jij het wél mooi? Nou, ik heb het in een sale gekocht." "Ik vond zelf dat ik het beter had kunnen doen." "Dit zou iedereen kunnen."

Onbevredigende reacties

Dit soort reacties zijn niet alleen onbevredigend voor jou als ontvanger van het compliment, ze werken ook niet erg prettig voor de gever, die zich misschien een volgende keer wel twee keer bedenkt, voor hij jou weer een compliment geeft. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn, nietwaar? Dus dat mag wel wat steviger en positiever aangepakt worden. Tenslotte was het én goed bedoeld bij de gever én wel degelijk iets dat je verdiende. Anders had je het compliment niet gehad.

Een goede reactie

Wat is dan volgens de mensen die het weten kunnen wél een goede reactie? Een reactie die we allemaal van nature al kennen ook? Heel eenvoudig: "Bedankt", "Dank je wel" of "Dank je wel voor je compliment." Dat is in feite de enige juiste reactie. Natuurlijk kun je er nog het nodige aan toevoegen, maar dit is de basis. Ook de gever van het compliment zal je reactie waarderen. Het brengt hem niet in verlegenheid. Het laat zien dat je het compliment waardeert en dat het dus goed overgekomen is. Zelf hoef je je geen moment verlegen te voelen, als je iemand ergens om bedankt.
 
Een coronaproof schouderklopje. Is dat niet cool?
Een coronaproof schouderklopje. Is dat niet cool?

Geef eens een schouderklopje

Natuurlijk kun je je compliment altijd kracht bijzetten met een welgemeend schouderklopje. Waarom niet? Nou, vanwege de corona natuurlijk weer. We mogen elkaar niet eens een gezellig gemeend klopje op de schouder geven. Nou, dan maar met een hulpmiddel. Dat werkt ook. Het vraagt wat geknutsel, maar uiteindelijk zal het met enige oefening best lukken.

Geef jezelf eens een compliment

Hé, dat is een vreemde insteek. Wie geeft zichzelf nu een compliment? Misschien wel niemand. Of toch wel? Misschien dat succesvolle mensen het juist wel doen. Alleen het gebeurt in stilte. Bedenk rustig dat je iets eigenlijk best goed aangepakt hebt. Dat je de juiste reactie hebt gegeven. Dat je actie hebt genomen, terwijl je er geen zin in had. En noem alles maar op. Je kunt duizenden redenen bedenken om jezelf een compliment te geven. Het zorgt voor een positief gevoel en het versterkt je gevoel van eigenwaarde. En we weten allemaal dat een goed gevoel van eigenwaarde een hele belangrijke basis is voor allerlei andere kwaliteiten, die we als persoon kunnen hebben.

Kortom, ga eens rustig een paar minuten zitten. Ga niets doen, ga je lekker vervelen. Bedenk dan eens wat je de laatste tijd goed gedaan hebt. En durf bij jezelf te vinden, dat je het goed gedaan hebt. Het zal je goed doen. 
 

Quote van de dag

 
 
quote van de dag



Jetje geeft weg 

Dat complimenten belangrijk zijn, dat weten we inmiddels. Maar het is en blijft lastig om een goed compliment te geven. Omdat de meeste mensen ook niet dagelijks complimenten krijgen, leren we daar ook niet veel van. Maar hoe gaan we het dan wel goed doen? Dan is een lijst met voorbeelden natuurlijk heel fijn om te hebben. 

Niet dat we alles na gaan apen. Natuurlijk niet. Dat is een belachelijk idee. Maar wat dan? Gewoon, een boekje met een paar honderd willekeurige complimenten. Volledig geschikt gemaakt voor ons doel, namelijk een persoonlijk compliment geven, dat duidelijk bij onszelf vandaan komt. 
 
 
Jetje's complimenten
Een artist impression van het digitale boek



We hebben bij Team Jetje ter ere van complimentendag 2021 een gidsje met suggesties en ideeën samengesteld. 
 
Nee, deze complimentengids leest natuurlijk niet als een spannend boek. Maar de gids is wel bedoeld, om regelmatig eens eventjes door te bladeren. Om er een gevoel bij te krijgen, hoe complimenten naast een beetje origineel, ook heel gemeend over kunnen komen.
 
Ga dus niets uit dit boek kopiëren. Daarvoor is het niet bedoeld. Dan is ook de spontaniteit weg. Gebruik het boek dus om suggesties op te doen, die je zelf naar je hand zet. En dan is ook die spontaniteit weer terug.
 
Gebruik "Jetje's complimenten" om je eigen brein eens lekker aan de gang te zetten. Heel veel oefenen maar in het geven en ontvangen van complimenten. Dan is het straks gesneden koek voor je. Leuk toch? Zowel voor jezelf als voor je omgeving.
 
Jetje geeft weg


Je haalt het boekje op via de onderstaande link. 
 
 
Het boek is gratis, er zijn geen verplichtingen, geen inschrijvingen, geen reclame. Niets van dat alles. Het is mogelijk om een geprinte versie te bestellen zoals op de afbeelding. Maar het full color printen en inbinden kost mij ook geld, dus daar reken ik wel iets voor. 
 
Wie daar interesse in heeft kan contact met mij opnemen. De links staan in de colofon hieronder.






Morgen is het de dag van het gebed. Daar kan ik vanuit mijn achtergrond nog wel iets van zeggen. En dat ga ik dan morgen ook wel doen. Tot morgen. 

Colofon

Jetje's dag verschijnt in principe elke werkdag. Deze publicatie wordt uitgegeven door Henriëtte Sibie samen met Team Jetje, een ondersteunend team met een wisselend aantal medewerkers.

Bijdragen

Mocht u ook een bijdrage aan Jetje's dag willen leveren, dan is dat altijd mogelijk. Er zijn geen kosten aan verbonden, maar er is ook geen sprake van een vergoeding. Een verwijzing naar een eigen website of weblog is toegestaan. Affiliatelinks zijn niet toegestaan. Bij belangstelling of vragen kunt u altijd contact opnemen en dan kijken we graag wat mogelijk is.

 

Jetje's dag is op vele manieren te bereiken:

e-mail

Chat via Messenger 

Jetje's dag op Facebook

Jetje's dag op Instagram

Jetje's dag op Twitter 

Foto's uit Jetje's dag op Pinterest 

 


Disclaimer en copyright

privacystatement


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nieuws uit de kunstbranche

Populaire posts